Hoofdstuk 2 uit ZOOMrnDossier CameratoezichtrnrnIn februari 1996 verschijnt het rapport \”Toezicht met camera\’s; Toepassingen, effectiviteit en juridische aspecten\” van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) van het Ministerie van Justitie. In 1997 volgt het rapport \”In beeld gebracht; Privacyregels voor het gebruik van videocamera\’s voor toezicht en beveiliging\” van de Registratiekamer. Op basis van deze twee publicaties kwamen de toenmalige Minister van Justitie en de Minister en Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken (respectievelijk Sorgdrager, Dijkstal en Kohnstamm) in november 1997 met de Notitie Cameratoezicht(1). Het doel van deze notitie was om \”duidelijkheid over het doel waarvoor en de omstandigheden waaronder het gebruik van camera\’s mogelijk is, met name in het licht van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer\” te verschaffen. Omdat deze notitie sinds haar verschijnen als leidraad geldt in het beleid van het vorige en het huidige kabinet, geven we er hier een samenvatting van. PrivacyrnrnEen belangrijke plek neemt de juridische invalshoek ten aanzien van privacybescherming in. Wat er voor wetgeving is op het gebied van cameratoezicht en met name wat betreft het recht op privacy wordt elders in deze brochure behandeld. Zo staat in artikel 8 lid 1 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) dat een ieder recht heeft op respect voor (onder meer) zijn privéleven. Het tweede lid zegt vervolgens dat hier geen inmenging van enig openbaar gezag is toegestaan, behalve als dit bij de wet is voorzien en in een democratische samenleving noodzakelijk is in het belang van de nationale veiligheid, de openbare orde of het economisch welzijn van het land, het voorkomen van wanordelijkheden en strafbare feiten, de bescherming van de gezondheid of de goede zeden of voor de bescherming van de rechten en vrijheden van anderen. In grote lijnen komt het er op neer dat als er al sprake is van wetgeving deze erg ruim geformuleerd is en multi-interpretabel.rn rnrnDe samenstellers van de notitie nemen verschillende standpunten in over het privacy-probleem. Ten eerste behandelen ze de vraag of bij cameratoezicht het recht op privacy überhaupt in het geding is: \”Overigens tekenen wij daarbij aan dat een enkel toetspunt niet alleen kan worden uitgelegd als een toetspunt bij de afbakening van de reikwijdte van het recht op privacy, doch ook als toetspunt bij de beoordeling of een inbreuk op dat recht geoorloofd is.\” Het uitgangspunt lijkt hier dat veiligheid belangrijker kan zijn dan het recht op privacy.rnrnVerder wordt bekeken in welke gevallen er meer en in welke gevallen er minder sprake is van schending van de privacy. Zo zeggen de schrijvers dat \”mag worden aangenomen dat, naarmate de gedragingen die met behulp van camera\’s worden waargenomen of vastgelegd, meer in het openbaar plaatsvinden, het recht op privacy minder snel in het geding zal zijn\”. Zo zal de privacy op de openbare weg minder snel geschonden worden dan in een winkel, en in een winkel minder snel dan in een niet voor het publiek toegankelijk kantoor. Waar deze theorie op gebaseerd is wordt verder niet uitgelegd. Een andere opvatting over privacy die opvalt staat in de alinea over kenbaarheid. Hier staat dat bij het maken van videobeelden zonder toestemming en/of medeweten van de personen die op deze beelden voorkomen, hun privacy eerder geschonden wordt dan als zij wel op de hoogte zijn van het feit dat ze gefilmd worden, met als argument: \”Indien men van het gebruik van camera\’s op de hoogte is, kan men zijn gedragingen desgewenst zo aanpassen dat men het gevoel heeft dat men niets van zichzelf blootgeeft.\” Deze opvatting (als er maar borden hangen die het gebruik van camera\’s kenbaar maken, is de privacy ook niet in het geding) zal later ook in de Tweede Kamer veel gebruikt worden. Een alinea eerder wordt echter verkondigd dat \”het recht om onbevangen jezelf te zijn\” een belangrijk onderdeel vormt van het recht op privacy. Er worden enkele voorbeelden genoemd waarin mensen met succes een beroep op hun \”recht op privacy\” hebben gedaan bij de rechtbank, nadat er in verschillende ruimtes (onder andere in een winkelruimte en een personeelsruimte) camera\’s waren opgehangen. De rechtbank nam de argumenten van de klagers over dat zij niet onbevangen zichzelf konden zijn en daardoor in hun privacy werden aangetast. Een ander gevaar voor de privacy is volgens de opstellers het feit dat cameratoezicht min of meer permanent is. \”Gesteld kan worden dat naarmate het gebruik van camera\’s langer duurt, intenser en dynamieker is en sterker gepaard gaat met gebruik van technische mogelijkheden als zwenken en inzoomen, de privacy eerder in het geding is.\”rnrnTen derde gaan de auteurs in op de vraag of inbreuk op de privacy rechtmatig is volgens het EVRM. Artikel 8 van het EVRM impliceert dat de uitoefening van cameratoezicht, indien zij een inbreuk op de privacy oplevert :rnrn- moet zijn voorzien bij de wet;rnrn- in het belang van een in artikel 8 genoemd doel moet zijn;rnrn- nodig moet zijn in een democratische samenleving.rn rnrnMet name het laatste punt wordt in de notitie iets verder uitgewerkt in drie voorwaarden :rnrn1. Voor de uitoefening van cameratoezicht dient een dringende maatschappelijke behoefte te bestaan (pressing social need).rnrn2. Uitoefening van cameratoezicht dient te voldoen aan de eis van proportionaliteit, dat wil zeggen dat het evenredig moet zijn met het doel dat ermee zou moeten worden bereikt.rnrn3. Uitoefening van cameratoezicht dient te voldoen aan de eis van subsidiariteit, dat wil zeggen dat het beoogde doel niet op een andere, minder ingrijpende, wijze kan worden bereikt.rn rnrnReguleringrn rnrnDe Notitie Cameratoezicht beperkt zich nadrukkelijk tot het gebruik van camera\’s voor toezicht en beveiliging in het kader van handhaving van de openbare orde. Het gaat niet over het gebruik van camera\’s voor opsporing van strafbare feiten.rnrnIn het rapport staan uitgangspunten voor de toelaatbaarheid van het gebruik van camera\’s voor toezicht en beveiliging. Opvallend is dat de opstellers van de notitie cameratoezicht in de inleiding al laten weten dat cameratoezicht bijdraagt aan de vergroting van de (gevoelens van) veiligheid. Terwijl er op het moment van schrijven (november 1997) nog geen enkel experiment met cameratoezicht in openbare ruimte plaatsvindt schrijven ze: \”Het gebruik van camera\’s, mits gecombineerd met andere beveiligingsmaatregelen, blijkt een goed middel te zijn om de veiligheid in de samenleving te vergroten. Dat geldt zowel voor het gebruik door de overheid als door particulieren. Er is naar ons oordeel geen reden om de toelaatbaarheid van het gebruik van camera\’s op zichzelf ter discussie te stellen.\”rnrnWel is bescherming tegen onredelijk en onrechtmatig gebruik geboden. De in het rapport \”In beeld gebracht\” opgestelde normen die de privacy moeten beschermen worden in grote lijnen onderschreven. Deze normen houden onder meer in dat :rnrn- het gebruik van camera\’s kenbaar gemaakt moet worden;rnrn- het doel bepaald en omschreven wordt en in verband staat met de verantwoordelijkheid van de gebruiker ten opzichte van de ruimte of het gebied dat in beeld wordt gebracht, en de gebruiker een redelijk belang heeft als het gaat om de private sector dan wel dat het gebruik noodzakelijk is voor diens taak (publieke en semi-publieke sector);rnrn- afgewogen moet worden of de beoogde beveiliging niet op een minder ingrijpende wijze kan worden gerealiseerd, waarbij ook de effectiviteit moet worden betrokken;rnrn- levering van beelden aan derden moet voortvloeien uit het doel van de registratie en beelden niet langer dan noodzakelijk mogen worden bewaard.rn rnrnDe opstellers plaatsen wel een aantal kanttekeningen bij bovenstaande uitgangspunten. Zo vinden zij dat kenbaarheid van camera\’s niet alleen van toepassing moet zijn als er opnames gemaakt worden. Ze vinden dat dat ook het geval moet zijn als er sprake is van zogenaamde monitoring (het meekijken via camera\’s zonder dat er beeldmateriaal opgeslagen wordt) waardoor het cameratoezicht niet onder Wet Persoonsregistratie (WPR) valt.rnrnOok benadrukken de opstellers dat alleen de overheid bevoegd is cameratoezicht op de openbare weg toe te passen, en dat de bevoegdheid van particulieren (en dan met name particuliere beveiligingsbedrijven) \”eindigt bij de voordeur van het pand dat hij wil beveiligen of bij de grens van het daarbij behorende particuliere terrein.\” Wel kunnen particulieren in bepaalde gevallen (die niet specifiek genoemd worden) een vergunning krijgen die hen toch toestaat cameratoezicht toe te passen op (bepaalde delen van) de openbare weg.rnrnDe door de Registratiekamer voorgestelde bewaartermijn van de beelden (24 uur) wordt een beetje aan de korte kant geacht: \”Wij kunnen ons voorstellen dat deze termijn te kort wordt gevonden omdat in de praktijk de behoefte wordt gevoeld aan een langere terugkijkmogelijkheid. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij bankovervallen waar daders niet zelden voorobservaties verrichten. Wij menen derhalve dat afhankelijk van de omstandigheden de bewaartermijn moet worden bepaald.\”rn rnrnBeleidrnrnAls laatste noemen de bewindslieden een aantal beleidsvoornemens die zij nodig achten \”om de naleving van de uitgangspunten verder te bevorderen en bij ongewenst gebruik van camera\’s te kunnen optreden\”. Allereerst is daar het geven van voorlichting. Zo stellen zij voor om een brochure op te stellen voor het bedrijfsleven, met daarin de uitgangspunten voor cameratoezicht. Ook willen ze stimuleren dat er in de vakbladen aandacht aan besteed wordt, en dat de uitgangspunten onder gemeentes, politie en Openbaar Ministerie verspreid worden.rnrnVoor particuliere beveiligingsorganisaties zou een aparte regeling gemaakt moeten worden.rn rnrnIn de nieuwe Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP), de opvolger van de WPR, zullen de bevoegdheden van de Registratiekamer uitgebreid worden. Naast de huidige bevoegdheden (toezicht, klachtenbehandeling en advies) zal de Registratiekamer onder de WBP onder andere boetes moeten kunnen opleggen. Ook worden er enkele voorstellen gedaan om aanvullingen op bepaalde wetgeving te maken. Deze worden behandeld in het hoofdstuk over wetgeving.rnrn1. 1. TK 25760, nr. 1, 24 november 1997
Buro Jansen & Janssen, gewoon inhoud!
Jansen & Janssen is een onderzoeksburo dat politie, justitie, inlichtingendiensten, overheid in Nederland en de EU kritisch volgt. Een grond- rechten kollektief dat al 40 jaar, sinds 1984, publiceert over uitbreiding van repressieve wet- geving, publiek-private samenwerking, veiligheid in breedste zin, bevoegdheden, overheidsoptreden en andere staatsaangelegenheden.
Buro Jansen & Janssen Postbus 10591, 1001EN Amsterdam, 020-6123202, 06-34339533, signal +31684065516, info@burojansen.nl (pgp)
Steun Buro Jansen & Janssen. Word donateur, NL43 ASNB 0856 9868 52 of NL56 INGB 0000 6039 04 ten name van Stichting Res Publica, Postbus 11556, 1001 GN Amsterdam.
Jansen & Janssen is een onderzoeksburo dat politie, justitie, inlichtingendiensten, overheid in Nederland en de EU kritisch volgt. Een grond- rechten kollektief dat al 40 jaar, sinds 1984, publiceert over uitbreiding van repressieve wet- geving, publiek-private samenwerking, veiligheid in breedste zin, bevoegdheden, overheidsoptreden en andere staatsaangelegenheden.
Buro Jansen & Janssen Postbus 10591, 1001EN Amsterdam, 020-6123202, 06-34339533, signal +31684065516, info@burojansen.nl (pgp)
Steun Buro Jansen & Janssen. Word donateur, NL43 ASNB 0856 9868 52 of NL56 INGB 0000 6039 04 ten name van Stichting Res Publica, Postbus 11556, 1001 GN Amsterdam.
Publicaties
- Observant#82 2024 De opgeblazen wietoorlog
- Observant#81 2023 Politie Black Box
- Observant#80 2022 Protesteren is Terrorisme
- Observant#79 2022 VASTech / Cyberupt
- Observant#78 2021 De burger is staatsgevaarlijk
- Observant#77 2021 Fox-IT in Rusland
- Observant#76 2021 Integrale Nepwetenschap
- Observant#75 2020 Fox-IT en exportvergunningen
- Observant#74 2020 Stasi NL Benaderingen in 2019
- Observant#73 2019 Fox-IT in het Midden-Oosten
- Arrestantenhandleiding 2018
- Observant#72 2018 Geheime politie van Nederland
- Referendum WIV 2017 magazine 2018
- Observant#71 2018 Niet Transparante Wetenschap
- Observant#70 2017 Social Media Surveillance
- Observant#69 2017 Politie Mercenaries
- Observant#68 2016 Wetenschappers en Politie
- Observant#67 2015 Data Bedrog
- Observant#66 2015 Terroriseren politiek protest
- Observant#65 2014 G4S, Facebook en de AIVD
- Observant#64 2014 Vreemdelingendetentie
- Observant#63 2013 Ideologische orde, Chiquita
- Observant#62 2012 De Psyche van een Mol
- Observant#61 2012 RID bespioneert jongeren
- Observant#60 2012 Duurzaam afwimpelen
- Security Industry: Israel - the Netherlands 2011
- Observant#59 2011 RID protest Twente
- Observant#58 2011 Kraaijer, AIVD, De Telegraaf
- Observant#57 2011 Shell, imago AIVD, India
- Europese politie en Justitie Infozine 2010
- Observant#56 2010 Ochtendgloren, politie phishing
- Observant#55 2010 Politieke Politie
- Observant#54 2009 ID-plicht, Demonstratierecht
- Observant#53 2009 Haags Fouilleren
- Observant#52 2009 200.000 professionals?
- Observant#51 2009 Chocolade spionnen
- Observant#50 2008 Sloop Deporatiemachine
- Observant#49 2008 Bewaarplicht en Onmacht
- Observant#48 2008 De Onschuld is Dood
- Identificatieplicht Infozine 2007
- Observant#47 2007 WUID & buitenland
- Observant#46 2007 Aanslagen, Prüm, toezicht
- Observant#45 2007 Blauw Waas, terrorisme
- Observant#44 2007 Preventief Strafrecht
- Terrorismebestrijding in Nederland infozine 2006
- Ruimte voor het recht 2006 Demonstratierecht
- Onder Druk, Terrorismebestrijding NL 2006
- Observant#43 2006 Kiezen verdwijnen terreur
- Observant#42 2006 Schaduw terreur
- Observant#41 2006 Willekeurig Strafrecht
- Observant#40 2006 Vuile terreur oorlog
- Observant#39 2006 Terreur van grootmachten
- Gestraft zonder veroordeling 2005
- Observant#38 2005 Bedrijfsspionage terrorisme
- Observant#37 2005 Terrorisme fabels
- Observant#36 2005 Terroristen lijsten
- Observant#35 2005 EU Grondwet
- Observant#34 2005 Gewist AIVD bewijs
- Observant#33 2005 ID-weigeraars Nat. Recherche
- Observant#32 2005 Misleidende inlichtingen
- Observant#31 2005 Cyclopisch Recht
- Observant#30 2004 Bedrijfsspionage acties
- Observant#29 2004 Rasterfahndung NL
- Observant#28 2004 Veganisten barbeque
- Observant#27 2004 EU2004, dieren en camera's
- Observant#26 2004 Vreemdelingen inlichtingen
- Observant#25 2004 Incidentenpolitiek
- Observant#24 2004 Europese Terreur
- Observant#23 2004 Boeven en buitenlui
- Observant#22 2004 Terroristische Activist
- Misleidende methode 14 november 2003
- Keizer in lompen, 1 november 2003
- Observant#21 2003 Vreemdelingen en de AIVD
- Observant#20 2003 Snuffelstaat
- Observant#19 2003 Globalisten onder de loep
- Observant#18 2003 EU & AIVD, list & bedrog
- De Snuffelstaat, NL en de BVD 1 november 2002
- Schone schijn, 1 juni 2002
- Observant#17 2002 Schone Schijn
- Observant#16 2002 EU Europol snuffelen
- Observant#15 2002 Politie betaalt studie
- Observant#14 2002 Op jacht naar links
- Observant#13 2002 IMSI DNA BVD kip
- Observant#12 2002 De vader van de bruid
- Observant#11 2001 War on Terror
- Observant#10 2001 Europa tegen demonstranten
- Observant#9 2001 Burenruzie en oliegiganten
- Observant#8 2001 Veiligheid en zekerheid
- Observant#7 2001 Camus Echelon Greenpeace
- Zoom, cameratoezicht, 1 augustus 2000
- Tips tegen tralies, 1 juli 2000
- Dossier Cryptografie, 1 mei 2000
- Dossier Cryptografie (GB), 1 mei 2000
- Dossier Pepperspray, 1 maart 2000
- Observant#6 2000 BVD en vluchtelingen
- Observant#5 2000 Begrotingen politie justitie
- Observant#4 2000 Zoom: dossier cameratoezicht
- Observant#3 2000 Europol
- Observant#2 2000 Crypto Pepperspray
- Observant#1 2000 Crime in Cyberspace, EK2000
- Luisterrijk, 1 november 1999
- Dossier Europol II, 1 april 1999
- Het Europese asielbeleid, 1 september 1999
- VD-Amok inlichtingendiensten, 1 december 1998
- Dossier Europol I, 1 mei 1997
- Welingelichte Kringen, 1 juli 1995
- Nederland, open U, 1 juli 1994
- De muren hebben oren 1 januari 1994
- Opening van Zaken, 1 maart 1993
- De vluchteling achtervolgd, 1 april 1991
- Regenjassendemokratie, 1 april 1990
Thema's
- Activisten
- Administratieve Apartheid
- Adrian Franks, infiltrant in actiegroepen
- Afluisteren
- AIVD en vreemdelingen
- AIZ-proces
- Artikel 140
- Buitenland
- BVD/AIVD
- Cameratoezicht
- Cryptografie, cyberwar in 2000
- De tragiek van de geheime dienst
- De zaak Bosio
- Demonstratierecht, Is er ruimte voor het recht
- Dierenrechtenactivisten
- DNA
- Dossier CICI
- Dossier RaRa
- Etnisch Profileren
- Europese Politie en Justitie
- Europese regelgeving
- Europol
- Eurotop
- Koppelingswet, uitsluiting van vreemdelingen
- Louis Sévèke, vermoorde Nijmeegse activist
- ICAMS
- Identificatieplicht
- Informanten & Infiltranten
- Migratie
- Multinationals
- Openbare Orde
- Openheid
- Opstand
- Oud Papier Affaire
- Paola, Italiaanse repressie
- Particuliere Recherche
- Paul Kraaijer, informant of fantast
- Pepperspray
- Politie
- Preventief Fouilleren
- RCID Kennemerland
- Repressie
- RID
- Terrorisme
- Van Traa
Migratie
Politieklachten
Notitie Cameratoezicht
July 18, 2000 - bron: Buro Jansen & Janssen