• Buro Jansen & Janssen, gewoon inhoud!
    Jansen & Janssen is een onderzoeksburo dat politie, justitie, inlichtingendiensten, overheid in Nederland en de EU kritisch volgt. Een grond- rechten kollektief dat al 40 jaar, sinds 1984, publiceert over uitbreiding van repressieve wet- geving, publiek-private samenwerking, veiligheid in breedste zin, bevoegdheden, overheidsoptreden en andere staatsaangelegenheden.
    Buro Jansen & Janssen Postbus 10591, 1001EN Amsterdam, 020-6123202, 06-34339533, signal +31684065516, info@burojansen.nl (pgp)
    Steun Buro Jansen & Janssen. Word donateur, NL43 ASNB 0856 9868 52 of NL56 INGB 0000 6039 04 ten name van Stichting Res Publica, Postbus 11556, 1001 GN Amsterdam.
  • Publicaties

  • Migratie

  • Politieklachten

  • IX – De branche van het wegtransport – 12.5 Preventief beleid transporteurs

    12.5 Preventief beleid transporteurs

    Bepaalde landen zijn zo smokkel-gevoelig dat er maar weinig
    bonafide bedrijven zijn die het nog aandurven. En
    transportondernemer vertelde dat hij om die reden nooit op Marokko
    rijdt. Een andere transporteur vertelt dat hij zijn wagens in
    Marokko altijd eerst door de Marokkaanse politie helemaal laat
    doorlichten: dat is een extra controle die ongeveer 20 gulden per
    wagen kost; de opbrengst gaat naar de Marokkaanse overheid. Daarna
    gaan de wagens natuurlijk nogmaals door de standaard-controle. Een
    ondernemer die het grootste deel van zijn inkomsten haalt uit het
    vervoer op Noord-Afrika vertelt een gedegen preventie en
    controle-beleid te hebben, om niets aan het toeval over te laten.
    Zijn bedrijf rijdt dan ook al vijftien jaar op Marokko, zonder n
    veroordeling. Op de eerste plaats betaalt hij zijn chauffeurs
    royaal: ze verdienen ruim 120.000 gulden per jaar.
    Voorts doet hij uit principe niet aan eigen rijderschap, omdat hij
    dat beschouwt als uitbuiting van de chauffeurs, als een
    verschuiving van financile problemen en derhalve ook als een
    risicofactor. Verder schakelt deze ondernemer een detective-bureau
    in om zijn chauffeurs uitgebreid te screenen (zijn er criminele
    antecendenten, wat is iemands sociaal-maatschappelijke situatie,
    hoe is zijn vriendenkring en wat is zijn financile positie?). De
    screening beperkt zich niet tot het moment van sollicitatie maar
    loopt altijd door, deels via een sterke onderlinge sociale
    controle, deels via speurwerk van buitenaf. Het komt in dit bedrijf
    voor dat een chauffeur uit Marokko naar huis wordt geroepen, omdat
    zijn gedrag ter plekke verdacht is. De controle in het buitenland
    geschiedt via vestigingen die het bedrijf in bijna alle
    handelslanden heeft opgericht. Daar worden de vracht en de
    chauffeur vanaf het moment van binnenkomst streng begeleid, zodat
    er nooit een paar uur kwijt kunnen raken en de chauffeur al
    helemaal niet zelfstandig op zoek gaat naar een terugvracht. Zo
    mogelijk rijden de chauffeurs in konvooi door Marokko en parkeren
    ‘s nachts met de konten (van de wagens) tegen elkaar aan, zodat er
    niets in of uit de wagens kan. Een dergelijk veiligheidsbeleid kost
    veel geld, vertelt een ondernemer. Hij kan desondanks winstgevend
    rijden, omdat hij in alle andere bestemmingslanden (Engeland,
    Itali, Polen, Spanje, Frankrijk en Belgi) werkt met
    dochtermaatschappijen. Hier werkt uitsluitend lokaal personeel en
    er wordt gereden met lokaal materieel en op lokale kentekenbewijzen
    en vergunningen. Dat is vele malen goedkoper. Ter vergelijking: de
    Engelse ritprijs bedraagt 3200 gulden, tegen 6200 in Nederland.
    Vergelijk hoofdstuk 9.


    vorige        
    volgende        
    inhoudsopgave en zoeken