• Buro Jansen & Janssen, gewoon inhoud!
    Jansen & Janssen is een onderzoeksburo dat politie, justitie, inlichtingendiensten, overheid in Nederland en de EU kritisch volgt. Een grond- rechten kollektief dat al 40 jaar, sinds 1984, publiceert over uitbreiding van repressieve wet- geving, publiek-private samenwerking, veiligheid in breedste zin, bevoegdheden, overheidsoptreden en andere staatsaangelegenheden.
    Buro Jansen & Janssen Postbus 10591, 1001EN Amsterdam, 020-6123202, 06-34339533, signal +31684065516, info@burojansen.nl (pgp)
    Steun Buro Jansen & Janssen. Word donateur, NL43 ASNB 0856 9868 52 of NL56 INGB 0000 6039 04 ten name van Stichting Res Publica, Postbus 11556, 1001 GN Amsterdam.
  • Publicaties

  • Migratie

  • Politieklachten

  • Het advies van prof mr P.J. Boon

    Het advies van prof mr P.J. Boon
    Noot

    Prof. mr P.J. Boon begint met het maken van een drietal
    preliminaire opmerkingen. Ten eerste dat de term belang van de
    staat niet behoort tot de begrippen die juridisch scherp zijn te
    omlijnen: die term krijgt steeds inhoud in een politiek
    krachtenveld, dat van geval tot geval kan verschillen. Ten tweede
    valt uit de term af te leiden dat partijpolitieke of persoonlijke
    belangen niet in aanmerking komen. Ten derde dat het belang van de
    commissie om in staat te worden gesteld haar opdracht goed te
    kunnen uitvoeren, bijna per definitie kan worden aangemerkt als een
    gewichtig belang van de Staat.

    Boon stelt dat het bij het belang van de staat als
    verschoningsgrond voor het weigeren van informatie gaat om een
    belangenafweging: tegenover het gewichtige belang van een
    enqutecommissie om haar werk te kunnen doen, moet een nog
    gewichtiger belang staan, wil het onthouden van informatie aan de
    commissie gerechtvaardigd zijn. De mogelijkheid om gevraagde
    informatie vertrouwelijk te verschaffen (artikelen 18a en 18b van
    de Wet op de Parlementaire Enqute), onderstreept het feit dat
    weigering van informatie met een beroep op het belang van de staat
    slechts in uitzonderlijke gevallen toelaatbaar moet worden geacht.
    Na aandacht te hebben besteed aan rechtspraak, de parlementaire
    geschiedenis en de literatuur concludeert Boon het volgende:

    De vraag of ook opsporingsbelangen begrepen kunnen worden
    onder het begrip belang van de Staat is bij mijn weten niet eerder
    in deze scherpte aan de orde geweest. Ik meen dat die vraag in
    principe bevestigend moet worden beantwoord, zeker waar het de
    bescherming van de persoonlijke veiligheid van politie-ambtenaren
    en
    informanten betreft. Uit het hierboven gegeven
    parlementair-historisch overzicht blijkt, dat onder meer als belang
    van de Staat door de regering is gesteld, en door het parlement is
    aanvaard of althans niet weersproken, het belang van bescherming
    van medische en psychologische persoonsgevens en het belang dat
    forse schadeclaims worden voorkomen, of althans in rechte met
    succes kunnen worden afgewend. Het belang van bescherming van de
    persoonlijke veiligheid van politie-ambtenaren en
    informanten
    weegt zeker zo zwaar. Eenzelfde conclusie is naar mijn mening op
    haar plaats waar het betreft het belang dat de bestrijding van de
    zware, georganiseerde criminaliteit niet in ernstige mate wordt
    belemmerd. Hieraan moet onmiddellijk het volgende worden
    toegevoegd. Het in het geding zijn van de genoemde belangen
    rechtvaardigt op zichzelf nog niet dat de gevraagde informatie
    wordt geweigerd. Bij elk concreet verzoek om informatie zal er
    opnieuw een afweging moeten worden gemaakt. Bij die afweging kan de
    mogelijkheid van vertrouwelijke inzage een belangrijke rol spelen.
    Zelfs bij een klassiek staatsbelang als de

    staatsveiligheid is weigering van informatie geen automatisme,
    maar dient een aan het concrete geval gerelateerde belangenafweging
    plaats te vinden. Dit veronderstelt overigens wel de mogelijkheid
    voor de regering om informatie-aanvragen met een zeer open karakter
    – bijvoorbeeld verzoeken om algehele toegankelijkheid van bepaalde
    geheime bestanden – niet of slechts onder voorwaarden in te
    willigen. Ware het anders, dan zou de regering aan een concrete
    belangenafweging immers niet meer toekomen.


    vorige
    volgende


    Inhoudsopgave en zoeken