4. DE HAVENS ALS AAN- EN DOORVOERROUTES VOOR ILLEGALE
MARKTEN
De smokkel van drugs en andere illegale goederen houdt de
opsporingsdiensten van de haven Rotterdam al vele jaren bezig. In
1928 stelde de Rotterdamse politie een bijzondere opiumrecherche
in, die in vrij korte tijd vele arrestaties van smokkelaars op haar
conto kon schrijven. De toenmalige hoofdcommissaris van politie
Sirks voorspelde in dat verband dat de Rotterdamse haven een
belangrijk knooppunt van de internationale drugshandel zou worden.
Hij heeft gelijk gekregen, al zal hij de omvang daarvan nooit
hebben kunnen vermoeden. Zijn gelijk houdt echter niet in dat
alleen en uitsluitend Nederlandse havens voor de aan- en
doorvoer van illegale goederen en mensen worden gebruikt. Andere
zeehavens als Antwerpen, Marseille, Malaga, Singapore, New York en
Hamburg zijn eveneens in de aanvoerroutes opgenomen en via de
luchthavens van Londen, Zrich of Frankfurt wordt eveneens
gesmokkeld. Er mag echter worden aangenomen dat de Nederlandse
havens meer dan havens van andere landen worden gebruikt, omdat
daar de grootste legale goederen- en personenstromen samen komen.
De omvang van de smokkel wordt derhalve voor een belangrijk deel
bepaald door de omvang en de kwaliteit van de legale
transportfaciliteiten die deze havens bieden.
Drugs zijn niet de enige goederen die via de havens Nederland in
worden gesmokkeld. De aanvoer van ongebanderolleerde sigaretten,
gestolen auto’s, gevaarlijk afval, wapens, bedreigde dieren en
planten en van mensen zijn andere zaken die via de lucht- en
zeehavens Nederland binnenkomen of naar andere bestemmingen in
Europa en de wereld worden vervoerd. In de volgende paragraaf
zullen enkele internationale aanvoerroutes van illegale goederen en
personen kort worden beschreven. De aard en de omvang en het soort
bronland bepalen in hoge mate of deze illegale goederen en personen
via de zeehaven of via Schiphol worden getransporteerd.