2.6 Buitenlandse en allochtone groepen
2.6.1 Aanleiding onderzoek
Onderzoek naar buitenlandse en allochtone groepen en
georganiseerde criminaliteit is een gevoelige aangelegenheid. Het
kan, als er niet zorgvuldig mee wordt omgegaan, gemakkelijk voedsel
geven aan racistische vooroordelen. Tot nu toe is aan het onderwerp
nauwelijks aandacht besteed. Er bestaat geen duidelijk beeld over
de rol van buitenlandse en allochtone groepen in de georganiseerde
criminaliteit in Nederland. De CRI-analyses geven daar slechts
zijdelings antwoord op.
De eventuele betrokkenheid van etnische gemeenschappen bij de
activiteiten van buitenlandse en allochtone criminele groepen kan
verschillende negatieve effecten hebben op deze gemeenschappen.
Landgenoten zijn de eerste slachtoffers van de georganiseerde
misdaad die stamt uit hun land van herkomst. Associatie met
georganiseerde criminaliteit kan desastreuze gevolgen hebben voor
het aanzien van de gehele etnische groep. In een aantal gevallen
zijn criminele organisaties uitvoerders van machthebbers in het
land van herkomst. Ten slotte versterkt de betrokkenheid van delen
van de etnische groep bij de georganiseerde criminaliteit de
vorming van een etnische onderklasse. Deze redenen noodzaken de
commissie ertoe aandacht te besteden aan de betrokkenheid van
etnische groepen in Nederland bij de georganiseerde criminaliteit.
De vraag naar de activiteiten van internationaal opererende
misdaadorganisaties roept de vraag op naar de operationele,
financile en ruimere sociale relaties tussen buitenlandse criminele
groepen en de (autochtone en allochtone) groepen die in Nederland
genesteld zijn. Gekozen is voor onderzoek naar criminele groepen
van verschillende nationaliteit en ethische afkomst waarover de
politie informatie beschikbaar had: Surinaamse groepen, Turkse
organisaties, Marokkaanse netwerken, Chinese triades, Italiaanse
mafia, Colombiaanse kartels, Nigeriaanse en Ghanese netwerken,
Russische mafia en Joegoslavische groepen.
2.6.2 De Surinaamse connectie
In Suriname houden verschillende criminele groepen zich bezig
met de handel in cocane. Suriname dient als tussenstation voor de
levering van drugs aan Europa. Enkelen in Suriname zijn zeer rijk
geworden van deze drughandel. Er zijn allerlei aanwijzingen voor
betrokkenheid van de voormalige legerleiding bij de handel en het
transport van cocane.
Er is sprake van enige betrokkenheid van Surinamers in Nederland
bij de georganiseerde criminaliteit: drugs, illegale autohandel,
prostitutie. Deels bestaat de drughandel uit harddrug-smokkel van
grote partijen, zoals uit het Copa-onderzoek blijkt.
Noot Met behulp van koeriers en reizigers worden, ook
via een deel van het uitgebreide distributie-apparaat van het
Surinaamse bedrijfsleven, kleine hoeveelheden drugs Nederland
binnengesmokkeld. Op die manier is een bepaald segment van de
bevolkingsgroep direct betrokken bij de drughandel.
- De voorzitter :
- Maar is er nu ook in Nederland sprake van georganiseerde
criminaliteit in de zin van een hechtere groep of van groepen die
een monopolie hebben in de cocanehandel met Suriname? Of gaat het
om kleinere transporten, waardoor er in Nederland ook geen sprake
is van duidelijk georganiseerde groepen? - De heer Bovenkerk:
- Allebei. Je treft netwerken aan van mensen die soms met
elkaar samenwerken en dan weer eens iets alleen proberen, met hier
en daar een kristallisatiepunt. Er zijn ook wel groepen die wat
sterker zijn, maar dat is niet het overheersende beeld. De handel
is niet in handen van enkelen, het is een veel breder verschijnsel,
er is een heel groot aantal mensen op de een of andere manier bij
betrokken. - De voorzitter:
- En wat doen die mensen in de Surinaamse gemeenschap? Wat
gebeurt er als er een pakje hier gekomen is? - De heer Bovenkerk:
- Dat zal in het algemeen verkocht worden. Hoe het precies
verloopt, heb ik niet uit het politiemateriaal kunnen afleiden,
want daar houdt het op. De politie kijkt naar wat er binnenkomt;
wij weten
eigenlijk betrekkelijk weinig van de manier waarop die kleinere
hoeveelheden verder worden gedistribueerd, maar wij kunnen ons wel
voorstellen dat het via een netwerk gaat.
- De voorzitter:
- En is het dan een Surinaams distributienetwerk of komt
bijvoorbeeld cocane naar uw mening voor de verspreiding onder
autochtone Nederlanders ook in andere handen? - De heer Bovenkerk:
- Ik denk dat de drugs in eerste instantie in de Surinaamse
infrastructuur terechtkomt. De Surinaamse bevolking heeft in
Nederland een eigen winkelstand ontwikkeld, handel in allerlei
tropische produkten, goudsmederijen, eethuizen en wat al niet. Ik
denk dat een aantal van die etablissementen – niet allemaal; je
moet bij dit onderwerp buitengewoon goed oppassen – als
distributiepunt fungeert, soms zelfs zonder dat men er zelf weet
van heeft. Dat klinkt gek, maar het geeft aan hoe normaal die
handel geworden is. Ik kan dit wel met een anekdote toelichten. Een
Surinamer kocht bij een Surinaamse groentehandelaar in een grote
stad in Nederland bananen en hij merkte thuis dat er een vreemd wit
poeder in zat. Hij ging naar de politie en de handelaar claimde
voor de rechter dat hij niet wist dat het spul erin zat. Maar dit
wekt de suggestie dat de machtige georganiseerde misdaad in
Suriname via die goederenstroom drugs distribueert, zelfs zonder
dat men ervan weet. - De voorzitter:
- Er is dus in Nederland geen sprake van een apart, hecht
georganiseerd netwerk, het is veeleer wijd verbreid? - De heer Bovenkerk:
- Het is wijd verbreid. Noot Over de omvang van
deze betrokkenheid zijn geen onderbouwde uitspraken te doen. De
gegevens zijn daarvoor te verschillend en te weinig onderbouwd. In
het begin van de jaren negentig waren er serieuze aanwijzingen dat
de Surinaamse legerleiding een poging ondernam om (Surinaamse)
politiemensen binnen te sluizen in de Nederlandse politie met het
oog op het verlenen van diensten aan haar regime. Diepgaand
onderzoek naar deze vorm van infiltratie is uitgebleven. Daarnaast
is, met name in Amsterdam, vastgesteld dat enkele politiemensen van
Surinaamse origine frequent twijfelachtige contacten onderhielden
met drughandelaren die een prominente positie innemen in criminele
groepen. Herhaalde waarschuwingen van de korpsleiding om die
contacten te vermijden, bleken niet te helpen. - De voorzitter:
- Zijn er nu signalen dat er vanuit Suriname, de Surinaamse
groep, speciaal geprobeerd wordt om strategien toe te passen om te
corrumperen? Is dat gebeurd? - De heer Bovenkerk:
- Ja, zonder meer.
- De voorzitter:
- Is dat succesvol geweest?
- De heer Bovenkerk:
- Ja. Ik geloof dat Surinamers op individuele basis en in de
vorm van samenwerkende groepjes, waar wij het over hebben, op vrij
aanzienlijke schaal kans hebben gezien om mensen bij de Nederlandse
politie te corrumperen en om ambtenaren bij gemeenten te
corrumperen, bijvoorbeeld ambtenaren die paspoorten uitgeven die
essentieel zijn voor illegale immigranten. Dit geldt ook voor
mensen bij sociale diensten, alsook bijvoorbeeld bij het
bewakingspersoneel van Schiphol en bij de marechaussee. Daar
zijn dus ook mensen gecorrumpeerd. Dat zijn soms Hollanders, maar
in het overgrote deel van die gevallen gaat het om Surinamers; dat
wil zeggen Surinaamse Nederlanders. Noot
De Surinaamse drughandelaren gebruiken het merendeel van het
verdiende criminele geld voor eigen gebruik of voor investering in
de eigen organisatie. Er is nauwelijks sprake van investering in de
Nederlandse economie. Wel zijn er signalen dat een deel van de
Surinaamse infrastructuur in Nederland gebruikt wordt voor het
witwassen van crimineel geld.
2.6.3 Turkse criminele groeperingen in Nederland
De Balkanroute maakt Turkije tot een belangrijk land in de
doorvoer van illegale goederen. Daarbij worden veelvuldig
douane-ambtenaren omgekocht. De Turkse mafia is intensief verbonden
met overheidsdiensten en de zakenwereld in Turkije. Naast de
klassieke mafia wordt een deel van de georganiseerde misdaad
uitgevoerd door politiek-criminele groeperingen.
De Turkse mafia heeft zich vanaf 1980 snel over de verschillende
Europese landen verspreid mede vanwege het grote aantal
gastarbeiders dat zich hier heeft gevestigd en de families die via
volgmigratie zijn herenigd. De Turkse georganiseerde misdaad is
voor Nederlandse begrippen ongekend gewelddadig. Wapenbezit komt
binnen de Turkse georganiseerde criminaliteit veelvuldig voor. De
emigrantengemeenschappen in de verschillende Europese landen hebben
intensieve contacten met elkaar, waardoor smokkelaars,
geweldsspecialisten en politieke dissidenten gemakkelijk van het
ene naar het andere land kunnen worden overgebracht.
Onderzoek naar de Turkse georganiseerde criminaliteit is een
essentieel onderdeel van de activiteiten van
politie en justitie in Nederland. Bij de Nederlandse politie werken
verschillende Turken-specialisten. Enkele politiemensen spreken nu
echter van Turken-moeheid: jarenlange strafrechtelijke onderzoeken
doen groepen en individuen verdwijnen, maar nieuwe duiken weer op
of de oude organisaties continueren gewoon hun werkzaamheden.
- De heer Bovenkerk:
- (…) Als je tien jaar of langer steeds hetzelfde type van
zaken draait, achter Turkse families aan loopt, vaak met succes –
de politie zelf noemt het in het algemeen domme zaken, dus
betrekkelijk gemakkelijk te doen – er worden mensen enige tijd
achter slot en grendel gezet en je ziet vervolgens dat in dezelfde
stad de zaak gewoon doorgaat en door anderen of door andere
familieleden wordt overgenomen, kan ik mij voorstellen dat je
enigszins hulpeloos neerzit en denkt: waarom doe ik dit
allemaal? Noot
De Turkse criminele organisaties houden zich primair bezig met
drughandel. Daarbij is sprake van spreiding over Nederland.
Nederland wordt door een fijnmazig Turks distributienetwerk
bediend. Tijdens zijn eerste verhoor deed Bovenkerk de volgende
uitspraak: De enige conclusie die ik trek, is dat enkele tientallen
procenten van de volwassen Turkse mannen in Amsterdam in enigerlei
functie bij de georganiseerde misdaad betrokken zijn. Ik vind dat
een spectaculair hoog percentage. Noot Deze
uitspraak leek te zijn gebaseerd op gegevens uit een bestand van de
Amsterdamse politie. Nader onderzoek moest een meer precies beeld
geven van de betrokkenheid van de Turkse gemeenschap bij de
georganiseerde criminaliteit. Op 25 september werd Bovenkerk
hierover voor de tweede maal verhoord. Bovenkerk hield tijdens het
tweede verhoor staande dat een aanzienlijk deel van de Turkse
mannelijke bevolking bij de georganiseerde criminaliteit betrokken
is. In dit verhoor maakte Bovenkerk echter duidelijk dat er geen
bestand bestond of dat er andere cijfers waren die de conclusie
konden onderbouwen dat enkele tientallen procenten van de volwassen
Turkse mannen bij de georganiseerde criminaliteit betrokken zijn.
In het bestand van de Amsterdamse politie waren na hertelling
ongeveer 2000 Turkse mannen aangetroffen die in de periode 1990 –
1995 op de een of andere wijze betrokken zijn geweest bij de
georganiseerde criminaliteit. Het bleek niet mogelijk tot een
verantwoord percentage van het aandeel van de Turkse bevolking in
de georganiseerde criminaliteit te komen. Noot
De Turkse criminele organisaties veranderen langzaam van strak
geleide, hirarchische organisaties tot lossere netwerken. De Turkse
drughandelaren leiden een onopvallend bestaan: velen ontvangen een
uitkering. Er zijn enkele gevallen gevonden waarbij Turkse
criminele organisaties in Nederlandse onroerend-goedprojecten
investeren. Het merendeel van het crimineel verdiende geld wordt
evenwel genvesteerd in Turkije en in het bijzonder in de
toeristenindustrie. De gewelddadigheid van de Turkse organisaties
is extreem in vergelijking met andere criminele organisaties.
De gewelddadigheid van Turkse criminele organisaties blijkt
bijvoorbeeld in de zaak rond de Turkse familie B. Alle leden van
criminele organisatie/familie gedragen zich onopvallend. Alle leden
ontvangen een uitkering van de Sociale Dienst. Deze groep laat een
Surinaamse dealer vermoorden die betalingsproblemen had. Tevens
werd een andere Turkse drugshandelaar vermoord aangezien hij
trachtte de hegemonie van de familie aan te tasten. Vervolgens
wordt een Turk die voor de familie een safehouse beheert
doodgeschoten. Nog later wordt drie aanwezigen bij een rip deal de
keel afgesneden. Bij een wraakactie komen weer drie personen om;
hun lijken worden in stukken gesneden en verkoold in het
Brielsemeer aangetroffen. De totaalscore aan moorden bedraagt elf
in een half jaar.
De betrokkenheid van de PKK bij de georganiseerde misdaad
manifesteert zich in de afpersing van Koerden in Nederland. De
Turkse georganiseerde misdaad is zodanig in Nederland gentegreerd
dat sommige overheidsdienaren van Turkse afkomst
(politiefunctionarissen, tolken) gebruikt worden voor criminele
doeleinden. In n geval is een poging waargenomen om te infiltreren
in de plaatselijke politiek.
2.6.4 Marokkaanse groepen in Nederland
De georganiseerde misdaad uit Marokko heeft zich vooral
toegelegd op de cannabishandel en in toenemende mate op harddrugs.
Er zijn aanwijzingen dat delen van de Marokkaanse overheid en het
hof meewerken aan de cannabis-economie. De Marokkaanse
georganiseerde criminaliteit heeft daarmee naast een crimineel
tevens een politiek karakter. De cannabis-branche is wezenlijk
geworden voor de staathuishouding in Marokko. Vele Marokkaanse
drughandelaren investeren intensief in Marokko.
De Marokkaanse gemeenschap in Nederland bevindt zich in een
sociale achterstandspositie. De voedingsbodem voor criminaliteit is
groot. Er zijn signalen van omvangrijke autodiefstal, mensenhandel,
maar
vooral cannabishandel. Voor deze laatste zijn ingenieuze
smokkelsystemen ontworpen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een
netwerk van cannabisgroothandelaren en detaillisten. Marokkaanse
instituties worden er diep door geraakt. De Marokkaanse
georganiseerde misdaad is opvallend weinig gewelddadig. Politie en
justitie hebben weinig informatie over deze groepering. Over de
omvang van de Marokkaanse georganiseerde criminaliteit is weinig te
zeggen. Er is nauwelijks sprake van informatie-uitwisseling tussen
de Nederlandse en Marokkaanse politie. Het lijkt erop dat de
Marokkaanse zware criminaliteit in Nederland een belangrijk
steunpunt heeft gevonden. Het netwerk van Marokkaanse instituties
in Nederland is moeilijk te doorgronden aangezien het politieke
beheersingssysteem vanuit Marokko wordt geleid. De Rotterdamse
politie krijgt zicht op een Marokkaanse criminele groep na een
melding van een ongebruikelijke transactie. Een onopvallende
Marokkaanse man wisselt wekelijks grote hoeveelheden geld bij een
filiaal van de Rabobank. Het filiaal kan het niet meer aan. Het
hoofdkantoor werkt samen met de politie en de politie krijgt een
uniek inzicht in de hoeveelheid geld die omgaat in de drugshandel
in de Rotterdamse wijk Spangen. Het geld kwam grotendeels terecht
in Marokko. In totaal leverde het onderzoek 40 verdachten op. De
criminele organisaties hebben in totaal minimaal 470 miljoen gulden
naar Marokko overgemaakt. In Nederland leefden de leden van die
organisatie van een uitkering. Hun levensstijl kwam overeen met die
van andere Marokkanen in Spangen.
2.6.5 De Chinese georganiseerde criminaliteit in
Nederland
De Chinese georganiseerde criminaliteit wordt veelal
gelijkgeschakeld met de triadestructuur. Naar Chinese
georganiseerde criminaliteit in Europa is weinig systematisch
onderzoek gedaan. Uit onderzoek in andere landen wordt duidelijk
dat een omvangrijke Chinese gemeenschap een voorwaarde is voor de
Chinese georganiseerde criminaliteit om tot ontplooiing te
komen.
De Chinese georganiseerde criminaliteit in Nederland houdt zich
met verschillende criminele activiteiten bezig: afpersing en
overvallen (vooral op Chinese bedrijven) waarbij veel geweld wordt
gebruikt of met geweld wordt gedreigd, uiteenlopende vormen van
mensenhandel, handel in herone voor de Nederlandse en de
buitenlandse markt, vervaardiging van valse credit-cards en het
illegale gokwezen. In Nederland zijn drie Chinese triades actief.
Tussen deze triades is sprake van constant wijzigende
machtsverhoudingen waarbij veel geweld wordt gebruikt. Zij zijn
niet alleen verantwoordelijk voor de Chinese georganiseerde
criminaliteit.
Er zijn weinig berichten van pogingen van Chinezen om de politie
om te kopen. Advocaten en notarissen spelen nauwelijks een rol. Het
is onduidelijk in hoeverre crimineel geld in Nederland wordt
genvesteerd. De Chinese gemeenschap in Nederland is aan de ene kant
goed gentegreerd terwijl zij aan de andere kant in sociaal en
cultureel opzicht een wereld op zich vormt. Nederland kent in
tegenstelling tot enkele andere landen geen China-towns. In
hoeverre de Chinese gemeenschap betrokken is bij de georganiseerde
criminaliteit blijft onduidelijk. Duidelijk is wel geworden dat de
actieve triades gebruik maken van verschillende Chinese
restaurants, gokbedrijven en videotheken. Daarbij is vooral
verontrustend de mate waarin afpersing van legale Chinese bedrijven
plaatsvindt.
2.6.6 Andere buitenlandse en allochtone groepen
De Italiaanse mafia
De verschillende mafia’s in Itali – cosa nostra, ‘ndrangheta,
camorra en de sacra corona unita – zijn de laatste jaren steeds
meer naar elkaar toegegroeid. Ondersteuning van elkaars criminele
activiteiten komt steeds meer voor. Er is in toenemende mate sprake
van n echte Italiaanse mafia. De Italiaanse mafia is uitgewaaierd
over Europa.
Vanaf het einde van de jaren tachtig is de Italiaanse mafia
actief in Nederland. Dat geldt voor de camorra, die actief is in de
cocanehandel. Nederland wordt daarbij vooral gebruikt als
handelsplaats. Het gaat met name om het treffen van logistieke
voorzieningen.
Daarnaast zijn andere Italianen (niet-mafia) crimineel actief in
Nederland. De omvang van de Italiaanse georganiseerde criminaliteit
in Nederland is omvangrijker dan menigeen had verwacht of voor
mogelijk had gehouden. De precieze omvang blijft ook hier
onduidelijk. Van een directe betrokkenheid van de kleine Italiaanse
gemeenschap in Nederland bij mafiapraktijken is weinig
gebleken.
De Colombiaanse kartels
De Colombiaanse drugkartels zijn de laatste jaren razendsnel
opgekomen. Ongeveer driekwart van de cocane komt uit Colombia. De
kartels zijn zoveel mogelijk celsgewijs georganiseerd. De
Colombianen hebben zich in Europa voorzien van een aanzienlijke
handelsbasis.
Nederland kent een kleine Colombiaanse gemeenschap, waarvan een
deel waarschijnlijk betrokken is bij de Colombiaanse drughandel. De
Colombiaanse georganiseerde criminaliteit is met vier groepen
actief in Nederland. Het gaat nagenoeg volledig om drughandel.
Nederland is voor de kartels vooral van logistiek belang. De
opbrengsten vloeien nagenoeg geheel terug naar Colombia. In
Nederland hebben zich enkele liquidaties en ontsnappingen met hulp
van bewakingspersoneel voorgedaan.
De Nigeriaanse en Ghanese criminele netwerken
Nigeriaanse georganiseerde criminelen houden zich vooral bezig
met internationale drughandel, illegale autohandel,
oplichtingspraktijken en mensenhandel. Er is weinig bekend over de
Nigeriaanse en Ghanese netwerken. Politie en justitie hebben weinig
gericht onderzoek gedaan naar deze vorm van criminaliteit. De
Nigeriaanse organisaties die in Nederland actief zijn, vormen de
uiteinden van grotere criminele organisaties. In een aantal
gevallen zijn samenwerkingen tussen Nederlandse en Nigeriaanse
criminele organisaties aangetoond. De actieve Ghanese criminele
groepen in Nederland kennen vooral betrokkenheid bij de
drughandel.
Russische mafia
De Russische mafia kreeg vooral kansen na de val van de Muur.
Over het aantal misdaadgroepen in Rusland valt weinig te zeggen. Er
is sprake van een uitgebreide internationalisering van de Russische
mafia, die mede op gang is gekomen via de tot voor kort in
Duitsland verblijvende troepen uit de voormalige Sovjet-Unie. Over
de Russische mafia in Nederland is echter weinig bekend. Wel is er
sprake van afpersing van Nederlandse bedrijven in Rusland.
De Russische gemeenschap in Nederland is niet groot. Er zijn
aanwijzingen dat Russische criminelen op beperkte schaal op
Nederlands grondgebied actief zijn in vrouwenhandel, illegale
autohandel, afpersing, wapenhandel en drughandel. De Russische
mafia heeft zich echter nog niet genesteld in Nederland. Eerdere
berichten van vooral de BVD over de dreiging van de Russische mafia
worden niet onderbouwd met harde gegevens.
Joegoslavische bendes
In verschillende steden in Nederland zijn Joegoslavische benden
actief in de vrouwenhandel, autohandel, inbraken en overvallen.
Daarbij wordt veel geweld gebruikt. Er is geen sprake van een
Joego-mafia. Het zijn afzonderlijke groepen die wel onderlinge
relaties hebben, maar door etnische verschillen allerminst een
eenheid vormen. De Joegoslavische bendes schrikken er niet voor
terug politie en justitie te intimideren. Hun harde opstelling
tegenover de overheid is opvallend.
2.6.7 Beoordeling
De grote verscheidenheid van organisaties, daders en delicten is
kenmerkend voor de rol van allochtone en buitenlandse groepen in
Nederland. Er valt nauwelijks een algemeen oordeel te geven over de
buitenlandse criminele organisaties en de betrokkenheid van
etnische gemeenschappen in Nederland bij de georganiseerde
criminaliteit. Het is noodzakelijk steeds te differentiren naar de
verschillende buitenlandse en allochtone criminele groepen.
De commissie meent desondanks enkele verontrustende
ontwikkelingen waar te nemen. Verontrustend is dat in verschillende
gevallen is aangetoond dat delen van etnische gemeenschappen in
Nederland intensief betrokken zijn bij de georganiseerde
criminaliteit uit hun herkomstland. Deels gaat het dan om het
ondersteunen van smokkelroutes, deels gaat het om een directe
betrokkenheid bij de handel in en het transport van vooral drugs.
Het probleem van die betrokkenheid moet met grote voortvarendheid
worden aangepakt. Het risico van verloedering van deze groepen mede
door betrokkenheid bij georganiseerde criminaliteit is reel. Deze
criminaliteit brengt in eerste instantie schade toe aan in de
etnische gemeenschappen zelf. Daarbij moet echter de kanttekening
worden geplaatst dat weinig gezegd kan worden over de precieze
omvang van de betrokkenheid. De cijfers op grond waarvan eventuele
percentages zouden kunnen worden genoemd zijn te zacht, te
verschillend en te onzeker. De omvang van het probleem blijft
daardoor onduidelijk. De commissie meent wel dat voldoende is
aangetoond dat sprake is van een ernstig probleem, vooral binnen
de
Surinaamse, Turkse en Marokkaanse gemeenschappen.
Tevens meent de commissie dat enkele andere aspecten van de
buitenlandse georganiseerde criminaliteit in Nederland
verontrustend zijn. In de eerste plaats valt op dat politieke
verwevenheid een veel belangrijker rol speelt in de buitenlandse
georganiseerde criminaliteit dan in de autochtone georganiseerde
criminaliteit. De verwevenheid van de georganiseerde criminaliteit
met de machthebbers in het land van herkomst plaatst politie en
justitie voor grote problemen. In de tweede plaats baart de
gewelddadigheid van verschillende vormen van buitenlandse
georganiseerde criminaliteit de commissie zorgen. Deze
gewelddadigheid maakt op zeer directe wijze inbreuk op het
functioneren van de Nederlandse samenleving. Door liquidaties en
andere vormen van geweldgebruik en afpersing wordt de maatschappij
rechtstreeks geconfronteerd met de uitwassen van de georganiseerde
criminaliteit. Ten slotte trachten enkele buitenlandse criminele
groepen organisaties binnen de Nederlandse overheid te corrumperen.
Het gevaar van benvloeding van het Nederlandse openbaar bestuur
door buitenlandse criminele groepen mag niet worden uitgevlakt.
Er zijn enkele bevindingen die de dreiging van de buitenlandse
georganiseerde criminaliteit relativeren. De hoofdzetels van
buitenlandse criminele groepen bevinden zich zelden in Nederland.
Het gaat in Nederland steeds om de uitvoerders van de criminele
organisaties. Vooral in het transport van illegale goederen spelen
de Nederlandse vertakkingen van buitenlandse criminele groepen een
belangrijke rol. Er wordt slechts in de Nederlandse economie
genvesteerd voor zover noodzakelijk voor het uitvoeren van de
illegale activiteiten. Nagenoeg alle criminele revenuen vloeien
terug naar het land van herkomst. De meeste leden van allochtone
misdaadorganisaties leggen een sobere levensstijl aan de dag. Van
een vermenging van de Nederlandse legale bovenwereld en de
buitenlandse criminele organisaties is weinig gebleken. Er is reden
tot zorg over de betrokkenheid van etnische gemeenschappen in
Nederland bij buitenlandse en allochtone criminele groepen. Het
gaat niet om incidentele betrokkenheid van enkelen, maar om
structurele betrokkenheid van een deel van de etnische
gemeenschappen bij de georganiseerde criminaliteit. In vergelijking
met de aandacht van politie en justitie voor Hollandse netwerken,
wordt minder prioriteit gegeven aan politieel en justitieel
onderzoek naar allochtone en buitenlandse criminele groepen. De
commissie is van oordeel dat het verminderen van de betrokkenheid
van etnische gemeenschappen bij de georganiseerde criminaliteit
hoge priorititeit van politie en justitie verdient. Het kan dan
niet zo zijn dat politie en justitie bijvoorbeeld door
Turken-moeheid minder aandacht zouden besteden aan dit probleem.
Het behoeft geen betoog dat de overheid naast repressieve
maatregelen expliciet aandacht dient te besteden aan de preventie
van betrokkenheid van etnische gemeenschappen bij georganiseerde
criminaliteit.