• Buro Jansen & Janssen, gewoon inhoud!
    Jansen & Janssen is een onderzoeksburo dat politie, justitie, inlichtingendiensten, overheid in Nederland en de EU kritisch volgt. Een grond- rechten kollektief dat al 40 jaar, sinds 1984, publiceert over uitbreiding van repressieve wet- geving, publiek-private samenwerking, veiligheid in breedste zin, bevoegdheden, overheidsoptreden en andere staatsaangelegenheden.
    Buro Jansen & Janssen Postbus 10591, 1001EN Amsterdam, 020-6123202, 06-34339533, signal +31684065516, info@burojansen.nl (pgp)
    Steun Buro Jansen & Janssen. Word donateur, NL43 ASNB 0856 9868 52 of NL56 INGB 0000 6039 04 ten name van Stichting Res Publica, Postbus 11556, 1001 GN Amsterdam.
  • Publicaties

  • Migratie

  • Politieklachten

  • IX – De zeehaven Rotterdam en de luchthaven Schiphol – 6. SAMENVATTING EN CONCLUSIES

    6. SAMENVATTING EN CONCLUSIES

    De geografische ligging van Nederland heeft gevolgen voor de
    aard en de omvang van de georganiseerde
    misdaad in Nederland. De uitstekende transportverbindingen en de
    aanwezigheid van enkele vitale transportknooppunten van diverse
    internationale handelsroutes, de haven Rotterdam en de luchthaven
    Schiphol, bieden internationale smokkelaars de mogelijkheid hun
    illegale waar naar de gewenste plaatsen te vervoeren. De
    smokkelwaar, waaronder drugs, wapens, gestolen auto’s, gevaarlijk
    afval, bedreigde plantensoorten, is verstopt in de massale
    goederenstromen die in beide havens dagelijks samenkomen. Er wordt
    door de (inter)nationale georganiseerde misdaad geprofiteerd van de
    overslagfaciliteiten van de grootste haven ter wereld en van een
    van de belangrijkste vliegvelden in Europa.

    De Rotterdamse haven wordt voornamelijk gebruikt voor de smokkel
    van drugs: marihuana, hash en en cocane. De meeste herone (Turkse)
    komt overigens per vrachtauto via de Balkanroute Nederland binnen.
    Het overgrote deel van de drugs is bestemd voor transito en wordt
    dus verder getransporteerd naar andere landen in Europa of naar
    andere werelddelen. De drugs zijn voornamelijk afkomstig van de
    (bron)landen Colombia, Nigeria, Pakistan, Marokko en Libanon. De
    meeste drugs worden gesmokkeld in grote partijen in containers. (In
    hoeveel van de ongeveer drie miljoen containers die jaarlijks de
    haven aandoen, drugs zijn verstopt is met geen mogelijkheid aan te
    geven.) In 1994 is voor 188.000 kilo aan drugs door de douane in
    beslag genomen en dit aantal geeft aan dat per container grote
    hoeveelheden per keer worden verscheept. De marihuana en de hash
    worden met duizenden kilo’s tegelijk gesmokkeld en de cocane uit
    Colombia in tientallen of honderden kilo’s per container. De
    werkwijzen van smokkelaars worden steeds inventiever en op
    creatieve wijze worden drugs tussen legale goederen verstopt. De
    afhandeling in de haven is snel (en moet ook snel zijn) en de
    werkzaamheden stil leggen om een container te inspecteren is een
    kostbare zaak. Hoewel de douane een risico-analyse heeft ontwikkeld
    waarmee vooraf verdachte containers en schepen kunnen worden
    getraceerd, moet de werkelijke pakkans toch klein worden
    ingeschat.

    De haven heeft te maken met diefstallen, maar het werkelijke
    aantal is onbekend. De reden hiervoor is een lage
    aangiftebereidheid bij de havenbedrijven. Men is bang een goede
    naam te verliezen of om accijnzen en andere belastingen voor de
    gestolen goederen te moeten betalen. Containers worden gestolen
    door professionele dieven. De haven heeft ook te maken met
    milieucriminaliteit, die in een enkel geval zeer ernstig van aard
    is. Er zijn geen criminele groepen bekend wier illegale
    activiteiten zich specifiek op de haven richten. Van innesteling
    van de georganiseerde misdaad zijn geen sporen aangetroffen.
    Schiphol heeft als luchthaven te maken met twee soorten smokkel:
    die van drugs en die van mensen. Wat betreft drugs kan worden
    opgemerkt dat voornamelijk cocane en in mindere mate herone per
    vliegtuig wordt gesmokkeld. Het illegale vervoer van
    cannabisprodukten is zo klein in omvang dat mag worden aangenomen,
    dat smokkelaars dat voor eigen gebruik meenemen. De drugszendingen
    die via Schiphol lopen, zijn kleiner in omvang dan die per schip
    Rotterdam binnen wordt gebracht. Dit blijkt onder andere uit het
    totaal van ongeveer 600 kilo cocane die bij koeriers in 1994 in
    beslag is genomen. Wat in Rotterdam dus in n container wordt
    getransporteerd, moet per vliegtuig in vele kleine partijen worden
    gesmokkeld. De cocane is vrijwel in zijn geheel afkomstig uit
    Colombia en komt via Suriname en de Nederlandse Antillen naar ons
    land. De herone is van Aziatische oorsprong en wordt (met hulp van
    anderen) direct uit Hongkong, Singapore of Bangkok, of vandaar via
    Nigeria naar Schiphol gesmokkeld. Er zijn twee manieren drugs per
    vliegtuig te smokkelen: met hulp van passagiers of werknemers, die
    de harddrugs in of op hun lichaam verstoppen, of in vrachten en
    bagagestukken. De koeriers zijn vaak Nederlandse jongeren of
    Surinamers en Antillianen (al dan niet in het bezit van een
    Nederlands paspoort). De meeste criminele groepen die op Schiphol
    activiteiten ontplooen, zijn van Surinaamse en/of Antillaanse
    origine. In n geval waren daarbij een groep Ghanezen betrokken. De
    smokkel van cocane gebeurt in een aantal gevallen met hulp van
    personeel van de luchthaven. Kwestbare sectoren op de luchthaven
    waar mensen als hulp voor criminele groepen zijn gestationeerd,
    zijn de vrachtafhandeling, in het bijzonder de bagageruimten, de
    schoonmaak, de luchtvaartmaatschappijen, de vrachtloodsen of de
    opsporingsdiensten. Van de aangehouden verdachten kan worden
    opgemerkt dat zij tot de lagere echelons van criminele groepen
    behoren. De organisatoren van de cocanesmokkel blijven op de
    achtergrond en daarop heeft de Marechaussee dus geen zicht.

    Medewerking van binnen uit is ook waargenomen bij de smokkel van
    mensen. Georganiseerde mensenhandel uit het voormalige Oost-Europa,
    Azi, Zuid-Amerika en Afrika komt voor op Schiphol. De mensenhandel
    gebeurt meestal met toestemming van de betrokkenen, maar in een
    aantal gevallen gaat de smokkel met dwang gepaard om later als
    illegale arbeider of als prostitue te werk te worden gesteld. Een
    deel van de mensensmokkel is op Nederland gericht, een deel is
    tijdelijk op Schiphol om uiteindelijk naar landen als de VS en
    Canada door te reizen. Ook bij mensensmokkel is hulp van werknemers
    op Schiphol geconstateerd. Hoewel er geen aanwijzingen zijn dat de
    georganiseerde misdaad op de luchthaven een vaste plaats heeft
    ingenomen, is het aantal corruptiegevallen bij personeel van
    opsporingsinstanties en bij ander personeel op de luchthaven in
    verband met medeplichtigheid aan mensen- en drugsmokkel meer dan
    incidenteel te noemen. Onze nationale luchthaven heeft op gezette
    tijden te maken met internationaal samengestelde groepen van
    zakkenrollers en bagagedieven. Zij zoeken hun slachtoffers uit in
    de vertrek- of aankomsthal. De vele auto’s die
    zijn geparkeerd op de luchthaven vormen een aantrekkelijk doelwit
    voor autodieven en autokrakers. Het aantal gestolen of opengebroken
    auto’s is echter laag te noemen wanneer het grote aantal auto’s in
    ogenschouw wordt genomen dat dagelijks op Schiphol staat
    geparkeerd.

    Samenvattend kan worden gesteld dat voor beide havens geldt dat
    de georganiseerde misdaad om logistieke redenen profiteert van de
    havens, dat zij werknemers ter plekke voor die illegale praktijken
    inschakelt. Er zijn geen aanwijzingen dat zij een vaste plaats in
    de havens heeft ingenomen.


    vorige        
    volgende        
    inhoudsopgave en zoeken