• Buro Jansen & Janssen, gewoon inhoud!
    Jansen & Janssen is een onderzoeksburo dat politie, justitie, inlichtingendiensten, overheid in Nederland en de EU kritisch volgt. Een grond- rechten kollektief dat al 40 jaar, sinds 1984, publiceert over uitbreiding van repressieve wet- geving, publiek-private samenwerking, veiligheid in breedste zin, bevoegdheden, overheidsoptreden en andere staatsaangelegenheden.
    Buro Jansen & Janssen Postbus 10591, 1001EN Amsterdam, 020-6123202, 06-34339533, signal +31684065516, info@burojansen.nl (pgp)
    Steun Buro Jansen & Janssen. Word donateur, NL43 ASNB 0856 9868 52 of NL56 INGB 0000 6039 04 ten name van Stichting Res Publica, Postbus 11556, 1001 GN Amsterdam.
  • Publicaties

  • Migratie

  • Politieklachten

  • Resultaten

    Buro Jansen & Janssen doet onderzoek naar preventief fouilleren in Nederland. Volgens de overheid is het fouilleren van burgers in zogenaamde risico gebieden noodzakelijk om Nederland veiliger te maken, maar is dat ook zo?

    Om meer zicht te krijgen op het effect en de uitvoering van preventief fouilleren doet Buro Jansen & Janssen onderzoek. Wij verzamelen ervaringen van burgers middels interviews, telefonische enquêtes en toegestuurde verhalen. Ook wordt getracht met de Wet op de Openbaarheid van Bestuur relevante gegevens van de overheid boven tafel te krijgen. Mensen kunnen hun ervaringen met preventief fouilleren bij ons kwijt. Dit kan ook anoniem. In de loop van 2009 zullen de resultaten van het onderzoek worden gepubliceerd.

    Hier de verschillende stukken die via de Wob zijn binnengekomen.

    Eindhoven: Preventief fouilleren onder politieke druk verhult slecht beleid

    In Eindhoven wilde men ook graag fouilleren. Burgemeester Welschen van de PvdA deed het voorwerk en zijn opvolger Sakkers van de VVD voerde het uit. Een relatie tussen nut en noodzaak, tussen doel en middel, tussen uitvoering en effect, tussen problematiek en proportionaliteit lijkt niet de interesse van bestuurders en uitvoerders te hebben gehad. Als het mag, moet het ook gebeuren, is het adagium. Burgers juichen de maatregel toe en dus maakt het niet uit dat het fouilleren plaatsvindt onder politieke druk en eigenlijk een averechts effect heeft. De politie is zichtbaar op straat en dat een handvol onschuldige niet-verdachte mensen hun zakmes, moet inleveren is niet interessant. Weer een ‘groot aantal wapens’ van straat gehaald en een signaal gegeven aan de samenleving dat de beheersdriehoek geen wapens duldt.

    De verschillende documenten

    algemene stukken politie Brabant Zuid-Oost
    eerste fouilleer actie in Eindhoven
    tweede fouilleer actie in Eindhoven
    derde fouilleer actie in Eindhoven
    stukken van de gemeente Eindhoven
    stukken parket Den bosh

    Utrecht: Vier jaar Fouilleren, wapenbezit neemt toe

    Onvolledig informeren van publiek en politiek, geen juiste weergave van de cijfers en het forceren van een positief resultaat. Fouilleren was volgens de gezagsdriehoek in Utrecht succesvol, hoewel er in de Evaluatie preventief fouilleren 2007 wel wordt opgemerkt dat de effectiviteit niet is vast te stellen. Onderzoek van Buro Jansen & Janssen toont aan dat in twee van de drie risk areas de maatregel averechts werkte, dat er voor het risicogebied binnenstad door verandering van de omvang van het gebied en onduidelijke cijfers geen conclusies zijn te trekken en dat het aantal wapens per inwoner van Utrecht in de vier jaar dat er is gefouilleerd is toegenomen.

    De verschillende documenten

    Documenten van de regiopolitie Utrecht
    Processen verbaal regiopolitie Utrecht
    Nagekomen stukken regiopolitie Utrecht
    Documenten gemeente Utrecht

    Ochtendgloren: nachtelijke politionele phishing

    Bestrijding van de criminaliteit door het afsluiten van snelwegen lijkt een uitvloeisel van de aanpak van nodale controle en informatiegestuurde politie. De redenering is eenvoudig. Boeven en andere slechteriken in de woorden van overheidsfunctionarissen gebruiken snelwegen als aan- en afvoerroutes van criminele waar. Door de snelweg af te sluiten en iedereen te controleren wordt de criminaliteit bestreden. Deze ongerichte controle acties gericht tegen niet verdachte burgers lijken proeftuinen voor het samenwerken van tientallen opsporingsdiensten en meer dan honderd functionarissen. Het denken binnen het opsporingsapparaat is duidelijk gekanteld. Iedereen is verdachte op de rijkswegen. Het Kwaad beweegt zich. In het verleden vooral in het oosten van het land, waar de operatie Ochtendgloren zijn oorsprong kent, maar de laatste jaren ook in het westen en zuiden, waar inmiddels vergelijkbare operaties onder de naam Avondlicht worden gehouden.

    De verschillende documenten

    wob documenten van het KLPD
    wob documenten regiopolitie Twente
    wob documenten regiopolitie IJsselland
    wob documenten regiopolitie Noord- en Oost-Gelderland
    wob documenten regiopolitie Gelderland Zuid
    wob documenten parket Almelo
    wob documenten parket Zutphen
    wob documenten parket Zwolle Lelystad
    wob documenten KLPD na bezwaar openbaar gemaakt
    wob documenten Ministerie van Binnenlandse Zaken p
    wob documenten gemeente Rijssen-Holten
    wob documenten gemeente Voorst

    Diverse Gemeenten (I)

    Onderzoek naar aanleiding van stukken verkregen middels de Wob

    In het onderzoek zijn de volgende regio’s, parketten en gemeenten bekeken: regiopolitie Zuid Holland Zuid en verschillende gemeenten in die regio, Parket Dordrecht, Regiopolitie Flevoland en de gemeenten in die regio, gemeenten in de regio Haaglanden, regiopolitie Noord Holland Noord en alleen de gemeente Den Helder, Parket Alkmaar en alleen de gemeente Den Helder, regiopolitie Zaanstreek Waterland en verschillende gemeenten in die regio, regiopolitie Limburg Noord en verschillende gemeenten in die regio en parket Roermond.

    De stukken voor diverse gemeenten (I):

    documenten parket Limburg Noord
    documenten Parket Dordrecht
    documenten regiopolitie Noord Holland Noord
    documenten regiopolitie Limburg Noord
    documenten regiopolitie Zuid Holland Zuid
    documenten Den Helder
    documenten Almere
    documenten Papendrecht
    documenten Leidschendam Voorburg
    documenten Purmerend
    documenten Pijnacker Nootdorp
    documenten Zoetermeer

    Den Haag

    De Cijfers uit Den Haag:

    Cijfers uit de verslagen op een rij
    Cijfers van de jaarveslagen nader bekeken
    Geweldsdelicten noodgebied Hoefkade belicht
    Cijfers van het fouilleren op een rij
    Voorwerpen tellen van de foto’s

    De stukken uit Den Haag:

    Verslagen van de lokale driehoek
    Evalua_blankties preventief fouilleren
    Draaiboeken fouilleren in Den Haag
    Stukken over de aanwijzing van de risicogebieden
    Commissie van toezicht en advies stukken
    Politie intranet stukken
    Enkele journaals
    Enkele Processen verbaal

    Amsterdam (eerste deel)

    De cijfers:

    overzicht van de periodes en van de gebruikte literatuur
    preventief fouilleren resultaten Zuidoost en binnenstad
    ‘wapenincidenten’ in Amsterdam Zuidoost
    ‘wapenincidenten’ Amsterdamse binnenstad
    ‘wapenincidenten’ stad Amsterdam
    ‘wapenincidenten’stad Amsterdam zonder vrg’s
    ‘wapenincidenten’ politie regio AmsterdamAmstelland
    ‘wapenincidenten’ politieregio zonder vrg’s
    CBS cijfers WWM criminaliteit Amsterdam
    CBS cijfers geweldscriminaliteit Amsterdam

    Voor meer informatie
    Buro Jansen & Janssen
    info@burojansen.nl
    telefoon 020 6123202