2.2. De luchthaven Schiphol
Schiphol realiseerde in 1993 in alle marktsegmenten van het
verkeer en vervoer van de tien grootste luchthavens in Europa de
hoogste groei. Schiphol neemt nu voor zowel passagiers, vracht als
vliegtuigbewegingen de vierde plaats in Europa in. In ditzelfde
jaar hebben ruim 21.2 miljoen passagiers van Schiphol gebruik
gemaakt. Het aantal vliegtuigbewegingen (starts en landingen)
bedroeg in 1993 bijna 260 duizend. Bovendien werd in 1993 bijna 776
duizend ton vracht door de lucht vervoerd. Daarnaast verwerkte
Schiphol meer dan 303 duizend ton vracht die door zogenaamde
airline-trucks werd aan- en afgevoerd. Het aantal bestemmingen dat
vanaf Schiphol rechtstreeks met lijndiensten te bereiken is bedroeg
in 1993 225. Nederland heeft voor het luchtvervoer een relatief
kleine thuismarkt (luchtvervoer met herkomst of bestemming
Nederland). Nederland heeft echter een relatief sterke positie op
de luchtvaartmarkt weten op te bouwen. Dit komt niet alleen doordat
in de loop der tijd veel landingsrechten zijn verworven, maar ook
door het omvangrijke transfervervoer op de luchthaven. In 1993
bedroeg dit 43 procent van het totale lijndienstvervoer (Ministerie
van Verkeer en Waterstaat, 1994).
Schiphol biedt veel werkgelegenheid. In 1993 werkten op Schiphol
42.640 personen (inclusief personeel Fokker). Over 1993 maakte de
NV Luchthaven Schiphol een winst van 96.6 miljoen gulden (NV
Luchthaven Schiphol, 1994). Voor de nabije toekomst wordt gestreefd
naar een beheerste mainportgroei. De Regering en de Tweede Kamer
hebben in het voorjaar overeenstemming bereikt over de groei van
Schiphol in de komende jaren. Schiphol mag doorgroeien naar
ongeveer 40 miljoen passagiers, 3 miljoen ton vracht en 432.000
vliegtuigbewegingen in het jaar 2015 onder de voorwaarde dat de
overlast voor omwonenden beperkt blijft tot 10.000 woningen en dat
het milieu zo weinig mogelijk wordt belast.