Bijlage IX – Deelonderzoek 2
Inleiding
De branche van het wegtransport
1. ACHTERGRONDEN EN OPZET VAN HET
DEELRAPPORT
2. DE EUROPESE EN NATIONALE
VERVOERSMARKT
2.1. De sterke positie van Nederland:
enkele cijfers
2.2 De verhouding
tussen de verschillende soorten van vervoer
2.3 Beroepsvervoer en eigen vervoer
2.4 Prognose
3. DE NEDERLANDSE VERVOERSBRANCHE: NOG
MEER CIJFERS
3.1. Ondernemingen in aantal en
grootte
3.2 Bestemmingen
4. DE ECONOMISCHE POSITIE VAN
NEDERLANDSE TRANSPORTONDERNEMINGEN
4.1 Rentabiliteitscijfers
4.2 Faillissementen
4.3
Verkoopcijfers vrachtwagens
5. OORZAKEN VAN DE SLECHTE ECONOMISCHE
POSITIE VAN SOMMIGE BEDRIJVEN
5.1. De toegenomen onderlinge
concurrentie
5.2 Van WAG naar
WGW
5.3 Benodigde diploma’s
5.4 Kostenstijgingen
5.5 De gevolgen van open grenzen Europa
6. DE BRANCHE ALS SLACHTOFFER VAN
DIEFSTAL EN OVERVALLEN
6.1 De relevantie voor het
onderzoek
6.2. Diefstal en
overvallen
7. HET KARAKTER VAN DE
BRANCHE
7.1 De bedrijfscultuur van de
transportondernemer
7.2 De
chauffeurscultuur
8. DE ECONOMISCHE POSITIE VAN DE
WEGVERVOERSBRANCHE: CONCLUSIE
9. LEGALE MANIEREN OM HET HOOFD BOVEN
WATER TE HOUDEN
10. CRIMINALITEIT IN DE
VERVOERSBRANCHE: CAO-FRAUDE EN WURGCONSTRUCTIES
11. EUROFRAUDE IN DE
VERVOERSBRANCHE
11.1 Documenten
11.2 Expediteurs
11.3
Landbouwfraude
11.4 Grootschalige
belastingfraude
11.5 Fraude door
onjuiste benaming
11.6
BTW-fraude
11.7
Combinaties
12.1. Nederlandse gedetineerden in het
buitenland
12.2 Drugssmokkel
12.2.1 Nederwiet
12.2.2 Hash en marihuana
12.2.3 Harddrugs
12.3 Andere vormen van smokkel: wapens en
mensen
12.4 Waar zit de smokkelwaar
verstopt?
12.5 Preventief beleid
transporteurs
12.6 Corruptie
12.7 Rippen
12.8 De organisatie van smokkeltransporten
12.9 Chauffeurs en eigen rijders
12.10 De rol van transporteurs
12.11 Geweldsgebruik
12.12 De omvang van het probleem
13.1. De schade voor de branche
13.2 Slotconclusie
De zeehaven Rotterdam en de luchthaven Schiphol
2. DE NEDERLANDSE ZEE- EN
LUCHTHAVENS
2.1. De Rotterdamse haven
2.2. De luchthaven Schiphol
3. HET CRIMINALITEITSBEELD IN DE
HAVENS
3.1. Criminaliteit in de Rotterdamse
haven
3.2. Criminaliteit op de
luchthaven Schiphol
4. DE HAVENS ALS AAN- EN DOORVOERROUTES
VOOR ILLEGALE MARKTEN
4.1. Internationale smokkelroutes
4.2. De Rotterdamse Haven
4.2.1. De aard en omvang van smokkel van drugs
4.2.2. De aard en omvang van smokkel van
andere goederen en van personen
4.3. De luchthaven Schiphol
4.3.1. De aard en omvang van smokkel van drugs
4.3.2. De aard en omvang van mensensmokkel
Noot
5. GEORGANISEERDE MISDAAD IN DE
HAVENS
5.1. De Rotterdamse haven
5.2. De luchthaven Schiphol
5.2.1. De beveiliging
5.2.2. Medewerking aan smokkel
BIJLAGE
De autobranche en (vracht)autocriminaliteit
1. ACHTERGRONDEN EN OPZET VAN HET
DEELRAPPORT
2. HET NEDERLANDSE WAGENPARK EN DE
AUTOBRANCHE
2.1. Het Nederlandse wagenpark
2.2. De organisatie en structuur van de
autobranche in Nederland
2.3. De
economische toestand van de autobranche
3. CRIMINALITEIT IN DE
AUTOBRANCHE
3.1. De autobranche als slachtoffer van
criminaliteit
3.2 De autobranche als
dader: organisatiecriminaliteit
4.1. Achtergronden van
autodiefstallen
4.2. Autodiefstallen:
aantallen en ontwikkelingen
4.3.
Terugvindpercentages gestolen auto’s
4.4. Schatting van het aandeel van criminele groepen
in autodiefstallen
4.5. Omvang van de
schade in Nederland door professionele autodieven
5. CRIMINELE GROEPEN EN
AUTODIEFSTALLEN
5.1. De aantrekkelijkheid van
autodiefstallen voor criminele groepen
5.2. Gespecialiseerde autodiefstalgroepen
5.3. Werkwijzen bij autodiefstallen
5.4. De autobranche als object van
infiltratie door criminele groepen
5.5. Nevenactiviteiten van groepen
6. DE OPSPORING VAN GESTOLEN
AUTO’S
6.1. Meldingssystemen van gestolen
auto’s
6.2. De commercie
6.3. Corruptie en smeergelden bij de
opsporing van gestolen auto’s
Appendix
De branches horeca en gokautomaten
2. OMGEVINGSKENMERKEN VAN DE BRANCHE
HORECA
2.1. Inleiding
2.2. Misdaad, wapenbezit en geweld
2.3. Drugs en alcohol
2.4. Gestolen goederen en heling
2.5. De behoefte aan kapitaal
3. EXTERNE EN INTERNE KENMERKEN VAN DE
BRANCHE
3.1. Inleiding
3.2. De economische positie
3.3. De toetredingseisen
3.4. Kapitaalverstrekking
3.5. Brouwerijen
3.6.
Organisatie van de branche
3.7.
Houding ten opzichte van autoriteiten
3.8. Publieke toegankelijkheid
3.9. Modegevoeligheid
4.1. Inleiding: kwetsbaarheid in de
branche
4.2. Protectie
4.3. Gedwongen overnames
4.4. Witwassen
4.5.
Horeca als ontmoetingsplaats
4.6.
Afzet van harddrugs
4.7.
Heling
4.8. Pachtconstructies die
verworden tot wurgconstructies
6.1. Inleiding
6.2. Het beleid
6.3. De
speelautomatenmarkt algemeen
6.4.
Voorwaarden en vergunningen
6.5. Het
imago van de branche
6.6. De
VAN
7. CRIMINALITEIT IN DE
SPEELAUTOMATEN-BRANCHE
7.1. Inleiding
7.2. Illegale plaatsing en illegale gokkasten
7.3. Verpachting en leningverstrekking die
verworden tot wurgconstructies
7.4.
Clustering en concentratie-vorming
7.5. Witwassen en zwart maken
APPENDIX
De bouwnijverheid
2. DE AANTREKKINGSKRACHT VAN DE
BOUWNIJVERHEID OP DE GEORGANISEERDE MISDAAD
2.1. De vakbonden in de
bouwnijverheid
2.2. De onderhandeling-
en overlegstructuur
2.3. De hevige
onderlinge concurrentie
2.4. De hoge
kosten van vertragingen
2.5. De
kwetsbaarheid van het bouwproces
3. DE BOUWNIJVERHEID IN
NEDERLAND
3.1. De structuur en organisatie van de
bouwnijverheid
3.2. Het
bouwproces
3.3. De
vakbonden
4. DE BOUWNIJVERHEID ALS SLACHTOFFER
VAN CRIMINALITEIT
4.1. Grootschalige diefstallen van
bouwmateriaal
4.2.
Vernielingen
4.3. Geweld.
4.4. Ontvoeringen
4.5. Liquidaties
4.6.
Bomaanslagen en brandstichtingen
4.7.
Intimidatie
4.8.
Afpersing
5. DE BOUWNIJVERHEID EN
ORGANISATIECRIMINALITEIT
5.1. Fraudes door werkgevers
5.1.1. Fraude via een rechtsvorm
5.1.2. Fraude door malafide inlening en
onderaanneming
5.1.3. Contributieve fraude
5.1.4. Informatieve fraude
5.2. Overige vormen van
criminaliteit
6. KOPPELBAZERIJ IN DE
BOUWNIJVERHEID
7. GEORGANISEERDE CRIMINALITEIT IN DE
BOUWNIJVERHEID?
7.1. Infiltratie, afpersing en protectie
in de bouwnijverheid
7.1.1. De
gelijkenis van de organisatie en de structuur van de bouwnijverheid
in Nederland.
7.1.2. Het vrkomen van afpersing,
brandstichting, bommeldingen en bomaanslagen,
7.1.3. Het op grote schaal vrkomen van fraudes
in de bouwnijverheid.
7.1.4. Het vrkomen van koppelbazerij.
7.1.5. Het vrkomen van faillissementen.
7.1.6. Het betalen van protectiegelden.
7.1.7. Het op grote schaal voorkomen van
corruptie.
7.1.8. Het voorkomen van buitenlandse
criminele groepen in de bouwnijverheid.
7.2. Infiltratie en afpersing van
vakbonden
BIJLAGE
De afvalverwerkingsbranche
3. ORGANISATIE EN STRUCTUUR VAN DE
AFVALVERWERKINGSBRANCHE
3.1. Soorten bedrijfstakken in de
afvalverwerkingsbranche
3.2. De
afvalketen en de aard en de omvang van afvalstromen in
Nederland
3.3. De economische situatie
van de afvalverwerkingsbranche
4.1. De definiring van zware
milieucriminaliteit
4.2. Soorten
milieucriminaliteit: de officile cijfers
5. DE GELEGENHEIDSSTRUCTUUR VAN DE
AFVALVERWERKINGBRANCHE
5.1. Achtergronden van het milieubeleid
van de overheid
5.2. De complexe wet-
en regelgeving en de handhaving daarvan
5.3. Zelfregulering
5.4. Convenanten
5.5.
De rol van afvalmakelaars
5.6. De
invloed van de branche-organisaties
5.7. De internationale context
5.8. Kartel- en monopolievorming in de
afvalbranche
5.9. Samenvatting van
risico’s van de afvalbranche voor criminaliteit
6. DE AARD EN OMVANG VAN ZWARE
MILIEUCRIMINALITEIT IN DE AFVALVERWERKINGSBRANCHE
6.1. De aard van criminele
activiteiten
6.2. De zaakanalyses van
de afvalverwerkingsbranche
6.2.1. Het
dossieronderzoek
6.2.2. De werkwijzen
6.2.3. Afscherming tegen de overheid
APPENDIX
De verzekeringsbranche
1. INLEIDING: ACHTERGROND EN OPZET VAN
DE STUDIE
2.1. Aard en omvang van de
verzekeringsbranche
2.2. De
organisatie van de verzekeringsbranche
2.3. Ontwikkelingen in de
verzekeringsbranche
3. VERZEKERINGSFRAUDE NADER
GEANALYSEERD
4. VERZEKERINGSFRAUDE DOOR CRIMINELE
GROEPEN?
4.1. Literatuuronderzoek
4.2. De zaakanalyses
4.3.
Soorten verzekeringen en fraudes
APPENDIX
De wildlifebranche
1. INLEIDING: ACHTERGRONDEN EN OPZET VAN
HET ONDERZOEK
2. ACHTERGRONDEN VAN DE
WILDLIFEBRANCHE
3. CRIMINALITEIT IN DE WILD-LIFE
HANDEL
3.1. De officieel geregistreerde
wildlifecriminaliteit
3.2. Soorten van
criminele activiteiten
3.3.
Zaakanalyse in de wildlifebranche
De illegale handel in nucleair materiaal
1. INLEIDING: ACHTERGRONDEN EN OPZET VAN
HET ONDERZOEK
2. DE ILLEGALE HANDEL IN NUCLEAIR
MATERIAAL