• Buro Jansen & Janssen, gewoon inhoud!
    Jansen & Janssen is een onderzoeksburo dat politie, justitie, inlichtingendiensten, overheid in Nederland en de EU kritisch volgt. Een grond- rechten kollektief dat al 40 jaar, sinds 1984, publiceert over uitbreiding van repressieve wet- geving, publiek-private samenwerking, veiligheid in breedste zin, bevoegdheden, overheidsoptreden en andere staatsaangelegenheden.
    Buro Jansen & Janssen Postbus 10591, 1001EN Amsterdam, 020-6123202, 06-34339533, signal +31684065516, info@burojansen.nl (pgp)
    Steun Buro Jansen & Janssen. Word donateur, NL43 ASNB 0856 9868 52 of NL56 INGB 0000 6039 04 ten name van Stichting Res Publica, Postbus 11556, 1001 GN Amsterdam.
  • Publicaties

  • Migratie

  • Politieklachten

  • IX – De branche van het wegtransport – 7.2 De chauffeurscultuur

    7.2 De chauffeurscultuur

    Chauffeurs zijn over het algemeen laag opgeleid. Bijna zeventig
    procent van alle chauffeurs heeft een LBO-opleiding of lager; ruim
    twintig procent doorliep alleen de lagere school (Nota TLN, 1994).
    Een bevestiging van het stereotype dat wil dat deze jongens op
    school meer uit het raam naar vrachtauto’s zaten te kijken, dan in
    hun boeken. Het is ook een echte mannencultuur; het aantal vrouwen
    in het chauffeursbedrijf groeit weliswaar, maar bedroeg in 1991 nog
    maar vier procent (Nota TLN, 1994). Op de baas wordt heel wat
    afgescholden. De snelheidsbegrenzer en tachograafschijven zijn zeer
    impopulair, want die perken de vrijheid van handelen in: het aantal
    stops, de gemiddelde snelheid en het precieze aantal gereden en
    geruste uren zijn na de rit door de baas precies te controleren.
    Nog verder gaat de satelliet-controle die een groeiend aantal
    internationale transportondernemingen heeft: via schotelverbinding
    kan de ondernemer op ieder tijdstip zien waar zijn chauffeurs zich
    bevinden. Volgens een genterviewde transporteur wilden zijn
    chauffeurs in eerste instantie niets weten van deze nieuwe
    controlemogelijkheid, maar willen ze nu niet meer zonder. Vooral op
    overval-gevoelige landen biedt de directe communicatiemogelijkheid
    een gevoel van veiligheid.

    De chauffeurs denken dat ze zelf meer winst uit hun werk kunnen
    slepen. Zij kennen de sluipwegen, de juiste manier om snel door de
    douane heen te komen en de adresjes waar een extra vrachtje valt te
    versieren. Voor de baas nemen ze deze extra moeite niet, maar wel
    als het om het eigen brood gaat. Daarom willen veel chauffeurs in
    loondienst graag eigen baas worden, iets wat onder de vernieuwde
    wetgeving gemakkelijk te realiseren is.

    In de praktijk valt het ondernemerschap de chauffeur heel vaak
    tegen en eindigt niet zelden in een faillissement. De eigen wagen
    blijft op papier toch van de bank, de vrachtwagendealer of de oude
    baas. De druk van de maandelijkse afbetaling is zwaar. De creatieve
    kostprijsberekening die de meeste chauffeurs hanteren blijkt
    onhoudbaar: de kosten voor het eigen loon zijn sterk uitgekleed,
    waardoor er – na betaling van alle premies – veel te weinig
    overblijft om van te leven.


    vorige        
    volgende        
    inhoudsopgave en zoeken