• Buro Jansen & Janssen, gewoon inhoud!
    Jansen & Janssen is een onderzoeksburo dat politie, justitie, inlichtingendiensten, overheid in Nederland en de EU kritisch volgt. Een grond- rechten kollektief dat al 40 jaar, sinds 1984, publiceert over uitbreiding van repressieve wet- geving, publiek-private samenwerking, veiligheid in breedste zin, bevoegdheden, overheidsoptreden en andere staatsaangelegenheden.
    Buro Jansen & Janssen Postbus 10591, 1001EN Amsterdam, 020-6123202, 06-34339533, signal +31684065516, info@burojansen.nl (pgp)
    Steun Buro Jansen & Janssen. Word donateur, NL43 ASNB 0856 9868 52 of NL56 INGB 0000 6039 04 ten name van Stichting Res Publica, Postbus 11556, 1001 GN Amsterdam.
  • Publicaties

  • Migratie

  • Politieklachten

  • Bijlage VI – 8.6 Conclusies

    8.6 Conclusies

    1 De BVD verricht niet op eigen initiatief onderzoek naar
    strafbare feiten. 2 De BVD beschikt niet over een inventarisatie
    van gevallen waarin de georganiseerde criminaliteit de integriteit
    van de overheid bedreigt.

    3 Door een herorintatie op de aandachtsgebieden is onduidelijk
    geworden, op welke terreinen de BVD zich beweegt.
    4 Gezien de Europese jurisprudentie is het de vraag of de artikelen
    11 en 12 WIV voldoende basis bieden voor de verstrekking van
    informatie door de BVD aan opsporingsinstanties.
    5 De BVD neemt niet deel aan strafrechtelijke onderzoeken. In
    enkele gevallen heeft de BVD een liaison-functionaris bij een
    onderzoeksteam geplaatst. Deze vervult daarbij vooral een oog- en
    oorfunctie (bijvoorbeeld bij het COPA-onderzoek). Het optreden van
    de BVD in dit soort onderzoeken geeft aanleiding tot misverstanden.
    De BVD stelt zich op het standpunt dat geheel conform de wet wordt
    gehandeld. Er wordt slechts informatie verstrekt door middel van
    ambtsberichten en de BVD beschikt over de bevoegdheid om hetgeen in
    een strafrechtelijk onderzoek ter tafel komt als informatie mede
    bestemd voor de BVD te beschouwen. Het lijkt erop dat de politie
    soms de indruk heeft dat de medewerker van de BVD deel uitmaakt van
    het team. Dergelijke misverstanden mogen niet bestaan.

    6 De BVD trad in zeer incidentele gevallen desgevraagd
    facilitair op voor de politie. De inzet van de BVD valt in een
    dergelijk geval onder de verantwoordelijkheid van het OM.
    7 De politie treedt facilitair op voor de BVD. Politieambtenaren
    worden in dergelijke gevallen aangewezen in de zin van artikel 18
    WIV en vallen daarmee onder de verantwoordelijkheid van de BVD. 8
    Het werk van de BVD op het terrein van de integriteit van de
    overheid vertoont raakvlakken met dat van de politie en de
    Rijksrecherche. Het standpunt van de minister van Binnenlandse
    Zaken, dat de BVD zich niet moet bezighouden met strafzaken en
    alleen in algemene zin informatie dient te vergaren, lijkt overeen
    te komen met de werkelijkheid. De BVD houdt zich ook bezig met
    advisering van overheidsinstanties. 9 Door de BVD in het kader van
    zijn taken verzamelde informatie kan in strafzaken onder meer voor
    het bewijs worden gebruikt.

    10 Structurele inventarisatie van raakvlakken tussen
    BVD-onderzoek en onderzoek door justitie geschiedt in de praktijk
    niet, maar is vanuit een oogpunt van doelmatige
    criminaliteitsbestrijding wel wenselijk.


    vorige        
    inhoudsopgave en zoeken