• Buro Jansen & Janssen, gewoon inhoud!
    Jansen & Janssen is een onderzoeksburo dat politie, justitie, inlichtingendiensten, overheid in Nederland en de EU kritisch volgt. Een grond- rechten kollektief dat al 40 jaar, sinds 1984, publiceert over uitbreiding van repressieve wet- geving, publiek-private samenwerking, veiligheid in breedste zin, bevoegdheden, overheidsoptreden en andere staatsaangelegenheden.
    Buro Jansen & Janssen Postbus 10591, 1001EN Amsterdam, 020-6123202, 06-34339533, signal +31684065516, info@burojansen.nl (pgp)
    Steun Buro Jansen & Janssen. Word donateur, NL43 ASNB 0856 9868 52 of NL56 INGB 0000 6039 04 ten name van Stichting Res Publica, Postbus 11556, 1001 GN Amsterdam.
  • Publicaties

  • Migratie

  • Politieklachten

  • Bijlage VIII – 5.3. De situatie in Groningen

    5.3. De situatie in Groningen

    In termen van (georganiseerde) criminaliteit vertoont de regio
    een breed scala aan activiteiten. Vanuit Groningen werden 36
    rapportages opgestuurd. Hiervan moeten er in dit rapport 21 buiten
    beschouwing blijven, met name omdat zij betrekking hebben op zaken
    waarin uitsluitend of hoofdzakelijk buitenlandse en/of allochtone
    misdadigers danwel criminele groepen figureren. Niettemin zou het
    in een ander verband heel zinvol kunnen zijn om deze 21 zaken eens
    verder uit te spitten in het licht van de vraag: waarom allemaal in
    Groningen? Het gaat hier om betrekkelijk grote Turkse
    drugshandelaren, Poolse autodieven, Nigeriaanse oplichters,
    Italiaanse overvallers, Chinese afpersers, Joegoslavische
    vrouwenhandelaren ….: you name it, we have it! Een deel
    van de betrokken zaken is natuurlijk wel verwerkt in n of meer van
    de andere rapporten die door de onderzoeksgroep-Fijnaut voor de
    Enqutecommissie zijn geschreven. De vijftien overblijvende andere
    zaken geven nog een tamelijk gevarieerd beeld van wat er min of
    meer aan de basis van de georganiseerde criminaliteit in het
    Groningse stuk van Nederland heeft gespeeld in de voorbije jaren.
    Deze zaken zijn in te delen in vier groepen.

    Ten eerste zijn er twee zaken die betrekking hebben op twee vrij
    ongeorganiseerde groepen dieven (inbrekers, insluipers, autodieven)
    die regionaal opereren, en op kleine schaal ook nog wel andere
    criminele activiteiten ontplooien, speciaal drugshandel en
    wapenhandel. Beide groepen zijn nogal gewelddadig. In de tweede
    plaats is er sprake van een viertal groepen die zich enigermate
    hebben toegelegd op het plegen van n bepaalde vorm van misdaad.
    Twee van deze groepjes bestaan uit vakbekwame inbrekers. Het derde
    groepje heeft zich schuldig gemaakt aan enkele overvallen. En in
    het vierde geval gaat het om een netwerk van autodieven. Van
    hooggekwalificeerde beroepsmisdadigers zoals die in het Rotterdamse
    gedijen, is in dit deel van Nederland geen sprake.
    Hoewel het – ten derde – opvalt dat er bij de zaken die zijn
    aangemeld, vier zaken zitten die betrekking hebben op vrij
    ingenieuze vormen van verduistering en oplichting, zelfs op
    internationale schaal. Gelet op de achtergronden van de daders,
    zijn dit wel zaken die niet vallen onder de definitie van
    georganiseerde criminaliteit die in het onderhavige onderzoek wordt
    gehanteerd. We hebben hier, zo te zien, bovenal te maken met
    bedreven fraudeurs.

    In de vierde en laatste plaats springt het in het oog dat er
    sinds 1990 geen drugsgroothandelaren of drugsgroothandelsgroepen
    actief zijn geweest, althans zijn aangepakt. Typisch voor Groningen
    is daarentegen de vrij grote variteit aan personen, cliques,
    wellicht groepen, die op de n of andere manier in het transport van
    drugs zitten. De ene haalt uit Marokko hash voor Marokkaanse
    groepen in het Westen van het land. De andere construeert een soort
    van geheim wapen aan de onderkant van zijn schip om drugs naar
    Engeland te kunnen vervoeren. De derde arrangeert in samenspraak
    met (in opdracht van?) Colombianen een hele stoet van koeriers om
    cocane uit Zuid-Amerika naar hier te krijgen. En de twee laatsten
    doen – op hetzelfde niveau: dat van het transport weer wat
    anders.


    vorige        
    volgende        
    inhoudsopgave en zoeken