12.2 Drugssmokkel
Er vindt een aanzienlijke smokkel van (illegale) goederen in
vrachtwagens plaats. De sloffen sigaretten en flessen drank die
chauffeurs voor eigen bijverdienste in de cabine of lading
meenemen, blijven hier buiten beschouwing, omdat het hoofdzakelijk
om kleinschalige en niet-georganiseerde smokkel gaat. Bij andere
smokkelvormen wordt echter op grote schaal gebruik gemaakt van
reguliere professionele transportbedrijven. De smokkel op grote
schaal betreft voornamelijk drugs, zoals XTC en
andere synthetische drugs naar Engeland (vaak in bloemen en
bloembollen) en Zweden, en bovenaan de lijst natuurlijk hash uit –
onder andere – Noord-Afrika. We bespreken de drugssmokkel per
drugssoort en zoomen daarbij kort in op (voornamelijk
hash-)transporten uit Marokko.
12.2.1 Nederwiet
In Nederland wordt naar een schatting van Steinmetz c.s. (1995)
jaarlijks gemiddeld 51 ton wiet geproduceerd, met een gezamelijke
omzet van 416 miljoen gulden. Deze wiet blijft voor het overgrote
deel binnen Nederland: er wordt slechts voor 16 miljoen gulden
gexporteerd. Vooralsnog doen deze drugs in de smokkel niet echt
mee.
12.2.2 Hash en marihuana
Zoals gezegd is de organisatie van de soft-drugshandel veelal in
handen van Marokkanen, maar voor de uitvoering van het
daadwerkelijke transport (boven de 50 kilo) worden Europese,
waaronder veel Nederlandse, transporteurs ingeschakeld. (Steinmetz
c.s., 1995) Deze werken met chauffeurs van verschillende
nationaliteiten. Er zijn een kleine zestig Nederlandse
transportbedrijven die op Marokko rijden, waaronder twee hele
grote, die bijna dagelijks naar Noord-Afrika afreizen. Aangezien er
bijna veertig Nederlandse vrachtwagenchauffeurs in Marokko
vastzitten vanwege drugssmokkel, hebben gemiddeld twee van elke
drie transportbedrijven n chauffeur in detentie. Marokkaanse hash
domineert, zo blijkt uit de bovenstaande alinea’s, de Nederlandse
markt. Er is een min of meer continue stroom van Maroc naar ons
land; gemiddeld zo’n 2000 tot 5000 kilo per week. Drugsorganisaties
gaan ervan uit dat n op elke drie transporten wordt onderschept
(Steinmetz c.s., 1995). Volgens dit getal, zou het werkelijke
aantal gesmokkelde kilo’s in 1994.300.000 bedragen. De hoeveelheden
in beslag genomen cannabis nemen bijna jaar na jaar toe, zo
blijkt
uit gegevens die afkomstig zijn van het Marokkaanse ministerie van
binnenlandse zaken (1993) en twee Marokkaanse kranten, namelijk
Maroc-Hebdo (17 juni 1994) en Al-Alam (april 1995): Tabel
Er zijn talloze kleine organisaties die drugs vervoeren en een
vijftigtal grotere groepen, die ieder gemiddeld n tot driemaal per
jaar een drugstransport rijden. In personenwagens, busjes en
campers gaat gemiddeld 10 tot 100 kilo per keer mee; het gaat hier
meestal niet om georganiseerde transporten. Per vrachtauto of schip
gaat zo’n 1000 tot 1500 kilo per keer mee, hoewel een genterviewde
beweert iedere keer vijfduizend kilo mee te nemen. Volgens
Steinmetz c.s. (1995) weten chauffeurs vaak niets van de illegale
ladingen wordt er veelvuldig gewisseld van transportbedrijf, vaak
via het doorverkopen van omgebouwde vrachtwagens. In Nederland
vindt de distributie van hash voornamelijk plaats via Amsterdam,
maar ook Zeeland (Middelburg en Vlissingen), Brabant, Limburg
(Roermond en Venlo) en het Oosten (Twente en Arnhem) kennen hun
handelsconcentraties. Steinmetz c.s. (1995) schatten in dat de
oostelijke en zuidoostelijke steden zich vooral op de handel met
Duitsland, Scandinavi en Zwitserland richten en de zuidelijke
vooral op Belgi en Frankrijk zijn gericht.
12.2.3 Harddrugs
De heronesmokkel komt voornamelijk uit Turkije, via de
Balkanroute. Volgens een CRI-rapport kwam in 1993 85 procent van de
onderschepte harddrugs op die manier Nederland binnen; er werd in
dat jaar 900 kilo herone in beslag genomen. De drugs worden
voornamelijk vervoerd met vrachtauto’s van Turkse
transportondernemingen, maar na een verscherping van de controle op
Turkse vrachtwagens, worden in toenemende mate vrachtauto’s uit
andere landen ingezet (CRI, 1993). Een ander genoemd traject is via
vrachtwagens van Libanon naar Irak en Syri en vandaar uit op de
boot naar Griekenland of het toenmalige Joegoslavi. Want een
vrachtauto uit Libanon is verdacht, maar als deze uit Griekenland
komt veel minder. De relatief nieuwe drug XTC is een
buitenbeentje op de drugsmarkt, omdat het voor een groot deel in
Nederland zelf geproduceerd wordt en vervolgens voor een groot deel
verhandeld naar het buitenland. Nederlandse trucks met synthetische
drugs worden vaak in Engeland, Scandinavi en Frankrijk betrapt, met
meestal vrij grote hoeveelheden pillen aan boord. Een andere, aan
synthetische drugs gerelateerde, vorm van smokkel betreft het
transport van bepaalde chemicalin die bij de produktie van XTC
worden gebruikt. Over de omvang van deze smokkel hebben we geen
gegevens kunnen achterhalen.