10916/01 ass/PM/mm 1
DG H NL
RAAD VAN
DE EUROPESE UNIE
Brussel, 16 juli 2001 (17.07)
(OR. fr)
10916/01
JAI 82
RESULTAAT BESPREKINGEN
van: de Raad Justitie en Binnenlandse Zaken
d.d.: 13 juli 2001
Betreft: Conclusies van de Raad en de vertegenwoordigers van de regeringen der lidstaten van 13 juli 2001 betreffende de veiligheid van de bijeenkomsten van de Europese Raad en andere vergelijkbare gebeurtenissen
De Raad en de vertegenwoordigers van de regeringen der lidstaten memoreren dat een van de doelstellingen van de Europese Unie is, de Unie te handhaven en te ontwikkelen als een ruimte van vrijheid, veiligheid en rechtvaardigheid. In een dergelijke ruimte moeten de burgers het recht genieten om:
i) hun meningen vrij te uiten en vreedzaam bijeen te komen, rechten die worden weerspiegeld in
het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens; en
ii) dit te doen in omstandigheden waarin er geen gevaar voor hun eigen veiligheid bestaat noch
voor die van andere burgers of eigendommen.
10916/01 ass/PM/mm 2
DG H NL
De Raad en de vertegenwoordigers van de regeringen van de lidstaten betreuren de daden van
degenen die deze democratische rechten misbruiken door het opzetten, plannen en uitvoeren van
gewelddaden die samenvallen met openbare demonstraties.
Voorts spreken zij hun bezorgdheid uit over de dreiging waaraan politieambtenaren die verantwoordelijk
zijn voor de handhaving van de openbare orde zijn blootgesteld.
Om ervoor te zorgen dat deze doelstellingen ook in de context van bijeenkomsten van de Europese
Raad en andere vergelijkbare gebeurtenissen kunnen worden bereikt, herinneren de Raad en de vertegenwoordigers
van de regeringen der lidstaten, naast de noodzaak van een dialoog met nietgouvernementele
organisaties, sociale partners en civiele samenleving, met name aan het belang
van
– een opbouwende dialoog tussen de organisatoren van openbare demonstraties en de wetshandhavingsautoriteiten
van het gastland en,
– nauwe internationale contacten, vooral tussen de wetshandhavingsautoriteiten van de lidstaten
zelf, om ervoor te zorgen dat dergelijke legitieme demonstraties niet door andere elementen
worden uitgebuit of misbruikt met als enig doel het plegen van collectieve of individuele
gewelddaden.
Voortbouwend op de mogelijkheden die worden geboden door bestaande rechtsinstrumenten en de
binnen de Europese Unie opgezette organen, met name de bepalingen van de Overeenkomst ter uitvoering
van het Akkoord van Schengen (vooral artikel 46) en het gemeenschappelijk optreden van
26 mei 1997, door de Raad aangenomen op grond van artikel K.3 van het Verdrag betreffende de
Europese Unie met betrekking tot de samenwerking op het terrein van de openbare orde en veiligheid,
zijn de Raad en de vertegenwoordigers van de regeringen der lidstaten van mening dat het
belang van doeltreffende Europese samenwerking op het terrein van de openbare orde moet worden
benadrukt. Zij zijn van oordeel dat de Task Force van Politiechefs een aanzienlijke bijdrage moet
leveren tot de praktische uitvoering van de samenwerking tussen de wetshandhavingsinstanties van
de lidstaten.
De Raad en de vertegenwoordigers van de regeringen der lidstaten erkennen dat het gastland
verantwoordelijkheid voor de handhaving van de openbare orde en veiligheid in de context van
bijeenkomsten van de Europese Raad en andere vergelijkbare gebeurtenissen draagt, maar zijn van
oordeel dat de volgende operationele maatregelen ertoe kunnen bijdragen de risico’s van ernstige
verstoringen van de openbare orde te beperken.
10916/01 ass/PM/mm 3
DG H NL
II
1. Politiële samenwerking
a) de activering in de lidstaten van een vast nationaal contactpunt voor het inwinnen,
analyseren en uitwisselen van relevante informatie;
b) de instelling op verzoek van het land waar de gebeurtenis plaatsvindt, van een groep
verbindingsfunctionarissen die vóór, tijdens en na het evenement door de lidstaten
waaruit de risicogroepen afkomstig zijn, kunnen worden afgevaardigd;
c) de inzet van politie- of inlichtingenfunctionarissen die in staat zijn tot identificatie van
de personen of groepen die een bedreiging voor de openbare orde en veiligheid kunnen
vormen en die ter beschikking worden gesteld door de lidstaten waaruit zij afkomstig
zijn;
d) de permanente follow-up van dit operationele proces door de in artikel 3 van bovengenoemd
gemeenschappelijk optreden vermelde hoofden van de centrale instanties.
Deze groep kan op verzoek van het gastland in de formatie Task Force van Politiechefs
bijeenkomen om met name:
– advies uit te brengen over de geschiktste operationele maatregelen om te zorgen
voor de doeltreffende politiebewaking en veiligheid van Europese Raden en
soortgelijke gebeurtenissen;
– bij te dragen tot doeltreffende politiële samenwerking binnen de EU ter ondersteuning
van de lidstaat die gastland is;
– en toe te zien op de doeltreffendheid van deze regelingen en deze en beste
praktijken mee te delen aan de bevoegde Raadsgroepen.
De Task Force van Politiechefs kan een beroep doen op deskundigen op het gebied van
openbare orde om hen in deze taken bij te staan;
10916/01 ass/PM/mm 4
DG H NL
e) het maken, telkens als dat mogelijk is, van een gemeenschappelijke analyse van de
ordeverstoringen, delicten en groepen. In het kader van het beraad over de wijziging van
de Overeenkomst tot oprichting van Europol zal de Raad de mogelijkheid bespreken
van uitbreiding van de bevoegdheden van Europol ter zake;
f) de organisatie van specifieke opleidingen door de Europese Politieacademie (EPA) met
inbegrip van de uitwisseling van beste praktijken. De Raad is ingenomen met het voorstel
van enkele lidstaten om onder zijn auspiciën in Frankrijk een seminar te organiseren
op het gebied van handhaving van de openbare orde en is verheugd over het in het kader
van het programma OISIN met het oog op communautaire financiering ingediende
project.
2. Uitwisseling van informatie, met inachtneming van het recht op bescherming van
persoonsgegevens
a) het inwinnen, inzamelen en uitwisselen van de in artikel 1 van bovengenoemd gemeenschappelijk
optreden vermelde informatie, met inbegrip van open bronnen, in overeenstemming
met de nationale wetgevingen;
b) in dit kader, in de aanloop naar en tijdens de gebeurtenis, de uitwisseling van informatie
via de in punt 1 genoemde verbindingsfunctionarissen;
c) de opstelling door de betrokken lidstaat, onmiddellijk nadat zich verstoringen van de
openbare orde hebben voorgedaan, van een verslag van incidenten en vervolgens van
een evaluatieverslag, en de toezending daarvan aan de in artikel 3 van bovengenoemd
gemeenschappelijk optreden bedoelde centrale instanties;
d) het gebruiken van alle juridische en technische mogelijkheden voor de uitbreiding en
bevordering van een snelle en meer gestructureerde uitwisseling van gegevens over
gewelddadige ordeverstoorders op basis van nationale gegevensbestanden.
10916/01 ass/PM/mm 5
DG H NL
3. Maatregelen aan de grenzen
In overeenstemming met het communautair recht, het nationaal recht en de fundamentele
rechtsbeginselen:
a) verwijderingsmaatregelen uitvoeren die zijn genomen in het kader van de handhaving of
het herstel van de openbare orde en meewerken aan de repatriëring van de verwijderde
onderdanen;
b) alle in de lidstaten bestaande juridische mogelijkheden gebruiken om te verhinderen dat
personen die als verstoorders van de openbare orde bekend staan, zich naar het land
begeven waar de gebeurtenis wordt gehouden, indien er ernstige redenen zijn om aan te
nemen dat deze personen zich verplaatsen met het oogmerk ernstige verstoringen van de
openbare orde te organiseren, te veroorzaken of daaraan deel te nemen;
c) toepassing, door de betrokken landen van de bepalingen van de Overeenkomst ter uitvoering
van het Akkoord van Schengen, met name indien dit onontbeerlijk blijkt, van
artikel 2, tweede alinea;
d) zo nodig, met de betrokken landen regelingen overeenkomen om gemeenschappelijke of
gecoördineerde preventieve patrouilles mogelijk te maken of gezamenlijke controles uit
te voeren.
4. Justitiële samenwerking
a) De bevordering van rechtstreekse samenwerking tussen de justitiële autoriteiten of
andere bevoegde autoriteiten, met name de tenuitvoerlegging van verzoeken om rechtshulp,
door uitwerking van modellen voor rogatoire commissies en de aanwijzing van
contactpunten die 24 uur per dag bereikbaar zijn, waardoor de noodzakelijke rechtshulp
op gang kan worden gebracht. Deze rechtstreekse contacten kunnen worden vergemakkelijkt
door het Europees justitieel netwerk.
10916/01 ass/PM/mm 6
DG H NL
b) De toepassing van adequate middelen voor constatering en onderzoek zodat gewelddadige
ordeverstoorders kunnen worden vervolgd en veroordeeld zonder ongewoon
uitstel en met naleving van de waarborgen voor een eerlijke behandeling.
5. Organisatorische maatregelen
a) het ontwikkelen van een gemeenschappelijke communicatieaanpak, zowel wat de
betrekkingen met de verschillende betrokken actoren, als wat de algemene communicatie
betreft;
b) het betrekken van de organisator van een evenement bij het nemen van interne veiligheidsmaatregelen;
c) het uitwisselen, met het oog op de ontwikkeling van een gemeenschappelijke aanpak,
van informatie, onder meer via het Europees netwerk inzake criminaliteitspreventie,
over de beste praktijken voor het aangaan van opbouwende dialogen met organisatoren
van demonstraties om ervoor te zorgen dat legitieme demonstraties niet door groepen
met gewelddadige plannen worden uitgebuit.
_______________