2. HET NEDERLANDSE WAGENPARK EN DE AUTOBRANCHE
2.1. Het Nederlandse wagenpark
De grote welvaartgroei van Nederland in de periode na de Tweede
Wereldoorlog had enorme gevolgen voor de mobiliteit van de
bevolking. De nieuwe economische bedrijvigheid verlangde dat
goederen en mensen steeds vaker en over steeds grotere afstanden
moesten worden verplaatst. Hand in hand met de welvaartbrengende
activiteiten nam het aantal bedrijfsauto’s snel toe (zie ook de
rapportage over het transportwezen). Eerst nam het openbaar vervoer
de groei van de mobiliteit voor zijn rekening, later stelden de
hogere inkomens mensen in staat hun eigen privvervoermiddel aan te
schaffen. Waren er in 1960 nog maar 509.000 personenauto’s in
Nederland, in 1980 was dit aantal al toegenomen tot ruim 4 miljoen
exemplaren. Tien jaar later waren er wederom een miljoen
personenauto’s bijgekomen. Na 1990 groeit het aantal personenauto’s
nog maar langzaam. Niet alleen raken de wegen in Nederland
verstopt, ook aan de behoefte van de bevolking om over een eigen
vervoermiddel te beschikken zijn blijkbaar grenzen. Niet elke
Nederlandse ingezetene met een rijbewijs (ruim 8 miljoen mensen)
heeft behoefte aan een eigen auto of is in staat om zelf een
voertuig aan te schaffen. Ook zijn er mensen die geen auto willen
om het milieu niet te belasten. Van een verzadiging van de
automarkt lijkt op dit moment sprake en dat heeft uiteraard
consequenties voor de autobranche.
Voor een belangrijk deel is deze verzadiging toe te schrijven
aan de daling in de aankoop van nieuwe personenauto’s. Sinds
1990 daalde het aantal verkochte nieuwe auto’s, maar na het
dieptepunt van 1993 herstelden de aankopen in 1994 zich weer
enigszins (+ 42.000). Het wagenpark van Nederland wordt door het
veranderende koopgedrag van de bevolking steeds ouder. In 1994
werden 1.945.312 gebruikte auto’s doorverkocht, waarvan 415.108 van
de eerste naar de tweede eigenaar en 347.514 van tweede naar derde
eigenaar. Van alle auto’s in Nederland is volgens het CBS 3.7
miljoen vijf jaar en ouder. De handel in gebruikte auto’s neemt dus
een steeds grotere plaats in de autobranche in.