• Buro Jansen & Janssen, gewoon inhoud!
    Jansen & Janssen is een onderzoeksburo dat politie, justitie, inlichtingendiensten, overheid in Nederland en de EU kritisch volgt. Een grond- rechten kollektief dat al 40 jaar, sinds 1984, publiceert over uitbreiding van repressieve wet- geving, publiek-private samenwerking, veiligheid in breedste zin, bevoegdheden, overheidsoptreden en andere staatsaangelegenheden.
    Buro Jansen & Janssen Postbus 10591, 1001EN Amsterdam, 020-6123202, 06-34339533, signal +31684065516, info@burojansen.nl (pgp)
    Steun Buro Jansen & Janssen. Word donateur, NL43 ASNB 0856 9868 52 of NL56 INGB 0000 6039 04 ten name van Stichting Res Publica, Postbus 11556, 1001 GN Amsterdam.
  • Publicaties

  • Migratie

  • Politieklachten

  • IX – De branche van het wegtransport – 12.8 De organisatie van smokkeltransporten

    12.8 De organisatie van smokkeltransporten

    Er is een sterk onderscheid naar de kleine en de grote handel.
    Pas wanneer het om tonnen hash of meer dan duizend kilo harddrugs
    gaat, spreekt men van grote handel. De kleine partijen worden
    gereden door individuele chauffeurs, eigen rijders of kleine
    transporteurs (en natuurlijk nog kleinere partijen in
    personenauto’s of campers met gemiddeld 10-100 kilo). De grotere
    partijen vereisen een uitgebreide organisatie: er moet een zeer
    hoog bedrag worden opgebracht als betaling en er moeten mensen voor
    het transport, de opslag en de distributie worden gecharterd. Een
    grote smokkelaar vertelt dat hij een ploeg van 15 tot 20 man had,
    waarvan een aantal tot de vaste kerngroep behoorden en een aantal
    oproepbaar waren.

    In de jaren tachtig vervulden volgens een gesprekspartner de
    Nederlanders een leidinggevende rol in de
    drugstransporten vanuit Libanon en Pakistan. Ook waren er in
    Nederland wonende Libanezen en Pakistani betrokken, maar niet hoog
    in de rangorde. Vanuit verschillende bronnen vernemen we dat
    Marokkanen steeds meer de baas worden in de drugshandel vanuit
    Marokko; zowel Marokkanen die in Nederland wonen, als Marokkanen in
    Marokko. Vergelijk ook het allochtonenrapport. Nederlanders in de
    drugssmokkel vanuit Marokko vervullen meestal alleen de rol van
    transporteur. De import-procedure staat vaak los van de distributie
    naar de detailhandel of de doorvoer. Volgens een politiebron rijden
    de vrachtwagens met smokkelwaar in Nederland meestal naar gehuurde
    loodsen, waar vanuit het spul in kleinere partijen via gehuurde
    bestelbusjes verder gaat. Onderweg naar Nederland hebben sommige
    goed georganiseerde groepen steunpunten in de verschillende landen,
    aldus een goed ingevoerde gesprekspartner. De meer georganiseerde
    smokkelaars gebruiken vaak ingenieuze methoden en middelen. Zo
    vertelt een grote smokkelaar dat zijn groep in Spanje honderd
    hectare grond rond de baai had gekocht, waarin een mijngang was
    gemaakt. Wanneer de boten met drugs de kust bereikten, werden ze
    met behulp van lieren en een treinstel de tunnelgang ingevoerd. Het
    geld dat met smokkel verdiend wordt, wordt enerzijds gebruikt voor
    de handel zelf en anderzijds genvesteerd in legale bedrijven met
    het doel die ondernemingen te gebruiken voor smokkeldoeleinden. Zo
    vertelt de gesprekspartner uit de smokkelwereld dat hij gebruik
    maakte van een constructiefabriek om vrachtwagens om te bouwen en
    drugs in op te slaan. Het personeel van dit bedrijf wist van niets,
    want de fabriek werd alleen buiten normale werkuren voor
    smokkeldoeleinden gebruikt. De eigenaar gebruikte een deel van zijn
    extra verdiensten voor investering in het eigen bedrijf.


    vorige        
    volgende        
    inhoudsopgave en zoeken