5.7. De internationale context
Afval en de verwerking daarvan zijn vanzelfsprekend niet een
typisch Nederlands probleem. Alle welvarende landen worstelen met
dezelfde problematiek en zoeken naar aanvaardbare oplossingen voor
hun afval. Nu bestaan er aanzienlijke verschillen tussen landen wat
betreft hun wetgeving op het gebied van het milieu en de handhaving
daarvan. Zo worden afval, afvalverwerking en afvalrecycling in elk
land anders gedefinieerd. Die afwijkende interpretaties leveren
speelruimte op om internationaal met afval geld te verdienen. Ook
zijn er verschillen wat betreft verwerkingscapaciteit van afval en
wijken de prijzen voor afvalverwerking sterk van elkaar af. Om de
kosten te drukken zijn Nederlandse afvalverwerkingsbedrijven en
internationaal opererende afvalmakelaars altijd geneigd te zoeken
naar plaatsen waar de verwerking van het afval de minste kosten met
zich meebrengt. Het openstellen van de grenzen tussen EU-landen en
Oosteuropese landen heeft geleid tot een grote vervoersbeweging van
afval naar en door die landen. De export van Nederlands afval is
weliswaar aan vergunningen gebonden maar dat blijkt in de praktijk
nauwelijks beperkingen met zich mee te brengen. Dit komt doordat in
de landen waar het afval zijn bestemming vindt, meestal geen of
nauwelijks serieuze controles worden uitgevoerd. Zonder die
controles is het papier van de vergunningaanvraag geduldig en kan
een makelaar zonder risico zo’n exportvergunning aanvragen. Wat
eigenlijk gebeurt is dat afvalproblemen van landen met een
strengere wetgeving worden verplaatst naar landen met een minder
strenge wetgeving. De milieuproblemen nemen in de ontvangende
landen toe omdat zij vaak niet de beschikking hebben over voldoende
verwerkingscapaciteit of kwalitatief toereikende
verwerkingsinstallaties. Aan ontdoeners wordt wel de Nederlandse
verwerkingsprijs per ton afval in rekening gebracht, maar in
Oost-Europa zijn de gemaakte kosten slechts een fractie daarvan. De
winst is voor de makelaar. Het volgende voorbeeld illustreert de
gevolgen van een internationale context van afvalverwerking.Een
afvalmakelaar wil een partij zinkafval via de haven Rotterdam naar
Polen en Brazili brengen onder het mom van recycling. Beide landen
deelden officieel mee dat verwerking van zinkafval daar onmogelijk
was of milieuhyginisch niet verantwoord kon worden verwerkt: er
bleef namelijk te veel giftig afval over na recycling. De
afvalmakelaar rekende de ontdoeners van het zinkafval f.230,- per
ton, betaalde het Poolse bedrijf f.80,- per ton en nam het
herwonnen zink voor eenzelfde bedrag terug. Met de verkoop hiervan
verdiende de makelaar in Nederland f.1000,- per ton. Uiteindelijk
was Polen de dupe. Allerlei uiterst giftige stoffen als cadmium en
zware metalen lagen her en der verspreid op stortplaatsen in Polen
en de opbrengst was laag.
De internationale afvalbranche maakt vanzelfsprekend gebruik van
de havenfaciliteiten in Nederland om afval naar elders te laten
overbrengen. Afval wordt per containers (die meestal verzegeld
zijn) via de haven van Rotterdam naar diverse bestemmingen
afgevoerd. In de veerboot Harold of Free Enterprise bleken
onverwachts allerlei verzegelde zeecontainers met chemisch afval te
zitten. Het kan niet anders dan dat scheepsmakelaars en cargadoors
weet hebben van de internationale legale en illegale zeevaart in
afval uit en naar Nederland. Controles worden uitsluitend op de
bill of lading uitgevoerd en vrijwel nooit fysiek. De kosten
van het stilleggen van de overslag van containers zijn zo hoog dat
alleen bij zeer ernstige bedenkingen zeecontainers bij uitvoer
worden opengemaakt (zie ook het rapport over de havens).
Nederland importeert ook afval wanneer de
verwerkingsfaciliteiten in het buitenland ontoereikend zijn. Zo
wordt Duits plastic dat in het uiterst prestigieuze Grne
Punkt programma van onze buren afzonderlijk is ingezameld, in
Nederland verwerkt. Ook wordt Duitse compost illegaal naar
Groningen afgevoerd. Het ontbreken van controle aan de grenzen de
laatste jaren en een zeer fraudegevoelig internationaal
meldingssysteem hebben de gelegenheid tot illegale afvalverwerking
in internationale context aanzienlijk vergroot. De rol van
afvalmakelaars wordt steeds groter en dat kan, zoals wij eerder
hebben gezien, de kans op milieucriminaliteit aanzienlijk doen
toenemen.