2.3. De economische toestand van de autobranche
In de totale personenautobranche wordt ongeveer 41 miljard
gulden per jaar omgezet (excl. BTW). Hiervan nemen de dealers
ongeveer 35 miljard voor hun rekening en de universeelbedrijven
ongeveer vier miljard. De winstmarges bij de verkoop van nieuwe
auto’s (433.000) zijn niet erg groot. De meeste verdiensten worden
voornamelijk verkregen door de handel in gebruikte auto’s en in de
reparatieherstelwerkzaamheden. Een bekend verliesrisico voor elke
garage of dealer is een verkeerd voorraadbeheer van gebruikte
auto’s. Wanneer de handelsvoorraad geen goede omloopsnelheid kent
of te veel groeit, wordt veel renteverlies geleden en treedt
kapitaalverlies op. Vaak is elke garage gedwongen telkens weer
gebruikte auto’s aan te schaffen omdat anders de klanten naar de
concurrent zullen gaan om daar een nieuwe auto aan te schaffen. Ook
kan om dezelfde reden niet een al te lage prijs voor een inruilauto
worden geboden.
De truckbranche verkocht in 1994 ruim 11.000 nieuwe
bedrijfsauto’s met een totale omzet van ruim negen miljard gulden
(excl. BTW). De autosloperijen verwerken per jaar ongeveer 400.000
auto’s. Het economisch belang van autodemontagebedrijven zal als
gevolg van strengere milieumaatregelen toenemen.
De omzet in de belangrijkste bedrijfstak van de autobranche
(dealers en garages) stabiliseert zich vermoedelijk de komende
jaren of neemt iets in volume af. De onderlinge concurrentie om een
marktaandeel te behouden in een krimpende markt zal verder
toenemen. Wanneer de overheid het autoverkeer verder gaat belasten
met allerlei nieuwe heffingen, waaronder allerlei milieutoeslagen,
zal dat zijn weerslag krijgen op de autobranche. Het aantal
aankopen van nieuwe auto’s zal in dat geval dalen. Wanneer ook de
verzekeringspremies verder zullen stijgen, de benzineprijzen
onevenredig zullen toenemen dan is te verwachten dat de autobranche
daarvan de negatieve gevolgen direct zal ondervinden. Niet alleen
de werkgelegenheid zal verder afnemen, ook de winstmarges – als
gevolg van een meer zuivere prijsstelling van gebruikte auto’s door
de invoering van het NAP Noot – zullen onder druk komen
te staan. Daardoor zal de totale omzet van de autobranche dalen en
veel autobedrijven het financieel moeilijker krijgen.
Er zijn 445 bij de Bovag aangesloten autoverhuurbedrijven in
Nederland (waarvan 43 leasebedrijven) met ongeveer 2.350
personeelsleden die gezamenlijk 480 miljoen gulden op jaarbasis
omzetten (excl. BTW). Het aantal jaarlijkse verhuurcontracten is
thans ruim 1,3 miljoen. Er rijden vandaag de dag 320.000
lease-auto’s in Nederland rond die voor het merendeel in de hogere
prijsklassen vallen en door bedrijven voor hun personeel worden
geleased. Deze markt van huur en leasing zal de komende jaren
verder groeien. De openstelling van de markt binnen de Europese
Unie zal ongetwijfeld consequenties hebben voor de Nederlandse
autobranche. Grensoverschrijdende activiteiten zullen in aantal en
omvang toenemen en de concurrentie zal de komende periode zwaarder
worden. Eerst zullen autobedrijven in de grensstreken met Duitsland
en Belgi dat aan den lijve ondervinden, later zal ook de rest van
de autobranche in Nederland onvermijdelijk in deze nieuwe
concurrentiestrijd worden gemengd.