11. EUROFRAUDE IN DE VERVOERSBRANCHE
Het wegvallen van de Europese binnengrenzen maakt de controle op
het transport moeilijker en daarmee het gesjoemel met heffingen,
subsidies en belastingen gemakkelijker. Voorheen werden aan de
Nederlandse grens documenten aangemaakt die bewezen dat een lading
goederen het land was binnengekomen of had verlaten, en daarmee was
de kous af. Invoerrechten, accijnzen of subsidies werden hier (bij
wijze van spreken) afgerekend. Maar tegenwoordig passeren de
vrachtauto’s doorgaans zonder controle de Nederlandse grenzen. Voor
goederen waarover belastingen dienen te worden betaald of subsidies
kunnen worden ontvangen, moet achteraf worden bewezen dat de
goederen inderdaad op de plaats van bestemming zijn aangekomen en
dus recht hebben op belastingrestitutie of subsidiegeld. Het geheel
van alle fraude-vormen waarbij er sprake is van misbruik van
Europese regels, subsidies en belastingen noemen we Eurofraude. In
het rapport van H. van de Bunt over illegaal optreden in legale
bedrijfstakken en sectoren – ook in deze serie – wordt er eveneens
aandacht aan deze vorm van criminaliteit geschonken.
Met Eurofraude betreden we volgens onze definitie het terrein
van de georganiseerde misdaad. In deze gevallen wordt de
criminaliteit niet gepleegd door de transporteurs zelf, maar worden
hun bedrijven door EU-fraudeurs als instrument gebruikt. We kunnen
in deze paragraaf aangeven welke vormen er voorkomen, maar het is
voor ons onmogelijk iets te zeggen over de omvang van het
verschijnsel omdat in de documenten die ons door de politie ter
beschikking zijn gesteld, niet meer dan twee zuivere gevallen van
Euro-fraude voorkomen.