2.2 De verhouding tussen de verschillende soorten van
vervoer
Het nationale vervoer
De meest recente cijfers laten zien dat het goederenvervoer over
de weg steeds verder opkomt: ruim 80 procent van al het transport
binnen Nederland verliep in 1994 over de weg. Iets minder dan
achttien procent ging via de binnenvaart en slechts n procent met
het spoor (CBS, 1994).
Vervoer over de Nederlandse grens
In het grensoverschrijdende transport strijden het wegvervoer en
de binnenvaart om het grootste aandeel. In het
totaal van aan- en afvoer van goederen verzorgt de
binnenvaart nog altijd het grootste deel van het
internationale transport; in 1992 ging bijna 52 procent van de
goederen per schip, tegen minder dan 45 procent over de weg. Het
grote aandeel van de binnenvaart komt voornamelijk door de afvoer
van goederen; zestig procent van de goederen die ons land verlaten,
gaan over het water. De aanvoer van goederen over de Nederlandse
grens geschiedt weer overwegend over de weg; bijna zestig procent
komt via vrachtwagens het land in. Omdat Nederland meer af dan
aanvoert (vorig jaar 52 tegen 48 procent), krijgt de binnenvaart in
totaal het meest te verwerken. Het aandeel van het wegtransport
neemt de laatste jaren echter wel snel toe, ten koste van de
binnenvaart. In drie jaar tijd steeg het aandeel van het wegvervoer
van 39 naar bijna 45 procent, terwijl de binnenvaart met bijna vijf
procent afnam (van 56,6 naar 51,9 procent). Het spoor speelt
internationaal gezien geen rol van betekenis: in 1986 ging nog 2,5
procent van het totale internationale goederenvervoer in tonnage
via rails. In 1993 was dit percentage teruggelopen tot 1,8. Volgens
het meerjarenprogramma van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat
(Ministerie van Verkeer en Waterstaat, 1994) zal het aandeel in
1999 weer aantrekken tot 2,3 procent van het totaal internationaal
vervoerd tonnage.