13. CONCLUSIE
13.1. De schade voor de branche
Misdaadbestrijding staat bij transportondernemers niet hoog op
de agenda. De branche-organisatie Transport en Logistiek Nederland
heeft slechts geringe aandacht voor criminaliteit in het
wegtransport en dat beperkt zich hoofdzakelijk tot die vormen
waarbij de branche direct slachtoffer is. Daarbij gaat het in de
eerste plaats om diefstal van wagens en/of ladingen. Omdat het
schadebedrag nog steeds oploopt, zijn transportondernemers steeds
meer geld kwijt aan preventieve maatregelen en verzekeringspremies.
Bepaalde risico-transporten zijn daardoor bijna niet of nauwelijks
meer lonend. Daarnaast wordt de Euro-fraude als een probleem
beschouwd, omdat het transporteurs schade kan opleveren. In 1994
kwam de branche-organistie FENEX op een geschat schadebedrag van
1,5 miljard gemist staatsinkomen. De expediteurs zijn hierin de
grote verliezers; want aan hen vallen de naheffingen ten beurt.
Overigens zijn deze naheffingen tot nu toe voor een groot deel
kwijtgescholden door de Nederlandse fiscus.
Natuurlijk is er ook sprake van indirect slachtofferschap in de
vorm van de valse concurrentie die smokkelende of frauderende
bedrijven de bonafide ondernemingen aandoen. De individuele
eerlijke ondernemer geeft dit ook wel aan: malafide transporteurs
hebben geld voor prima materieel en rijden tegen afbraakprijzen.
Die prijzenslag brengt een groot aantal ondernemers aan de
onderkant van de markt in de knel; onder hen heel veel eigen
rijders. Deze noodlijdende transporteurs hebben geen andere
keus dan zichzelf uit te verkopen. Dit leidt in sommige gevallen
tot het faillissement, maar vaker houdt een bedrijf ondanks alles
het hoofd nt boven water. Er ontstaat een omvangrijke groep
marginale ondernemers die vervolgens zelf kwetsbaar zijn voor
illegale acties. En daarmee is de cirkel rond. Het toenemende
rommelen in de branche betekent een aantasting van de goede naam,
die natuurlijk een voorwaarde is voor economisch succes. Hoe hoog
de schade
vorige –
uitgedrukt in geld – is, is volkomen onbekend.