• Buro Jansen & Janssen, gewoon inhoud!
    Jansen & Janssen is een onderzoeksburo dat politie, justitie, inlichtingendiensten, overheid in Nederland en de EU kritisch volgt. Een grond- rechten kollektief dat al 40 jaar, sinds 1984, publiceert over uitbreiding van repressieve wet- geving, publiek-private samenwerking, veiligheid in breedste zin, bevoegdheden, overheidsoptreden en andere staatsaangelegenheden.
    Buro Jansen & Janssen Postbus 10591, 1001EN Amsterdam, 020-6123202, 06-34339533, signal +31684065516, info@burojansen.nl (pgp)
    Steun Buro Jansen & Janssen. Word donateur, NL43 ASNB 0856 9868 52 of NL56 INGB 0000 6039 04 ten name van Stichting Res Publica, Postbus 11556, 1001 GN Amsterdam.
  • Publicaties

  • Migratie

  • Politieklachten

  • IX – De wildlifebranche – 3.3. Zaakanalyse in de wildlifebranche

    3.3. Zaakanalyse in de wildlifebranche

    Door de CRI zijn ons vijftien dossiers met betrekking tot
    wildlifecriminaliteit ter beschikking gesteld (CRI-AID, 1994). Deze
    zaken bevinden zich vrijwel alle in de pro-actieve fase van het
    opsporingsonderzoek, met uitzondering van n die zich in de fase van
    het gerechtelijk vooronderzoek bevindt. Hoewel de meeste
    regiokorpsen de bestrijding van milieucriminaliteit hoog in het
    vaandel hebben staan en zelfs als prioriteit
    hebben gesteld, is het feitelijke aantal opsporingsonderzoeken naar
    de illegale wildlifehandel zeer beperkt. Voor een deel heeft dat te
    maken met de relatieve onbekendheid bij de politiekorpsen en het OM
    met dit soort strafzaken. Bovendien beschikt de politie over weinig
    kennis van deze handel. Als laatste mogelijkheid mag natuurlijk
    niet worden uitgesloten dat er zich in Nederland gewoon niet veel
    wildlifecriminaliteit voordoet (zie vorige paragraaf).

    Omdat de meeste wildlife-opsporingsonderzoeken zich in de
    pro-actieve fase bevinden, bestaat er niet voldoende informatie om
    de analyses compleet en uitgebreid uit te voeren. Veel gegevens
    gaan niet veel verder dan de opsomming van de namen van de
    verdachten of van verdachte bedrijven en de delicten waarvan zij
    worden verdacht. De zaakanalyse in dit deelrapport is daarom
    noodgedwongen beperkt van reikwijdte en diepgang.

    De meeste verdachten van illegale wildlifehandel zijn autochtone
    mannen die of eigenaar zijn van een dierenwinkel of
    dierengroothandel of (bestuurs)lid zijn van verenigingen of
    hobbyclubs op het gebied van exotische dieren of planten. Enkele
    eigenaren van dierenwinkels en -groothandelsondernemingen worden
    ervan verdacht hun legale handel aan te vullen en te vermengen met
    een illegale. Op grond van hun dagelijkse werk zijn zij goed op de
    hoogte van de internationale handelskanalen en de benodigde
    formaliteiten. De meeste verdachten werken binnen hun (kleine)
    bedrijf of winkel solistisch. In enkele gevallen wordt met andere
    bedrijven samengewerkt om bepaalde dier- en plantesoorten te
    importeren. De verdachten zijn goed op de hoogte van de
    tussenhandel op mondiaal niveau en geven hun bestellingen via
    GSM-telefoons en faxen aan de tussenhandelaren op. Na ontvangst van
    de dieren en planten zorgen de verdachten zelf voor het vervoer van
    de dieren of planten naar de klanten. De levering geschiedt vaak op
    bestelling van de afnemer. Andere klanten worden via de
    tijdschriften en vakbladen, al dan niet in codes, op de hoogte
    gebracht van nieuwe zendingen. In de winkel kunnen de gevraagde
    exemplaren dan worden gekocht.

    Er bestaat voor zover bekend geen enkel leiderschap in deze
    handel in Nederland, noch worden grote groepen opgetuigd om aan de
    illegale praktijken gestalte te geven. Disciplinering en loyaliteit
    zijn niet nodig, omdat via netwerken van bekenden met de
    internationale wildlifehandelaren direct contact wordt onderhouden
    en wordt onderhandeld over aantallen en prijzen. Het eventuele
    winkelpersoneel of de boekhouder is op de hoogte van de illegale
    activiteiten, die voornamelijk dienen als aanvulling op het magere
    detaillisteninkomen. De meeste daders schermen hun illegale
    activiteiten af door met codes te werken, GSM-telefoons te
    gebruiken en afzonderlijke bedrijfsadministraties bij te houden.
    Geweld komt in deze branche in Nederland niet voor. De daders zijn
    vrijwel allemaal werkzaam of actief in de legale wildlifebranche.
    Daarbuiten worden geen criminele activiteiten gepleegd, met
    uitzondering van de voor de handel noodzakelijke fraudes met
    administraties en fiscale delicten. In n geval wordt een handelaar
    er van verdacht tussen de levende dieren verdovende middelen te
    hebben gesmokkeld.

    De wildlifemarkten waarin wordt geopereerd zijn strikt
    gescheiden. De illegale handel van CITES-planten is strikt
    gescheiden van die voor reptielen en die voor vogels. In enkele
    gevallen worden dierenartsen ingeschakeld om de dieren te seksen of
    om hun gezondheid te controleren, maar vermoedelijk zijn deze
    deskundigen niet op de hoogte van de illegale herkomst van de
    dieren. Juristen zijn betrokken bij de advisering en zullen zeker
    ook adviezen verstrekken over de (inter)nationale wetgeving op dit
    gebied. Van corruptie bij AID-ambtenaren of douanepersoneel door de
    verdachten zijn geen aanwijzingen in het materiaal aangetroffen. De
    eventuele winsten worden gebruikt om het bedrijf overeind te houden
    of om het vermogen te versterken van het bedrijf waarvan de dader
    eigenaar is. Voor witwaspraktijken op grote schaal zijn geen
    aanwijzingen.

    Op grond van de beschikbare bronnen kan samenvattend worden
    gesteld dat de illegale wildlifehandel in Nederland vrijwel
    uitsluitend wordt gepleegd door eigenaren van dier- en plantwinkels
    die hun legale handel vermengen met illegale activiteiten. Er is
    geen sprake van groepscriminaliteit of van georganiseerde
    misdaad.


    vorige        
    volgende        
    inhoudsopgave en zoeken