Veiligheid geen item in verkiezingen
Wie de verkiezingsdebatten op internet, radio en televisie een beetje volgt zal net als wij toch tamelijk verbaasd zijn over het ontbreken van ook maar enig woord aan het thema veiligheid. Is er dan zoveel veranderd ten opzichte van 2002, toen het thema veiligheid, aangewakkerd door Pim Fortuyn bij iedereen bovenaan de lijst stond? Zelfs bij alle partijen die opkomen voor het Fortuynistisch gedachtegoed is veiligheid niet meer zo hot. Lijst Vijf Fortuyn stelt zelfs geen enkele maatregel meer voor om de veiligheid te vergroten. Anders is dat nog wel met Eén.nl van Marco Pastors en de Partij voor de Vrijheid van Geert Wilders. Voor Eén NL is na het vermeende succes van zero tolerance Rotterdam geen maatregel te gek. De Partij voor de Vrijheid kan zich beter de Partij van de Gevangenis gaan noemen, slechts harde straffen en/of uitzetten helpt bij de bestrijding van criminaliteit.
Kijken we naar de wat grotere partijen, CDA, VVD, PvdA, GroenLinks en de SP, dan valt bij alle partijen op dat ze wel erg weinig visie uitspreken over het thema veiligheid. Zeker van de VVD en het CDA, die immers in het huidige Kabinet Balkende toch heel wat stevige maatregelen op hun conto hebben staan, zou je verwachten dat die lijn stevig verdedigt en uitgebouwd wordt. Vooral de VVD toont in haar verkiezingkrant wel een erg beperkte blik op veiligheid. Het CDA toont dan iets meer visie, maar heel opvallend: beide partijen zeggen helemaal niets over de bestrijding van terrorisme. Nu kan je je als regeringspartij natuurlijk beroepen op de dingen die je hebt gedaan, maar dan hoef je helemaal geen verkiezingsprogramma meer te schrijven. Onduidelijkheid troef dus, terwijl er bij de debatten over terrorismebestrijding zo duidelijk werd gesproken door CDA en VVD. Het CDA heeft zelfs een hel nota ‘Alles van Waarde is Weerloos’ ingediend bij de Tweede Kamer.
Opvallend is ook de stilte over Europa in het thema veiligheid. Niet alleen in dit thema trouwens, blijkbaar weet niemand zich raad met de situatie na het Nee-stemmen van de Nederlanders tegen de Europese Grondwet. Slechts GroenLinks toont een visie op dit gebied, en het zij gezegd, het is de enige partij die dat ook al jaren doet. We moeten dus maar gissen wat een volgend kabinet doet met Europese politie- en justitiesamenwerking, een toch wel belangrijk thema, gezien de grote druk uit Europa om te komen tot een meerderheidsbesluitvorming op dit terrein.
Opvallend vaak zien we in de programma’s een opsomming van maatregelen die allang genomen zijn of waar reeds wetsvoorstellen in behandeling over zijn en allerlei doelgroepen zoals veelplegers harder aan te pakken. Echt veel zicht op wat dit nu allemaal voor positiefs te weeg zal brengen is er niet. Geen enkele partij rept een woord over transparantie en openheid van politie, openbaar ministerie en allerlei louche diensten zoals de AIVD of over de organisatie van deze instanties en diensten. Alleen Groenlinks wil haar vingers er aan branden door iets over de AIVD te zeggen, maar dit is dusdanig opgeschreven dat er slechts weinig mensen zijn die zullen begrijpen wat er wordt bedoeld. Slechts twee partijen (PvdA en SP) geven aan meer te willen investeren in de reclassering en Groenlinks geeft aan lichte delicten met alternatieven te willen bestraffen, maar dat gebeurd al op dit moment. Dit laatste geeft maar weer eens aan dat veel maatregelen met betrekking tot veiligheid recycle maatregelen zijn. Ze zijn al in gevoerd, en worden opnieuw onder de aandacht gebracht of ze worden ingevoerd en worden als nieuw gebracht.
Hieronder vindt je een lijst van punten die we uit de programma’s hebben gedistilleerd. De campagneteams moeten misschien even checken of het klopt en misschien kunnen ze hun lijsttrekkers adviseren het debat aan te gaan. Ze kunnen nu in ieder geval zien, waar hun opponenten geen mening over hebben. Maar ja, zo’n stoot onder de gordel is misschien ook wel strafbaar.
Hebben wij dan geen stem advies?
Een vergelijking zonder stemadvies zou de plank misslaan dus komen wij tot het volgende rijtje:
- als toekomstig terrorist is het verreweg het beste om op VVD of CDA te stemmen
- voor gedetineerden die binnenkort vrijkomen zijn de PvdA en de SP de partijen
- als je het niet weet dan is natuurlijk de Lijst Vijf Fortuyn je partij, zij hebben ook geen enkel idee hebben wat te doen aan veiligheid
- als je student bent of gaat studeren, kies nu rechten, want elke partij wil de rechtbanken wel uitbreiden, bestuursrecht gaat het trouwens ook goed doen in de toekomst, bijna elke partij wil bijvoorbeeld plein en straatverboden invoeren
CDA |
PvdA |
VVD |
SP |
GroenLinks |
|
politie |
Is voorstander van een landelijke politie. |
De politie moet lokaal georganiseerd zijn. Georganiseerde misdaad wel nationaal burgers moet er is te weinig diversiteit bij politie |
Dagelijkse veiligheid ligt dicht bij de burger De bestrijding van terrorisme en van zware
|
Voorkeur voor een lokale aansturing.
Naast meer politie ook investeren in Wijkagent is belangrijk, combineren met 1500 agenten op straat erbij, liefst |
Steden en gemeenten hebben allen specifieke veiligheidsproblemen. Zij moeten daarom zelf de prioriteiten kunnen bepalen.Wijkgerichte politieAdministratieve lasten verlagen van de politie verlagen waardoor ze meer op straat kunnen zijn. Politiekorpsen vormen met meer vrouwen, homos |
criminaliteit |
Aanpak van alle vormen geweld, ook op tv en Daling van de criminaliteit: streven 25% in |
prioriteit: aanpak asociaal gedrag en keiharde aanpak daders groepsverkrachting |
Winkeliers toegang geven tot database fotos Bij bedreigingen moet er onmiddelijk politie komen |
Aanpak witteboordencriminaliteit prioriteit
|
|
opsporing |
toepassing DNA vergroten Landelijke databank van sporen (DNA, Investeren in recherche expertise, uitbreiding Investeren in nieuwe technologien, slimme opsporingsbevoegdheden aanpassen aan de nieuwe Samenhangende robuuste toekomstgerichte Hulp burgers gebruiken, dmv bv Burgernet, waarbij |
Verbeteren opsporing/tegenspraaak Verbeteren financile aanpak criminaliteit |
Permanente beschikbaarheid
|
preventief fouilleren beperken
|
|
jeugd |
Overlast bestrijden: waar mogelijk Elektronisch volgdossier met informatie van Ouder begeleiden en schade op hen verhalen |
wangedrag en criminele jongeren direct na eerste misdrijf direct persoonlijke |
|||
drugs |
Coffeeshops bij scholen verminderen
|
medische verstrekking harddrugs experiment cannabisteelt georganiseerde criminaliteit bij wietteelt |
Door de productie van softdrugs te legaliseren |
||
Georganiseerde misdaad |
Breed aanpakken door project BIBOB uit te Effectief witwassen bestrijden, geld Europees samenwerken en internationale |
Nationaal aanpakken mee aandacht voor |
Prioriteit aanpakken witteboordencriminaliteit |
||
openbare orde |
Overlast en verloedering aanpakken, Openbare orde bevelen (bv plein of Speciale campussen voor probleemjongeren Cameratoezicht uitbreiden preventiever optreden tegen personen die een |
Daders vandalisme: schade betalen tot laatste Invoeren Overlast: huisuitzetting, hufterwoning, woningsluiting Dwangopname overlastgevende psych patinten |
Asociaal gedrag, intimidatie en vandalisme
|
||
Terrorisme
|
Europese Unie moet in gesprek blijven met Radicalisering met Uitzetten radicale predikers/imams, EU samenwerking van |
Aanpak terroristen hard nodig Voedingsboden radicalisering aanpakken , vervreemding achterstelling uitsluiting
|
twee jaar in voorlopige hechtenis zonder Terrorisme internationaal bestrijden |
||
Europa |
Europol |
Europese aanpak voor opsporing en bestraffing De Europese Unie verbetert zo spoedig mogelijk Ter voorkoming van criminaliteit en terrorisme |
|||
AIVD |
beter communiceren,
|
|
|||
Divers |
Biometrische
|
voldoende maatschappelijk opvang voor Verhoor bij politie opnemen op band |
n ministerie van veiligheid: politie, |
Verhoren op band en video, advocaten erbij
|
De identificatieplicht wordt afgeschaft
Bij elk politie-, getuigen- en |
Huiselijk geweld |
Slachtoffers krijgen gegarandeerde hulp.
|
Straatverboden en huisverbod, betere Besnijdenis bij meisjes altijd opsporen en |
Ook huiselijk geweld en seksueel misbruik |
||
rechtbanken |
Nieuwe manier van straffen: effectief Proeftijd verlengen Bijzondere straffen: bv beroepsverbod Overheid helpt slachtoffers schade bij daders |
hogere straffen voor agressie, (fysiek, maar Griffierecht en advocaatkosten omlaag Voorschotregeling voor schade slachtoffers Rele vergoeding voor getuige |
Vertrouwen in recht herstellen, einde systeem RC in gevoelige zaken niet alleen Herzieningsprocedure voor strafzaken Duidelijke motivatie vonnissen Toegang tot rechtshulp (volksverzekering) Aandacht meer naar slachtoffers Schade moet vergoed worden Beter op de hoogte houden van de Recht op gratis rechtshulp rechtbanken: 80 rechters erbij |
rechtspositie van slachtoffers versterken, op |
|
gevangenis |
gevangenissen infomeren gemeenten dat iemand eerder vrij alleen bij goed gedrag Meer mensen op een cel uitbreiden, eerst sober |
Snelle en passende straffen meer meerpersoonscellen, Systeem van borgtocht invoeren Taakstraffen zwaarder en langer Straf op moord naar 30 jaar Staat neem |
snel en proportioneel straffen niet met meer mensen op n cel bij voorkeur lichte delicten: alternatieve |
||
reclassering |
ook adequate zorg na straf
|
reclassering meer middelen geven
|
Reclassering moet beter instaat worden gesteld gedetineerden te helpen
|
meer begeleiding, behandeling en opleiding, |
|
TBS |
Onbehandelbare TBSers blijven in TBS
|
Overgang naar geestelijke gezondheidszorg moet
|
|