12.6 Corruptie
Overbekend zijn de berichten over corruptie onder douane- en
politiepersoneel in het buitenland. De transporteur die overwegend
op Marokko rijdt geeft zijn chauffeurs altijd een standaardbedrag
aan afkoopgeld mee. Dit afkoopbudget voert hij al jaren met succes
op als aftrekpost bij de belastingdienst. Maar ook in ondermeer –
Spanje, Frankrijk en Itali is het betalen van een bepaald bedrag
aan smeergeld standaard, zo vertellen alle gesproken chauffeurs en
ondernemers ons. In sommige landen graait het douane- en
politiepersoneel altijd in de lading of vraagt om geld, sigaretten,
drank of een kistje sinaasappelen. Een chauffeur vertelt ons dat
zijn baas de verloren produkten al vooraf incalculeert. Wanneer een
chauffeur onderweg niets af wil geven, zo zegt hij, kan hij rekenen
op een tijdrovende extra controle. Volgens een gesprekspartner komt
het eveneens voor dat een chauffeur die willens en wetens smokkelt,
de controle op zijn besmette lading bij de douane afkoopt.
Volgens een medewerker van de werkgeversorganisatie is er in
Oostbloklanden een stevige corruptie-inflatie gaande: met de
normale ritselkist – waarin wat sigaretten, drank, panties
of porno-boekjes zitten – kom je niet ver meer. Tegenwoordig gaat
het steeds vaker om, veel, contant geld in een sterke muntsoort.
Wat verder voorkomt is het wegtippen van hash-transporten
door corrupte douaniers of politiemensen die geld verdienen aan het
doorlaten van een grotere lading, of die gewoon uit zijn op het
tipgeld. Soms is een deal van begin tot eind opzet:
pseudo-verkopers slijten een handeltje hash aan een chauffeur,
strijken het geld op en krijgen de lading weer terug via een
bevriende douanier die precies weet wanneer de vrachtauto op de
boot gaat.