Tot voor kort was het behalen van het diploma van vakbekwaamheid nodig voor het verkrijgen van een
ondernemersvergunning. Deze kwalitatieve drempel hield de wildgroei aan nieuwe toetreders nog enigszins
onder controle. Maar hieraan kwam een eind toen de Europese binnengrenzen in januari 1993 wegvielen: ook
buitenlandse ondernemersdiploma's gelden nu. Ieder land mag zijn eigen exameneisen bepalen. Het Engelse
diploma bleek het gemakkelijkst te behalen voor Nederlandse chauffeurs; met een spoedcursus van twee weken
kan iedereen het papiertje binnenslepen dat nodig is om een eigen onderneming te starten. Vanaf 1 januari
1995 is voor stukgoedvervoer in de EG het ADR-diploma verplicht (een deelcertificaat). Heel veel chauffeurs
hebben dit papiertje nog niet op zak. Het nieuwste Duitse ADR-diploma kan in twee zaterdagen worden
gehaald, terwijl men er in Nederland twee weken over doet. Worden er in Nederland tien open vragen op het
ADR-examen gesteld, in Belgi is men klaar met 12 meerkeuzevragen en in Duitsland mogen zelfs de boeken
op tafel blijven, zo lezen we in Truckstar - lijfblad voor chauffeurs - aflevering 12, 1994.
Er is een run op deze cursussen ontstaan. Van de ruim tweeduizend nieuwe vergunningen die het NIWO
(Stichting Nationale en Internatinale WegvervoerOrganisatie) verleende tussen mei 1992 en januari 1994, had
nog maar tweederde deel (1255) van de aanvragers het Nederlandse Vakbekwaamheidsdiploma. Bijna
eenderde van de nieuwe toetreders (646) vroeg de vergunning aan op grond van het Engelse diploma. Verder
hadden ruim honderd aanvragers een Duits diploma op zak en bijna vijftig starters haalden hun papieren in
Belgi (NIWO, 1994). Nog gemakkelijker is het voor chauffeurs uit bepaalde landen buiten de EG, die voor een
Europees bedrijf rijden: een Nederlandse transportondernemer die voornamelijk met Turks personeel werkt,
bestelt de diploma's gewoon per post. Het doorgeven van de persoonsgegevens, een pasfotootje en een
bescheiden betaling volstaat.
De branche-organisatie TLN is niet blij met de run op de buitenlandse vakdiploma's; volgens haar levert deze cursus slecht voorbereide en maar half opgeleide ondernemers op. Dat desondanks een groot aantal ondernemers met dit diploma op de markt meedraait, blijkt wel uit de vele boze reacties die de redaktie van het blad Truckstar ontving op een kritisch artikel over de snelle cursussen; de ingezonden brievenrubriek was er er twee nummers lang mee gevuld. Inmiddels zijn er weer beperkingen aan de geldigheid van de buitenlandse diploma's gesteld: het diploma moet zijn behaald in het land van afgifte. Chauffeurs kunnen voortaan dus geen buitenlands diploma in Nederland halen; zij moeten hiervoor naar het buitenland en als extra drempel geldt dan natuurlijk het taalverschil. Sindsdien zijn vooral de Duitse diploma's favoriet.
vorige         volgende         inhoudsopgave en zoeken