Dupont op Justitie en Veiligheid
Vandaag werd bekend dat de importeur van Volkswagen, het bedrijf Pon, een corruptiezaak kan afkopen voor 12 miljoen euro. Volgens NOS.nl vindt het OM de schikking ‘een passende afdoening van de strafzaak’.
Volgens NOS.nl: ‘Van de acht oud-werknemers, die door de Volkswagen- en Audi-importeur zijn ontslagen, hebben zeven met justitie een schikking getroffen. Een van hen is nog in gesprek met het OM.’
En ook: ‘Behalve Pon waren ook Peugeot, Renault en enkele leasemaatschappijen betrokken bij omkoping. Het OM besloot in 2015 twee politiemensen en vier ambtenaren van Defensie te vervolgen voor corruptie.’
Kijk, en dat is vreemd. Alleen Pon schikt voor 12 miljoen. Hun voordeel was 6 miljoen en ze moeten dat voordeel terugbetalen verdubbeld met een boete. Niemand wordt dus feitelijk vervolgd voor het omkopen van politie- en defensiemedewerkers. Over Peugeot en Renault wordt helemaal niets gezegd. Wij vroegen ons dus af hoe het zat.
Op 30 januari 2014 schrijft Follow the Money(https://www.ftm.nl/artikelen/doormodderen-omstreden-politievoertuigen-aanbesteding) over deze zaak een veel uitgebreider artikel. ‘Met de aanbesteding is een bedrag van 500 miljoen euro gemoeid.’, zegt FTM. En er zijn destijds zelfs kamervragen over gesteld. ‘ Uiteindelijk blijkt Pon ook de enige importeur die inschrijft op de aanbesteding, waardoor de leverancier vanaf 2011 alle 25 politieregio’s van Nederland mag gaan voorzien van voertuigen, inclusief alle ombouwwerkzaamheden zoals het installeren van zwaailichten, communicatie-en navigatieapparatuur en de bestickering. De aanbesteding, opgezet door de in 2006 opgerichte centrale politie-inkooporganisatie vtsPN (voorziening tot samenwerking Politie Nederland), is uniek qua pakket van eisen. Niet eerder vereiste de vtsPN dat een partij zowel de voertuigleveranties als de ombouwwerkzaamheden moest verzorgen. En niet eerder werden alle politievoertuig leveranties in handen gegeven van één partij – in de jaren daarvoor mochten de regionale korpsen nog zelf aanbesteden waardoor verschillende korpsen in verschillende automerken rondreden.’, gaat FTM verder. Het nu te betalen bedrag van 12 miljoen euro lijkt bij zo’n reusachtig contract een kleinigheid.
Volgens FTM werd er een commissie ingesteld die onderzoek deed naar de zaak. ‘De commissie-Schouten maakt echter ook melding van mogelijke integriteitsissues bij wagenpark-medewerkers bij de inkooporganisatie van de politie. Pijnlijk, aangezien de aanbesteding van de dienstwapens in 2011 ook al riekte naar corruptie. De melding van Schouten blijft niet zonder gevolgen. In mei 2013 informeert Opstelten per brief de Tweede Kamer. Hij laat weten dat de Rijksrecherche onderzoek doet en dat er een wagenparkmedewerker van de politie als verdachte is aangemerkt en op non-actief is gesteld. De commissie stuit op nog een misstand, ook bij Defensie zou een wagenparkbeheerder over de schreef zijn gegaan.’
FTM weer: ‘De Telegraaf schrijft eind 2011 dat defensie-ambtenaar Jacques H. giften heeft geaccepteerd van auto-importeurs. Zo zou hij dure auto’s hebben gekocht met hoge kortingen, de factuur niet hoeven te betalen, om vervolgens maanden later de auto weer in te ruilen voor dezelfde prijs als bij aanschaf. Met gesloten beurs kon hij dan gratis rijden. Follow The Money en het vakblad Automotive achterhaalden eind vorig jaar dat het justitiële onderzoek naar deze verdachte ertoe heeft geleid dat er in mei 2013 een inval plaatsvond bij Athlon Car Lease, de Rabobank-dochter die in 2004 een aanbesteding won voor het wagenparkbeheer van het Ministerie van Defensie, het departement met het grootste wagenpark.’ Nu blijkt dus dat ook andere bedrijven betrokken zijn bij deze grote corruptiezaak. Komen zij nog voor de rechter of betalen zij ook een schikking?
NOS.nl vandaag: ‘In ruil daarvoor konden de ambtenaren een Audi A5 goedkoper leasen en een Audi A6 duizenden euro’s goedkoper kopen. Ze kregen korting op onderhoud en winterbanden, en maakten buitenlandse reisjes naar onder meer Griekenland en Rusland, en een cruise in de Middellandse Zee.’
Dat zou dus gelden voor de twee wagenparkbeheerders. Onze vraag is nu of dat de enigen zijn van Defensie en Politie die in deze corruptiezaak actief waren. Ook vragen wij ons af wat hun straf is. Kunnen zij ook hun straf afkopen?
Het lijkt er veel op dat corruptie bij de politie zoveel mogelijk wordt weggehouden van de rechter. De politie is dan ook zeker geen criminele organisatie, want nimmer hiervoor veroordeeld. Net als motorclubs dus. Nooit veroordeeld voor een rechter. Het enige verschil is dat motorclubs ook nooit een schikking hoefden te betalen.