• Buro Jansen & Janssen, gewoon inhoud!
    Jansen & Janssen is een onderzoeksburo dat politie, justitie, inlichtingendiensten, overheid in Nederland en de EU kritisch volgt. Een grond- rechten kollektief dat al 40 jaar, sinds 1984, publiceert over uitbreiding van repressieve wet- geving, publiek-private samenwerking, veiligheid in breedste zin, bevoegdheden, overheidsoptreden en andere staatsaangelegenheden.
    Buro Jansen & Janssen Postbus 10591, 1001EN Amsterdam, 020-6123202, 06-34339533, signal +31684065516, info@burojansen.nl (pgp)
    Steun Buro Jansen & Janssen. Word donateur, NL43 ASNB 0856 9868 52 of NL56 INGB 0000 6039 04 ten name van Stichting Res Publica, Postbus 11556, 1001 GN Amsterdam.
  • Publicaties

  • Migratie

  • Politieklachten

  • IX – De autobranche en de (vracht)autocriminaliteit – 2.3. De economische toestand van de autobranche

    2.3. De economische toestand van de autobranche

    In de totale personenautobranche wordt ongeveer 41 miljard
    gulden per jaar omgezet (excl. BTW). Hiervan nemen de dealers
    ongeveer 35 miljard voor hun rekening en de universeelbedrijven
    ongeveer vier miljard. De winstmarges bij de verkoop van nieuwe
    auto’s (433.000) zijn niet erg groot. De meeste verdiensten worden
    voornamelijk verkregen door de handel in gebruikte auto’s en in de
    reparatieherstelwerkzaamheden. Een bekend verliesrisico voor elke
    garage of dealer is een verkeerd voorraadbeheer van gebruikte
    auto’s. Wanneer de handelsvoorraad geen goede omloopsnelheid kent
    of te veel groeit, wordt veel renteverlies geleden en treedt
    kapitaalverlies op. Vaak is elke garage gedwongen telkens weer
    gebruikte auto’s aan te schaffen omdat anders de klanten naar de
    concurrent zullen gaan om daar een nieuwe auto aan te schaffen. Ook
    kan om dezelfde reden niet een al te lage prijs voor een inruilauto
    worden geboden.

    De truckbranche verkocht in 1994 ruim 11.000 nieuwe
    bedrijfsauto’s met een totale omzet van ruim negen miljard gulden
    (excl. BTW). De autosloperijen verwerken per jaar ongeveer 400.000
    auto’s. Het economisch belang van autodemontagebedrijven zal als
    gevolg van strengere milieumaatregelen toenemen.

    De omzet in de belangrijkste bedrijfstak van de autobranche
    (dealers en garages) stabiliseert zich vermoedelijk de komende
    jaren of neemt iets in volume af. De onderlinge concurrentie om een
    marktaandeel te behouden in een krimpende markt zal verder
    toenemen. Wanneer de overheid het autoverkeer verder gaat belasten
    met allerlei nieuwe heffingen, waaronder allerlei milieutoeslagen,
    zal dat zijn weerslag krijgen op de autobranche. Het aantal
    aankopen van nieuwe auto’s zal in dat geval dalen. Wanneer ook de
    verzekeringspremies verder zullen stijgen, de benzineprijzen
    onevenredig zullen toenemen dan is te verwachten dat de autobranche
    daarvan de negatieve gevolgen direct zal ondervinden. Niet alleen
    de werkgelegenheid zal verder afnemen, ook de winstmarges – als
    gevolg van een meer zuivere prijsstelling van gebruikte auto’s door
    de invoering van het NAP Noot – zullen onder druk komen
    te staan. Daardoor zal de totale omzet van de autobranche dalen en
    veel autobedrijven het financieel moeilijker krijgen.

    Er zijn 445 bij de Bovag aangesloten autoverhuurbedrijven in
    Nederland (waarvan 43 leasebedrijven) met ongeveer 2.350
    personeelsleden die gezamenlijk 480 miljoen gulden op jaarbasis
    omzetten (excl. BTW). Het aantal jaarlijkse verhuurcontracten is
    thans ruim 1,3 miljoen. Er rijden vandaag de dag 320.000
    lease-auto’s in Nederland rond die voor het merendeel in de hogere
    prijsklassen vallen en door bedrijven voor hun personeel worden
    geleased. Deze markt van huur en leasing zal de komende jaren
    verder groeien. De openstelling van de markt binnen de Europese
    Unie zal ongetwijfeld consequenties hebben voor de Nederlandse
    autobranche. Grensoverschrijdende activiteiten zullen in aantal en
    omvang toenemen en de concurrentie zal de komende periode zwaarder
    worden. Eerst zullen autobedrijven in de grensstreken met Duitsland
    en Belgi dat aan den lijve ondervinden, later zal ook de rest van
    de autobranche in Nederland onvermijdelijk in deze nieuwe
    concurrentiestrijd worden gemengd.


    vorige        
    volgende        
    inhoudsopgave en zoeken