148 Maar dit was volgens de betrokken ambtenaar niet het geval: de secretaris-generaal was bevoegd om een dergelijke regeling te treffen.284 Nadat het college van procureurs-generaal op 15 april 1997 akkoord was gegaan met de onderzoeksvoorstellen schreef Noordhoek – mede op verzoek van Docters van Leeuwen – een brief aan de landsadvocaat waarin om opheldering werd gevraagd over twee kwesties: ten eerste de mogelijkheden van de Wet en het Besluit politieregisters om gegevens af te schermen en ten tweede over de strafprocesrechtelijke gevolgen van het gebruik van verklaringen die onder voorwaarden zijn afgelegd.285 Tezelfdertijd werd door een lid van het team nagegaan door wie in het Fort-onderzoek welke voorwaarden waren gesteld respectievelijk welke voorbehouden waren gemaakt voor het gebruik van verklaringen en/of rapporten en/of gegevens. Het bleek te gaan om zo’n dertig verklaringen/gegevens en een tiental documenten.286 Het belang van dit overleg werd enkele dagen later overigens aangescherpt door vragen van de Kamerleden Koekkoek en Hillen d.d. 2 mei 1997 naar aanleiding van een bericht in het Haarlems Dagblad van 29 april 1997 dat de minister van Justitie de Kamer in oktober 1996 verkeerd zou hebben voorgelicht over het staatsgeheim karakter van de documenten waarop het deel van het Fort-rapport over de CID van de Haarlemse politie was gebaseerd: een deel van deze documenten droeg volgens de betrokken journalisten namelijk al lang niet meer het stempel staatsgeheim.287 In het bijzonder vroegen zij of het staatsgeheim ten aanzien van de betrokken documenten geheel of gedeeltelijk was opgeheven en, zo ja, door wie, voor welk doel, via welke procedure en voor hoe lang, en waarom de minister dit desgevallend niet had meegenomen in haar antwoord op de eerdere vragen uit oktober 1996?288 In brieven d.d. 14 en 15 mei 1997 bracht de landsadvocaat – in concept – advies uit over de gestelde vragen. Wat de beschermende werking van de Wet en het Besluit politieregisters betreft was zijn oordeel in de brief van 14 mei dat deze wetgeving ook van toepassing is op registers waarin informatie is opgenomen die het stempel van staatsgeheim draagt en dat verzoeken om inzage in deze informatie dus steeds moeten worden bezien in het licht van de toepasselijke bepalingen. Handhaving van de rubricering “stg.-geheim” bood in de ogen van de landsadvocaat dus geen extra bescherming en in die zin was er dan ook geen bezwaar tegen de beëindiging ervan.289 Met betrekking tot de andere kwestie – de strafprocessuele consequenties van toezeggingen – concludeerde de landsadvocaat dat zodanige schending reële complicaties voor de bewijsvoering kon meebrengen en dat voorzichtigheid was geboden.290 Het advies van 14 mei betreffende de beëindiging van de rubricering van het Fort-archief als staatsgeheim leidde nog op diezelfde dag tot een brief van Holthuis aan Gonsalves waarin hij deze niet alleen een kopie van dit advies deed toekomen maar hem ook het concept toestuurde van een verzoek – dat zou moeten uitgaan van Docters van Leeuwen – aan de secretaris-generaal van het ministerie van Justitie om deze rubricering op te heffen.291 Het college besliste in de vergadering van 28 mei 1997 de secretaris-generaal te verzoeken om derubricering van het Fort-archief en zond hem 284 Dit laatste is ontleend aan een niet gedateerd memo tussen leden van het team betreffende de rubricering van het Fort- dossier (C4). 285 Brief E. Noordhoek d.d. 18 april 1997 aan de landsadvocaat (C4). 286 Zie de rapporten dienaangaande d.d. 18 april en 23 april 1997 aan E. Noordhoek (C4). 287 De kop boven het stuk in de betrokken aflevering van het Haarlems Dagblad luidde: “Sorgdrager lichtte Kamer foutief in over IRT” (C4). 288 Tweede Kamer, 1996-1997, Aanhangsel Handelingen, nr. 184. De eerdere reeks vragen was gesteld op 11 september 1996. Op 30 juni stelde A. Koekkoek overigens nog ettelijke nadere vragen over het staatsgeheim. In een brief van 2 mei 1997 vroeg ook een advocaat het ministerie van Justitie om nadere informatie over de toepassing van de regeling betreffende het staatsgeheim binnen het departement (C4). 289 Brief landsadvocaat d.d. 14 mei 1997 (C4). 290 Brief landsadvocaat d.d. 15 mei 1997 (C4). In de betreffende map zit ook het definitieve advies d.d. 14 juli 1997. De conclusie is evenwel eensluidend aan die in het concept. Uit de brief van 14 juli blijkt dat de landsadvocaat ondertussen al contact had gehad met E. Noordhoek betreffende de toepassing van zijn conclusie op de verklaringen in het Fort-archief. In C4 bevindt zich een niet-gedateerde lijst met bespreekpunten/vraagpunten voor de landsadvocaat. 291 Brief H. Holthuis d.d. 14 mei 1997 aan R. Gonsalves (B7)..
Buro Jansen & Janssen, gewoon inhoud!
Jansen & Janssen is een onderzoeksburo dat politie, justitie, inlichtingendiensten, overheid in Nederland en de EU kritisch volgt. Een grond- rechten kollektief dat al 40 jaar, sinds 1984, publiceert over uitbreiding van repressieve wet- geving, publiek-private samenwerking, veiligheid in breedste zin, bevoegdheden, overheidsoptreden en andere staatsaangelegenheden.
Buro Jansen & Janssen Postbus 10591, 1001EN Amsterdam, 020-6123202, 06-34339533, signal +31684065516, info@burojansen.nl (pgp)
Steun Buro Jansen & Janssen. Word donateur, NL43 ASNB 0856 9868 52 of NL56 INGB 0000 6039 04 ten name van Stichting Res Publica, Postbus 11556, 1001 GN Amsterdam.
Jansen & Janssen is een onderzoeksburo dat politie, justitie, inlichtingendiensten, overheid in Nederland en de EU kritisch volgt. Een grond- rechten kollektief dat al 40 jaar, sinds 1984, publiceert over uitbreiding van repressieve wet- geving, publiek-private samenwerking, veiligheid in breedste zin, bevoegdheden, overheidsoptreden en andere staatsaangelegenheden.
Buro Jansen & Janssen Postbus 10591, 1001EN Amsterdam, 020-6123202, 06-34339533, signal +31684065516, info@burojansen.nl (pgp)
Steun Buro Jansen & Janssen. Word donateur, NL43 ASNB 0856 9868 52 of NL56 INGB 0000 6039 04 ten name van Stichting Res Publica, Postbus 11556, 1001 GN Amsterdam.
Publicaties
- Observant#82 2024 De opgeblazen wietoorlog
- Observant#81 2023 Politie Black Box
- Observant#80 2022 Protesteren is Terrorisme
- Observant#79 2022 VASTech / Cyberupt
- Observant#78 2021 De burger is staatsgevaarlijk
- Observant#77 2021 Fox-IT in Rusland
- Observant#76 2021 Integrale Nepwetenschap
- Observant#75 2020 Fox-IT en exportvergunningen
- Observant#74 2020 Stasi NL Benaderingen in 2019
- Observant#73 2019 Fox-IT in het Midden-Oosten
- Arrestantenhandleiding 2018
- Observant#72 2018 Geheime politie van Nederland
- Referendum WIV 2017 magazine 2018
- Observant#71 2018 Niet Transparante Wetenschap
- Observant#70 2017 Social Media Surveillance
- Observant#69 2017 Politie Mercenaries
- Observant#68 2016 Wetenschappers en Politie
- Observant#67 2015 Data Bedrog
- Observant#66 2015 Terroriseren politiek protest
- Observant#65 2014 G4S, Facebook en de AIVD
- Observant#64 2014 Vreemdelingendetentie
- Observant#63 2013 Ideologische orde, Chiquita
- Observant#62 2012 De Psyche van een Mol
- Observant#61 2012 RID bespioneert jongeren
- Observant#60 2012 Duurzaam afwimpelen
- Security Industry: Israel - the Netherlands 2011
- Observant#59 2011 RID protest Twente
- Observant#58 2011 Kraaijer, AIVD, De Telegraaf
- Observant#57 2011 Shell, imago AIVD, India
- Europese politie en Justitie Infozine 2010
- Observant#56 2010 Ochtendgloren, politie phishing
- Observant#55 2010 Politieke Politie
- Observant#54 2009 ID-plicht, Demonstratierecht
- Observant#53 2009 Haags Fouilleren
- Observant#52 2009 200.000 professionals?
- Observant#51 2009 Chocolade spionnen
- Observant#50 2008 Sloop Deporatiemachine
- Observant#49 2008 Bewaarplicht en Onmacht
- Observant#48 2008 De Onschuld is Dood
- Identificatieplicht Infozine 2007
- Observant#47 2007 WUID & buitenland
- Observant#46 2007 Aanslagen, Prüm, toezicht
- Observant#45 2007 Blauw Waas, terrorisme
- Observant#44 2007 Preventief Strafrecht
- Terrorismebestrijding in Nederland infozine 2006
- Ruimte voor het recht 2006 Demonstratierecht
- Onder Druk, Terrorismebestrijding NL 2006
- Observant#43 2006 Kiezen verdwijnen terreur
- Observant#42 2006 Schaduw terreur
- Observant#41 2006 Willekeurig Strafrecht
- Observant#40 2006 Vuile terreur oorlog
- Observant#39 2006 Terreur van grootmachten
- Gestraft zonder veroordeling 2005
- Observant#38 2005 Bedrijfsspionage terrorisme
- Observant#37 2005 Terrorisme fabels
- Observant#36 2005 Terroristen lijsten
- Observant#35 2005 EU Grondwet
- Observant#34 2005 Gewist AIVD bewijs
- Observant#33 2005 ID-weigeraars Nat. Recherche
- Observant#32 2005 Misleidende inlichtingen
- Observant#31 2005 Cyclopisch Recht
- Observant#30 2004 Bedrijfsspionage acties
- Observant#29 2004 Rasterfahndung NL
- Observant#28 2004 Veganisten barbeque
- Observant#27 2004 EU2004, dieren en camera's
- Observant#26 2004 Vreemdelingen inlichtingen
- Observant#25 2004 Incidentenpolitiek
- Observant#24 2004 Europese Terreur
- Observant#23 2004 Boeven en buitenlui
- Observant#22 2004 Terroristische Activist
- Misleidende methode 14 november 2003
- Keizer in lompen, 1 november 2003
- Observant#21 2003 Vreemdelingen en de AIVD
- Observant#20 2003 Snuffelstaat
- Observant#19 2003 Globalisten onder de loep
- Observant#18 2003 EU & AIVD, list & bedrog
- De Snuffelstaat, NL en de BVD 1 november 2002
- Schone schijn, 1 juni 2002
- Observant#17 2002 Schone Schijn
- Observant#16 2002 EU Europol snuffelen
- Observant#15 2002 Politie betaalt studie
- Observant#14 2002 Op jacht naar links
- Observant#13 2002 IMSI DNA BVD kip
- Observant#12 2002 De vader van de bruid
- Observant#11 2001 War on Terror
- Observant#10 2001 Europa tegen demonstranten
- Observant#9 2001 Burenruzie en oliegiganten
- Observant#8 2001 Veiligheid en zekerheid
- Observant#7 2001 Camus Echelon Greenpeace
- Zoom, cameratoezicht, 1 augustus 2000
- Tips tegen tralies, 1 juli 2000
- Dossier Cryptografie, 1 mei 2000
- Dossier Cryptografie (GB), 1 mei 2000
- Dossier Pepperspray, 1 maart 2000
- Observant#6 2000 BVD en vluchtelingen
- Observant#5 2000 Begrotingen politie justitie
- Observant#4 2000 Zoom: dossier cameratoezicht
- Observant#3 2000 Europol
- Observant#2 2000 Crypto Pepperspray
- Observant#1 2000 Crime in Cyberspace, EK2000
- Luisterrijk, 1 november 1999
- Dossier Europol II, 1 april 1999
- Het Europese asielbeleid, 1 september 1999
- VD-Amok inlichtingendiensten, 1 december 1998
- Dossier Europol I, 1 mei 1997
- Welingelichte Kringen, 1 juli 1995
- Nederland, open U, 1 juli 1994
- De muren hebben oren 1 januari 1994
- Opening van Zaken, 1 maart 1993
- De vluchteling achtervolgd, 1 april 1991
- Regenjassendemokratie, 1 april 1990
Thema's
- Activisten
- Administratieve Apartheid
- Adrian Franks, infiltrant in actiegroepen
- Afluisteren
- AIVD en vreemdelingen
- AIZ-proces
- Artikel 140
- Buitenland
- BVD/AIVD
- Cameratoezicht
- Cryptografie, cyberwar in 2000
- De tragiek van de geheime dienst
- De zaak Bosio
- Demonstratierecht, Is er ruimte voor het recht
- Dierenrechtenactivisten
- DNA
- Dossier CICI
- Dossier RaRa
- Etnisch Profileren
- Europese Politie en Justitie
- Europese regelgeving
- Europol
- Eurotop
- Koppelingswet, uitsluiting van vreemdelingen
- Louis Sévèke, vermoorde Nijmeegse activist
- ICAMS
- Identificatieplicht
- Informanten & Infiltranten
- Migratie
- Multinationals
- Openbare Orde
- Openheid
- Opstand
- Oud Papier Affaire
- Paola, Italiaanse repressie
- Particuliere Recherche
- Paul Kraaijer, informant of fantast
- Pepperspray
- Politie
- Preventief Fouilleren
- RCID Kennemerland
- Repressie
- RID
- Terrorisme
- Van Traa
Migratie
Politieklachten
fort2_84
January 1, 1999