3.4 Het veiligheidsplan
Het incident dat tijdens de eerste vergadering van de commissie
plaatsvond, noodzaakte tot het opstellen van een veiligheidsplan.
Dit plan werd opgesteld door de beveiligingsdienst van de Kamer in
samenspraak met de Binnenlandse veiligheidsdienst.
Een onderdeel van het veiligheidsplan betrof de beveiliging van
personen en documenten. De volgende
afspraken werden gemaakt:
Binnenlandse veiligheidsdienst.
– Alle leden van de staf alsmede de stenografen werden onderworpen
aan een veiligheidsonderzoek door de documentalisten beoordeelden,
in overleg met de griffier, welke categorie van toepassing was.
Geheime – Alle informatie werd onderverdeeld in drie categorien, te
weten geheim, intern en openbaar. De documenten werden in de kluis
bewaard en konden alleen worden ingezien in de stafruimte van de
commissie. Deze documenten kwamen niet buiten die ruimte. Interne
documenten waren documenten ten behoeve van de commissie en de
staf. Deze stukken konden per bode of per expresse worden verstuurd
en dienden bewaard te worden in een afgesloten kast; bij voorkeur
in de beveiligde ruimte van de staf. De openbare stukken waren
openbaar en konden vrijelijk worden meegenomen.
Computerinformatie mocht in beginsel het besloten netwerk van de
beveiligde ruimte niet verlaten. Alleen – Het opslaan van
computerinformatie op een diskette moest zoveel mogelijk worden
vermeden. diskettes, waarbij gebruik werd gemaakt van interne en
openbare stukken, konden – na goedkeuring door de griffier – naar
huis worden meegenomen, indien daar bepaalde werkzaamheden moesten
worden verricht. Thuis of op een andere werkplek mochten geen
diskettes met informatie over de enqute worden opgeslagen.
Diskettes waarop gegevens over geheime stukken waren verwerkt,
mochten de beveiligde ruimte niet verlaten. verzoeken om informatie
van de media door de voorzitter en de griffier werden afgehandeld.
Bij aanvang van – Gezien de grote belangstelling van de media voor
het werk van de commissie, was de afspraak dat alle de openbare
verhoren werd die taak overgenomen door de stafdienst Communicatie
van de Tweede Kamer. De leden van de staf dienden zich tijdens het
onderzoek te houden aan de strikte geheimhoudingsplicht met
betrekking tot de inhoud van hun werkzaamheden en overige
enqutezaken.
aangekondigd bij de griffier.
– Slechts een beperkt aantal personen had toegang tot de beveiligde
ruimte. Bezoekers moesten vooraf worden Daarnaast moesten de
ruimten van de commissie aan stringente veiligheidseisen voldoen.
Daartoe werden de nodige bouwkundige werkzaamheden verricht en
technische middelen aangeschaft. Op grond van het veiligheidsplan
moesten tevens voorzieningen worden getroffen aan de woningen van
de leden van de commissie. De commissie constateert dat bij de
uitvoering van deze werkzaamheden veel vertraging is
opgetreden.
Deze beveiligings- en veiligheidsmaatregelen drukken niet alleen
zwaar op het budget van de commissie, maar hebben ook gevolgen
gehad voor de staf van de commissie en het personeel van de beide
Kamers en de Stenografische dienst. Ook een groot aantal
medewerkers van de beveiligingsdienst van de Kamer werd onderworpen
aan een veiligheidsonderzoek.
Aangezien de werkruimten van de staf van de commissie slechts
door een beperkt aantal mensen geopend en gesloten konden worden,
waarbij telkens de beveiligingsdienst van de Tweede Kamer aanwezig
diende te zijn, konden de ruimten niet ongelimiteerd open blijven.
Bovendien was het sleutelbeheer in handen van de beveiligingsdienst
van de Eerste Kamer, zodat er ook altijd een beveiligingsbeambte
van de Eerste Kamer aanwezig moest zijn.
De commissie constateert met vreugde dat, mede dankzij de
beveiligingsmaatregelen, zich geen veiligheidsincidenten hebben
voorgedaan. Zij is het personeel van de beveiligingsdiensten van de
Eerste en Tweede Kamer en de Binnenlandse veiligheidsdienst
dankbaar voor hun werkzaamheden.