Overbekend zijn de berichten over corruptie onder douane- en politiepersoneel in het buitenland. De transporteur die overwegend op Marokko rijdt geeft zijn chauffeurs altijd een standaardbedrag aan afkoopgeld mee. Dit afkoopbudget voert hij al jaren met succes op als aftrekpost bij de belastingdienst. Maar ook in ondermeer - Spanje, Frankrijk en Itali is het betalen van een bepaald bedrag aan smeergeld standaard, zo vertellen alle gesproken chauffeurs en ondernemers ons. In sommige landen graait het douane- en politiepersoneel altijd in de lading of vraagt om geld, sigaretten, drank of een kistje sinaasappelen. Een chauffeur vertelt ons dat zijn baas de verloren produkten al vooraf incalculeert. Wanneer een chauffeur onderweg niets af wil geven, zo zegt hij, kan hij rekenen op een tijdrovende extra controle. Volgens een gesprekspartner komt het eveneens voor dat een chauffeur die willens en wetens smokkelt, de controle op zijn besmette lading bij de douane afkoopt.
Volgens een medewerker van de werkgeversorganisatie is er in Oostbloklanden een stevige corruptie-inflatie gaande: met de normale ritselkist - waarin wat sigaretten, drank, panties of porno-boekjes zitten - kom je niet ver meer. Tegenwoordig gaat het steeds vaker om, veel, contant geld in een sterke muntsoort. Wat verder voorkomt is het wegtippen van hash-transporten door corrupte douaniers of politiemensen die geld verdienen aan het doorlaten van een grotere lading, of die gewoon uit zijn op het tipgeld. Soms is een deal van begin tot eind opzet: pseudo-verkopers slijten een handeltje hash aan een chauffeur, strijken het geld op en krijgen de lading weer terug via een bevriende douanier die precies weet wanneer de vrachtauto op de boot gaat.
vorige         volgende         inhoudsopgave en zoeken