• Buro Jansen & Janssen, gewoon inhoud!
    Jansen & Janssen is een onderzoeksburo dat politie, justitie, inlichtingendiensten, overheid in Nederland en de EU kritisch volgt. Een grond- rechten kollektief dat al 40 jaar, sinds 1984, publiceert over uitbreiding van repressieve wet- geving, publiek-private samenwerking, veiligheid in breedste zin, bevoegdheden, overheidsoptreden en andere staatsaangelegenheden.
    Buro Jansen & Janssen Postbus 10591, 1001EN Amsterdam, 020-6123202, 06-34339533, signal +31684065516, info@burojansen.nl (pgp)
    Steun Buro Jansen & Janssen. Word donateur, NL43 ASNB 0856 9868 52 of NL56 INGB 0000 6039 04 ten name van Stichting Res Publica, Postbus 11556, 1001 GN Amsterdam.
  • Publicaties

  • Migratie

  • Politieklachten

  • IX – De branche van het wegtransport – 11.4 Grootschalige belastingfraude

    11.4 Grootschalige belastingfraude

    Op goederen zoals sigaretten, alcohol en hoogwaardige apparatuur
    (computers, stereo’s) rusten, bij invoer, hoge accijnzen en andere
    belastingen. Maar bij doorvoer hoeven deze bedragen uiteraard niet
    te worden betaald. Ook hier wordt er vaak met het land van
    bestemming gerommeld. Een voorbeeld: sigaretten uit de VS
    komen in Rotterdam aan. De formele bestemming is Noord-Afrika, dus
    hoeven er geen heffingen te worden betaald. De sloffen komen echter
    toch op de Europese markt terecht. Daar komt de Nederlandse fiscus
    gemiddeld pas acht maanden later achter, wanneer blijkt dat de
    documenten niet aangezuiverd zijn. De partij is nooit in
    Noord-Afrika aangekomen en is dus zoek. Soms blijken de stempels
    van de grensposten te zijn
    vervalst. Duidelijk is, dat in deze gevallen de werkelijke
    goederenstroom en de officile route volgens het document niets met
    elkaar van doen hebben. Aansprakelijk voor de schade is de
    aanvrager van het douanedocument, meestal een expediteur. Die
    probeert de claim te verhalen op zijn opdrachtgever. Soms heeft de
    transporteur de documenten zelf geregeld en draait voor de schade
    op. Maar ook als dat niet het geval is, loopt de
    transportondernemer schade: vooral als de fraude onderweg wordt
    ontdekt. Een genterviewde van de werkgeversorganisatie vertelt dat
    hij regelmatig signalen krijgt van – vooral – kleine ondernemers
    die navraag doen over een bepaalde opdrachtgever. Ze zijn gevraagd
    om een vracht te verzorgen op totaal onbekend terrein, bijvoorbeeld
    om computers te brengen naar Oost-Europa, terwijl dat bedrijf
    normaliter andere produkten naar andere bestemmingen rijdt. Volgens
    de woordvoerder is dat een signaal dat fraudeurs op zoek zijn naar
    een naeve vervoerder die om een opdracht verlegen zit. Transport en
    Logistiek Nederland raadt een dergelijke opdracht altijd af. Maar
    vaker bellen de ondernemers niet van tevoren met hun
    werkgeversorganisatie, zegt de woordvoerder. En dan is de kans
    groot dat het bedrijf in de val wordt gelokt: in het land van
    bestemming wordt de chauffeur in een caf of onderweg aangesproken
    door een aardige Pool of Rus die voor honderd mark aanbiedt de
    transportpapieren in orde te maken. De chauffeur spreekt de taal
    nauwelijks en is allang blij. Hij krijgt valse stempels. Op de
    terugweg wordt hij aangehouden door de douane en die zet de wagen
    vast: de invoerrechten moeten worden betaald plus 150 % boete, de
    wagen moet blijven staan en dat kost staangeld, de chauffeur moet
    naar Nederland reizen en al wat dies meer zij. Een klein
    transportbedrijf is dan in n klap failliet, vertelt de
    genterviewde. Voorbeelden uit de praktijk van de sigarettensmokkel
    wijzen opvallend vaak in de richting van Itali en Zwitserland. De
    fraude wordt dan vanuit Itali bestuurd en via Zwiterserland
    uitgevoerd. Als er Nederlanders betrokken zijn, is dit vaak in de
    rol van tussenpersoon als vervoerder of expediteur. De
    tabaksfabrikanten spelen een dubieuze rol, want zij profiteren van
    de smokkel: zij verkopen grote partijen aan duistere
    tussenhandelaren en zien hun omzet stijgen – doordat de lage prijs
    van hun produkt op de zwarte markt voor een grote afname zorgt,
    terwijl de winstmarges gelijk blijven (De Volkskrant, 6 mei
    1995).


    vorige        
    volgende        
    inhoudsopgave en zoeken