• Buro Jansen & Janssen, gewoon inhoud!
    Jansen & Janssen is een onderzoeksburo dat politie, justitie, inlichtingendiensten, overheid in Nederland en de EU kritisch volgt. Een grond- rechten kollektief dat al 40 jaar, sinds 1984, publiceert over uitbreiding van repressieve wet- geving, publiek-private samenwerking, veiligheid in breedste zin, bevoegdheden, overheidsoptreden en andere staatsaangelegenheden.
    Buro Jansen & Janssen Postbus 10591, 1001EN Amsterdam, 020-6123202, 06-34339533, signal +31684065516, info@burojansen.nl (pgp)
    Steun Buro Jansen & Janssen. Word donateur, NL43 ASNB 0856 9868 52 of NL56 INGB 0000 6039 04 ten name van Stichting Res Publica, Postbus 11556, 1001 GN Amsterdam.
  • Publicaties

  • Migratie

  • Politieklachten

  • IX – De branche van het wegtransport – 13.2 Slotconclusie

    13.2 Slotconclusie

    Ondanks het gelukkige feit dat het Nederlandse (internationale)
    transport over de weg het, althans gemeten over een langere reeks
    van jaren, goed doet, is er een probleem ontstaan van kleinere
    noodlijdende bedrijven aan de onderkant van de transportmarkt. In
    deze sector wendt men allerlei legale en ook illegale middelen aan
    om het hoofd boven water te houden en het is zonder meer duidelijk
    dat een aantal bedrijven dat in een dergelijke positie verkeert,
    zich er toe heeft geleend hand- en spandiensten te verrichten voor
    de georganiseerde misdaad of daardoor zelfs wordt beheerst. Over de
    omvang van dit verschijnsel durven we op
    basis van de voorliggende stukken geen uitspraak te doen.
    We zijn de georganiseerde misdaad in twee gedaanten tegengekomen.
    De transportbranche speelt een zekere rol in allerlei typen van
    fraude in EU-verband. Overigens is het delict hier steeds fraude en
    de omstandigheid dat daarvoor transportfirma’s worden gebruikt, is
    betrekkelijk willekeurig. Het rapport in deze reeks over de
    georganiseerde misdaad dat handelt over fraude, geeft meer inzicht
    in deze relatie. Dat ligt anders voor de tweede manier waarop de
    transportbranche bij de georganiseerde misdaad is betrokken:
    smokkel van (hoofdzakelijk) verdovende middelen. Smokkelaars
    richten bewust transportfirma’s op om drugs Europa binnen te kunnen
    rijden en een aantal reeds bestaande transportondernemers zowel als
    hun chauffeurs lijkt direct bij deze smokkel betrokken. Binnen de
    wereld van de georganiseerde misdaad lijkt in ieder geval n grote
    drugshandelorganisatie over een goed systeem te beschikken om
    zwakke bedrijven op te sporen en te benaderen. Helaas stelt ons
    materiaal ons niet in staat om de geopperde veronderstelling dat
    vooral kleine en jonge bedrijven het risico lopen, te bevestigen.
    Binnen de branche is men algemeen van oordeel dat de betrokkenen
    goed weten wat zij doen omdat smokkelen altijd opvallende
    afwijkingen impliceert van de routine in het bedrijf. Er wordt
    onzakelijk met de klant omgegaan, men is de truck langdurig kwijt
    om er bergplaatsen in te laten aanbrengen, het bevrachten duurt te
    lang door de omweg die moet worden gemaakt enzovoort. De gevestigde
    branche ziet dit alles met lede ogen aan, want het brengt de gehele
    branche in diskrediet en individuele ondernemers tonen zich soms
    ziedend over de oneerlijke concurrentie die hen wordt aangedaan.
    Echter, wanneer het op praten aankomt, krijgt het gesloten karakter
    van de transportbranche weer de overhand en zwijgen de
    transporteurs in alle talen.

    De ondernemersorganisatie heeft zich vooralsnog sterk gericht op
    het behartigen van de belangen van transportondernemers wier
    materieel en ladingen zijn ontvreemd, van de verlokkingen van de
    georganiseerde misdaad weet men vrijwel niets af. Er bestaat geen
    systeem om malafide leden te weren of illegaal opererende
    transporteurs uit de branche te verwijderen. De strijd hiertegen
    wordt klaarblijkelijk geheel overgelaten aan politie en
    justitie.

    Bij onze speurtocht zijn wij geen voorbeelden tegengekomen
    waarbij transportondernemingen voor andere doeleinden werden
    gebruikt dan voor de uitvoering van de criminaliteit zelve. Waar
    dit wel het geval is, lijkt het geweldsniveau vooralsnog niet hoog
    te zijn. In beginsel zouden ze gebruikt kunnen worden om illegaal
    vermogen wit te wassen, maar we weten niet of en zo ja, in welke
    mate, dat gebeurt. Verder hebben we ook geen enkele reden om de
    vraag of de branche op een andere manier door de georganiseerde
    misdaad is genfiltreerd dan voor de hier genoemde hulp bij
    uitvoering van het delict zelf noodzakelijk is, positief te
    beantwoorden.


    vorige        
    volgende        
    inhoudsopgave en zoeken