• Buro Jansen & Janssen, gewoon inhoud!
    Jansen & Janssen is een onderzoeksburo dat politie, justitie, inlichtingendiensten, overheid in Nederland en de EU kritisch volgt. Een grond- rechten kollektief dat al 40 jaar, sinds 1984, publiceert over uitbreiding van repressieve wet- geving, publiek-private samenwerking, veiligheid in breedste zin, bevoegdheden, overheidsoptreden en andere staatsaangelegenheden.
    Buro Jansen & Janssen Postbus 10591, 1001EN Amsterdam, 020-6123202, 06-34339533, signal +31684065516, info@burojansen.nl (pgp)
    Steun Buro Jansen & Janssen. Word donateur, NL43 ASNB 0856 9868 52 of NL56 INGB 0000 6039 04 ten name van Stichting Res Publica, Postbus 11556, 1001 GN Amsterdam.
  • Publicaties

  • Migratie

  • Politieklachten

  • IX – De afvalverwerkingsbranche – 5.2. De complexe wet- en regelgeving en de handhaving daarvan

    5.2. De complexe wet- en regelgeving en de handhaving
    daarvan

    Het milieubeleid is in belangrijke mate een vergunningenbeleid.
    In Nederland mag een onderneming pas afval verwerken wanneer
    daarvoor een vergunning is verstrekt. Deze vergunning kan door
    verschillende bevoegde gezagsdragers worden afgegeven en voor
    verschillende deelstromen van de afvalketen gelden. Door een
    stringent vergunningenstelsel meende de overheid de afvalbranche te
    kunnen reguleren. Achteraf kan worden gesteld dat in dit stelsel
    het aspect van controle en handhaving onvoldoende tot slecht uit de
    verf is gekomen:Zeker in de jaren zeventig en tachtig waren de
    achtereenvolgende regeringen zo gericht op het formuleren van
    milieubeleid, het maken van wetten en regelingen en het opzetten
    van een organisatie voor de vergunningverlening, dat van de
    handhaving niet veel terecht kwam (Aalders, 1994, 290).

    De handhaving was – en is, zoals nog zal blijken – het stiefkind
    van het milieubeleid. Dit heeft te maken met het feit dat het
    bestuurlijke handhavingsrecht en het strafrechtelijk
    handhavingsrecht door elkaar lopen of elkaar soms zelfs
    tegenwerken. De nieuwe, op privaatrechtelijke gronden toegevoegde,
    handhaving via convenanten heeft de handhaving van milieuwetten en
    -regels er ook niet bepaald gemakkelijker opgemaakt. Daarnaast
    bestaat er een gebrekkige cordinatie tussen bevoegde instanties,
    zijn vergunningverstrekking en handhaving vaak binnen n afdeling
    van gemeente of provincie verenigd en blijken bij handhavers en
    toezichthouders de economische belangen in de praktijk niet zelden
    een adequate handhaving in de weg te staan. Pas in de jaren
    negentig wordt vanuit de overheid weer wat aandacht geschonken aan
    een systematische handhaving van milieuwetten. In 1995 zou die
    handhaving op een adequaat niveau moeten zijn (Aalders, 1994, 305)
    Noot .

    Naast de handhavingsproblematiek, die meer omvat dan hier
    summier is weergegeven, kan worden gemeld dat de wet- en
    regelgeving op het gebied van het milieu op zichzelf al voldoende
    inhoudelijke problemen kent. Het is zeer goed mogelijk gebleken
    stoffen te omschrijven, maar uiterst moeilijk in wetten
    wetenschappelijk verantwoorde omschrijvingen van materialen
    te geven. En slaagt de overheid daarin, dan worden door sommige
    belanghebbenden direct langdurige juridische procedures gestart
    waarmee wordt gepoogd die omschrijvingen onderuit te halen. De
    ingewikkelde en tegenstrijdige jurisprudentie voor het verschijnsel
    zeefzand is bijvoorbeeld zeer verwarrend voor handhavers
    Noot . Bestaan over de omschrijvingen van materialen in
    Nederland al verschillen van mening, in internationaal verband zijn
    deze verschillen alleen maar groter. Normeringen worden derhalve in
    nationaal en internationaal verband anders genterpreteerd. Ook dat
    biedt speelruimte en gelegenheid. Voorts kan worden gemeld dat veel
    regels op het milieugebied te moeilijk zijn voor de
    uitvoeringspraktijk. Tegen deze achtergrond gaat de overheid door
    met het steeds maar stellen van nieuwe regels en wetten om gelijke
    tred te houden met nieuwe wetenschappelijke inzichten in de gevaren
    van stoffen. De nieuwe wetten en regels zijn ook nodig omdat
    telkens nieuwe materialen worden bedacht en geproduceerd in de
    industrie die uit milieuhyginisch oogpunt aandacht verdienen. Het
    is tegen deze achtergrond niet verrassend dat de meeste
    milieuschandalen zijn uitgelopen op veroordelingen op grond van
    commune delicten als fraude of valsheid in geschrifte.


    vorige        
    volgende        
    inhoudsopgave en zoeken