• Buro Jansen & Janssen, gewoon inhoud!
    Jansen & Janssen is een onderzoeksburo dat politie, justitie, inlichtingendiensten, overheid in Nederland en de EU kritisch volgt. Een grond- rechten kollektief dat al 40 jaar, sinds 1984, publiceert over uitbreiding van repressieve wet- geving, publiek-private samenwerking, veiligheid in breedste zin, bevoegdheden, overheidsoptreden en andere staatsaangelegenheden.
    Buro Jansen & Janssen Postbus 10591, 1001EN Amsterdam, 020-6123202, 06-34339533, signal +31684065516, info@burojansen.nl (pgp)
    Steun Buro Jansen & Janssen. Word donateur, NL43 ASNB 0856 9868 52 of NL56 INGB 0000 6039 04 ten name van Stichting Res Publica, Postbus 11556, 1001 GN Amsterdam.
  • Publicaties

  • Migratie

  • Politieklachten

  • IX – De branche van het wegtransport – 6.1 De relevantie voor het onderzoek

    6. DE BRANCHE ALS SLACHTOFFER VAN DIEFSTAL EN
    OVERVALLEN

    6.1 De relevantie voor het onderzoek

    Op basis van kansberekening is het logisch dat Nederlandse
    vrachtwagens in Europees verband het meest aan diefstal onderhevig
    zijn: Nederland heeft immers het grootste aandeel in dit vervoer.
    Daar komt nog eens bij dat de Nederlandse vervoerders relatief de
    meest hoogwaardige goederen vervoeren, en daarmee ook met de meest
    kostbare ladingen rondrijden: de Nederlandse transporteur is immers
    befaamd om zijn hoge arbeidskwaliteit. Het is niet raar dat deze
    rondrijdende juwelen doelwit worden van diefstalbendes. Waarom
    staan we in een verslag over de georganiseerde misdaad stil bij de
    vraag in hoeverre een branche als die van het wegtransport
    slachtoffers telt van kleine criminaliteit? De eerste reden ligt
    voor de hand. Als de schadepost ten gevolge van diefstal en
    roofovervallen hoog is, draagt dat bij tot ongunstige
    bedrijfsresultaten en daaraan kennen we in dit verslag veel waarde
    toe als het erom gaat te begrijpen waarom ondernemers met de
    georganiseerde misdaad in zee gaan. Bovendien kost de kleine
    criminaliteit veel aan preventie (beveiliging van bedrijfsterreinen
    en van vrachtwagens) en een hoge verzekeringspremie. Ten tweede zou
    hier heel goed hetzelfde mechanisme kunnen werken dat we in de
    algemene inleiding tot dit rapport over de branches hebben leren
    kennen als de invloed van slachtofferschap op de morele overtuiging
    van mensen en normovertredend gedrag. Dit geldt in het bijzonder
    als de overtuiging bestaat dat de overheid de belangen van de
    branche niet meer behartigt. Dat dit laatste het geval is blijkt
    uit het volgende hoofdstuk 7 waar de bedrijfscultuur aan de orde
    komt.


    vorige        
    volgende        
    inhoudsopgave en zoeken