Bijlage VI – Organisatie van de opsporing
2 ORGANIEK WETTELIJK KADER EN
ORGANISATIESTRUCTUUR
2.1 Inleiding
2.2 Politie, openbaar ministerie en
rechter-commissaris
2.2.1 Taken
politie en openbaar ministerie
2.2.2 Gezag en beheer
2.3 Andere aan de opsporing verwante
instanties
2.3.1 Binnenlandse
veiligheidsdienst
2.3.2 Bijzondere opsporingsdiensten
2.3.3 Particuliere recherche
2.4 De structuur van de politie
organisatie
2.4.1 Inleiding
2.4.2 Interne organisatie in de regio
2.4.3 Relevante landelijke diensten
2.4.4 Opleidingsorganisaties politie
2.4.5 Adviescommissies, overleg- en
cordinatie-organen
2.5 Afsluiting
3 CRIMINELE
INLICHTINGENDIENSTEN
3.1 Inleiding
3.1.1 Algemene introductie
3.1.2 Opbouw van het hoofdstuk
3.2 Organisatie CID
3.2.1 Taak
3.2.2 Plaats binnen het korps
3.2.3 Werving en opleiding
3.3 Beslissingen over de keuze van zaken en
methoden
3.3.1 Zaken
3.3.2 Methoden
3.3.3 Criminele inlichtingen
3.4 Samenwerking
3.4.1 Samenwerking met andere criminele inlichtingendiensten
3.4.2 Cordinatie NCID nationaal
3.4.3 Internationale samenwerking
3.5 Sturing en controle van CID
3.5.1 De korpsbeheerder
3.5.2 De korpsleiding
3.5.3 Het openbaar ministerie
3.5.4 De rechter
3.5.5 Overige vormen van sturing en
controle
3.6 Conclusie
4.1 Inleiding
4.1.1 Algemene introductie
4.1.2 Opbouw van het hoofdstuk
4.2 Organisatie tactische recherche
4.2.1 Taak
4.2.2 Plaats binnen het korps
4.2.4 Werving en opleiding
4.3 Beslissingen over de keuze van zaken en
methoden
4.3.1 Zaken
4.3.2 Methoden
4.3.3 Verslaglegging
4.4 Samenwerking
4.4.1 Samenwerking tactische recherche-eenheden van verschillende
regiokorpsen
4.4.2 CRI en ARI’s
4.4.3 Internationale samenwerking
4.5 Sturing van en controle op de tactische
recherche
4.5.1 De korpsbeheerder
Noot
4.5.2. De korpsleiding
4.5.3 Het openbaar ministerie (OM)
Noot
4.6 Conclusies
5.1 Inleiding
5.1.1 Algemene introductie
5.1.2 Opbouw van het hoofdstuk
5.2 Organisatie ondersteunende
diensten
5.2.1 Algemeen
5.2.2 Observatieteams (OT)
5.2.3 Arrestatieteams (AT)
5.2.4 Bureaus financile ondersteuning
(BFO)
5.2.5 Secties technische ondersteuning
(STO)
5.2.6 Politile infiltratieteams (PIT)
5.2.7 Werving en opleiding
5.3 Beslissingen over de keuze van zaken en
methoden
5.3.1 Zaken
5.3.2 Methoden
5.3.3 Verslaglegging
5.4 Samenwerking en uitvoering op landelijk
niveau
5.4.1 Observatieteams en het
KLPD
5.4.2 Arrestatieteams
5.4.3 BFO en Finpol
5.4.4 STO en DTOO
5.4.5 PIT en ANCPI
5.5 Sturing en controle
5.5.1 Korpsbeheerder
5.5.2 Korpsleiding, CID en tactische
recherche
5.5.3 Openbaar Ministerie
5.6 Conclusies
6.1 Inleiding
6.1.1 Algemene introductie
6.1.2 Opbouw van het hoofdstuk
6.2 Oprichting en ontwikkeling
kernteams
6.3 Organisatie
kernteams
6.3.1 Een aparte
structuur
6.3.2 Relatie met de regiokorpsen
6.4 Landelijk rechercheteam (LRT)
6.5 Beslissingen over de keuze van zaken en
methoden
6.5.1 Zaken
6.5.2 Methoden: fenomeenonderzoek
6.5.3 Methoden: overige opsporingsmethoden
6.6 Samenwerking
6.7 Sturing en controle
6.7.1 De korpsbeheerders en de korpsleiding
6.7.2 Het openbaar ministerie
6.7.3 Rechterlijke controle: de cordinerend
rechter-commissaris
6.7.4 Overige sturing
6.8 Conclusies
7 BIJZONDERE
OPSPORINGSDIENSTEN
7.1 Inleiding
7.1.1 Juridisch kader: organisatie en verantwoordingslijnen
7.1.2 Samenwerking en
informatie-uitwisseling
7.1.3 Wettelijke bevoegdheden: toezicht en
opsporing
7.1.4 Bijzondere methoden: financieel
rechercheren
7.1.5 Bijzondere opsporingsdiensten naar de
toekomst
7.2 De Fiscale inlichtingen- en
opsporingsdienst (FIOD)
7.2.1 De
organisatie
7.2.2 De verantwoordingslijnen
7.2.3 Samenwerking
7.2.4 Wettelijke bevoegdheden
7.2.5 Methoden
7.2.6 Informatie-uitwisseling
7.2.7 Internationale samenwerking
7.2.8 Corruptie
7.2.9 Contra-observatie
7.3 De Algemene inspectiedienst
7.3.1 De organisatie
7.3.2 De verantwoordingslijnen
7.3.3 Samenwerking
7.3.4 Wettelijke bevoegdheden
7.3.5 Methoden
7.4 De Economische Controle Dienst
7.4.1 De organisatie
7.4.2 Verantwoordingslijnen
7.4.3 Samenwerking en
informatie-uitwisseling
7.4.4 Wettelijke bevoegdheden
7.4.5 Methoden
7.5 De rechtshandhaving op Schiphol
7.5.1 De organisatie
7.5.2 De verantwoordingslijnen
7.5.3 Samenwerking
7.5.4 Methoden
7.6 Het Milieubijstandsteam
7.6.1 De organisatie
7.6.2 De verantwoordingslijnen
7.6.3 Samenwerking
7.6.4 Wettelijke bevoegdheden
7.6.5 Methoden
7.6.6 Informatie-uitwisseling
7.6.7 Overig
7.7 Dienst recherchezaken VROM
7.7.1 De organisatie
7.7.2 Verantwoordingslijnen
7.7.3 Samenwerking
7.7.4 Methoden
7.8 Conclusies
8.1 Inleiding
8.1.1 Wettelijk kader
8.1.2 De inlichtingendiensten en
georganiseerde criminaliteit
8.1.3 Integriteit van de overheid
8.2 De Binnenlandse veiligheidsdienst
8.2.1 Organisatie
8.2.2 Sturing en controle
8.2.3 Projectmatig werken
8.3 De BVD en
criminaliteitsbestrijding
8.3.1 Het
gebruik van BVD-informatie in een strafproces
8.3.2 Samenwerking tussen BVD en politie
8.3.3 Samenwerking BVD – politie/justitie in
concrete strafrechtelijke onderzoeken
8.3.4 De landelijke officier van justitie
8.4 Bijzondere methoden
8.4.1 Algemeen
8.4.2 Informanten en agenten
8.4.3 Technische middelen
8.4.4 De bevoegheidsregeling tot inzet van
methoden
8.4.5 BVD-methoden in strafrechtelijk
onderzoek
8.5 Informatievergaring, -opslag en
-verstrekking
8.5.1 Wettelijk
kader
8.5.2 Verbod tot verstrekking van informatie
(geheimhoudingsplicht)
8.5.3 Recht op informatie
8.5.4 Vernietiging van dossiers
8.6 Conclusies
9.1 Inleiding
9.1.1 Algemene introductie
9.1.2 Plan van aanpak
9.2 Organisatie van het OM
9.2.1 Organisatiestructuur
9.2.2 Reorganisatie OM
9.2.3 Benoeming, ontslag, werving en
opleiding
9.3 Zaken en werkwijze
9.3.1 Sturing en controle van de politie
9.3.2 Besluitvorming bij selectie van
onderzoeken
9.3.3 Inzet opsporingsmethoden
9.3.4 Verslaglegging: verplichting tot het
opmaken van proces-verbaal
9.4 Samenwerking en cordinatie
9.4.1 Ressortelijke adviescommissies, LOCO en Raad
van advies voor de CID
9.4.2 Cordinerend beleidsoverleg
9.4.3 De Vergadering, later het College van
procureurs-generaal
9.4.4 Internationale samenwerking
9.5 Sturing en controle van het OM
9.5.1 De minister van Justitie
Noot
9.5.2 Centrale toetsingscommissie
9.5.3 De rol van de rechter
9.6 Conclusies
10.1 Inleiding
10.1.1 Algemene introductie
10.1.2 Plan van aanpak
10.2 Taak en organisatie
10.2.1 De taak van de rechter-commissaris
10.2.2 Organisatiestructuur van het
rechter-commissariaat
10.2.3 De cordinerend rechter-commissaris
10.2.4 Werving, selectie en opleiding
10.2.5 Ontwerp herziening gerechtelijk
vooronderzoek
10.3 Zaken en werkwijze
10.3.1 De rol van de rechter-commissaris
10.3.2 Opsporingsmethoden,
rechters-commissarissen en rechtbanken
10.3.3 Sturing en controle door de
rechter-commissaris
10.4 Onafhankelijkheid, beleid en
hirarchie
10.5 Conclusies
11 BURGEMEESTERS EN
KORPSBEHEERDERS
11.1 Inleiding
11.2 Organisatie
11.2.1
Burgemeester-korpsbeheerder: beheerstaken
11.2.2 Burgemeester-niet-korpsbeheerder: taken
met betrekking tot gezag en beheer
11.2.3 Verhouding gezag en beheer
11.2.4 Rol korpsbeheerders bij kernteams
11.3 Beslissing over de keuze van zaken en
methoden
11.3.1 Betrokkenheid bij
prioriteitenstelling
11.3.2 Bestuurlijke rechtshandhaving
11.3.3 Methoden
11.4 Samenwerking en controle
11.4.1 Ministerie van Binnenlandse Zaken
11.4.2 Gemeenteraden
11.4.3 Korpsbeheerdersberaad
11.5 Conclusies
12.1 Inleiding
12.1.1 Algemene introductie
12.1.2 Plan van aanpak
12.2 Het ministerie van Justitie
12.2.1 Beleidsvorming en formele en materile
wetgeving
12.2.2 Opsporingsmethoden
12.2.3 Het ministerie van Justitie en het
openbaar ministerie
12.2.4 Het ministerie van Justitie en de
politie
12.2.5 Organisatie ministerie van Justitie
12.2.6 Reorganisatie ministerie en
reorganisatie OM
12.3 Het ministerie van Binnenlandse
Zaken
12.3.1 Beheer op afstand
12.3.2 Opsporingsmethoden
12.3.3 Korpsbeheerders
12.3.4 Binnenlandse veiligheidsdienst
12.3.5 Organisatie ministerie van Binnenlandse
Zaken
12.4 Verhouding tussen de ministeries van
Justitie en Binnenlandse Zaken
12.5
Conclusies