Dupont op justitie en veiligheid
Wij hebben een lijst met vragen gestuurd naar de gemeente en de politie in Delft over het weigeren van leden van motorclubs. Nog steeds hebben wij geen antwoord gekregen. De waarheid ligt niet zomaar voor het grijpen. We gaan dus voorlopig door met iets anders.
Vanuit motorclubland horen wij dat leden van verboden clubs deels terecht komen bij nieuwe clubs. Of dat inderdaad zo is, moeten wij maar aannemen. De verboden motorclub Satudarah had ongeveer 900 leden. Het is onwaarschijnlijk dat al die leden nu plotseling gaan stoppen met motorrijden in groepsverband.
Het landschap van de zogeheten outlaw motor gangs (omg’s) versplintert, bevestigt hoogleraar criminologie Arjan Blokland van de Universiteit Leiden. ,,Er komen er steeds meer bij.’’, volgens De Gelderlander op 16 juni 2018. ‘Of de wildgroei ook het gevolg is van de harde aanpak door justitie van grote clubs als de Hells Angels, No Surrender, Satudarah of het inmiddels verboden Bandidos, ‘is moeilijk vast te stellen’, zegt Blokland. ,,Ik denk niet dat leden van omg’s, die nu verboden zijn of dat dreigen te worden, uitwijken naar kleinere motorclubs.’’ Hij wijt de groei veel meer aan de toegenomen aandacht door justitie en de media. ,,De media-aandacht heeft het oprichten van een motorclub aantrekkelijker gemaakt.’’
Feit is wel dat er tal van totaal onbekende clubs opduiken: Caloh Wagoh, No Rules, Maro Welto zijn er daar nog maar een paar van. Vroeger was dit onmogelijk geweest. ,,Vroeger bepaalde de Raad van Acht nog officieus wie de ‘MC’ patch mocht dragen.’’, volgens Blokland opnieuw. ‘De Raad van Acht was door Nederlandse outlawmotorclubs in het leven geroepen om bikeroorlogen, zoals in Canada en Scandinavië, te voorkomen. De overlegkoepel viel in 2012 uiteen, nadat Satudarah een jaar eerder uit de ‘Raad van Acht’ stapte. Sindsdien groeide het aantal motorclubs en chapters spectaculair.’
Vandaag kunnen we met enige regelmaat artikelen of interviews lezen van personen die stoer in de camera kijken en met colours rondlopen. ‘Ik moet wel nog even mijn rijbewijs halen!’, leek één van die personen ons onlangs gerust te willen stellen. Het grote publiek zal het worst zijn. Het lijkt op een motorclub, dus zal het wel een motorbende zijn. Ook zonder motor.
Saillant detal is dat justitie motorclubs verwijt Outlaw Motorcycle Gangs (OMG) te zijn juist door het deelnemen aan dit landelijke overleg of andere vormen van gezamenlijk overleg om problemen te voorkomen. Zo werden en worden clubs als Black Sheep en Veterans door justitie en politie bestempeld als OMG vooral door hun deelname aan landelijk of regionaal overleg. Want, er zijn volgens politie en justitie andere clubs die worden gezien als OMG betrokken bij dit soort overleg.
Overleg om problemen te voorkomen en zelfs op te lossen wordt dus voor deze overheid aanleiding om juist clubs als OMG te bestempelen. ‘De politie Noord-Nederland ziet de Black Sheep uit Heerenveen nog altijd als een van de outlaw motorcycle gangs, de zogenoemde OMG’s. ,,Ze kunnen zelf wel afstand gedaan hebben van het predicaat OMG, maar we zien dat ze nog altijd contact hebben en sympathiseren met de grotere OMG’s”, zegt woordvoerder Paul Heidanus van de politie.’, aldus de Leeuwarder Courant op 4 januari 2017.
‘Maar het is niet alleen maar rooskleurig, erkent het LIEC: „Het OMG-landschap versnippert. ‘Supportclubs’, ‘brotherhoods’ en ‘boxingclubs’ komen snel op. Ze knappen het vuile werk op voor de OMG’s, zodat deze zelf buiten beeld blijven. Niet zelden verdwijnen deze clubs even snel als dat ze zijn opgericht. Sommige OMG’s breiden zich sterk uit in het buitenland, vermoedelijk om daarmee over een internationaal crimineel netwerk te beschikken.”, zegt het Dagblad van het Noorden op 30 juni 2018.
Een vreemde uitspraak, want De Gelderlander berichtte op 16 juni 2018 iets geheel anders: ‘Over de rol van de supportclubs is nog weinig bekend. Volgens politie-informatie uit het buitenland verlenen de supportclubs steeds vaker criminele hand- en spandiensten aan de grote omstreden motorclubs, waaraan ze zijn gelieerd. Die grote clubs proberen zo uit zicht van politie en justitie te blijven. Of dat in Nederland ook volop gebeurt is onbekend.’
Het is onbekend of supportclubs het vuile werk opknappen voor grotere clubs in Nederland. Waarom wordt het dan wel geroepen? Wanneer uit onderzoek blijkt dat maar weinig leden van grotere clubs actief zijn in de misdaad en de clubs als zodanig al helemaal niet, kun je gaan roepen dat het misschien wel de supportclubs zijn die de kastanjes uit het vuur halen. De waarheid weet niemand, want er is geen onderzoek naar gedaan.
Vroeger werd altijd naar de situatie in het buitenland gewezen om het publiek duidelijk te maken dat ook in Nederland motorclubs gevaarlijk waren en crimineel. Maar onderzoek in het buitenland dat motorclubs vrijpleit wordt in de Nederlandse media niet gepubliceerd. Een voorbeeld: ‘Police Research confirms the majority of the members of MC Clubs do not have any serious criminal history, and 7 of the 26 clubs subject to VLAD laws do not have members with serious criminal history.’, kopt de Australische juristenkrant Irish Bentley Lawyers in 2016.
In Australië zijn er draconisch strenge wetten van kracht geworden tegen motorclubs. ‘Secret report reveals anti-bikie laws are ‘useless’ to control gangs and recommends law abolished. EXCLUSIVE: A secret government report has found that bikie laws introduced to stop outlaw gang clashes have achieved nothing.’kopte de Australische krant News.com.au op 15 maart 2017.
In Duitsland zijn naar aanleiding van het verbod op motorclubs soortgelijke studies gedaan. Wat gebeurt er wanneer een motorclub wordt verboden? De club is weg, de criminele leden gaan naar de gevangenis en daarna weer door met wat ze altijd deden, namelijk criminaliteit. De werkende leden die niet in de misdaad zitten, gaan na een clubverbod gewoon door met hun werk. Er veranderd dus feitelijk niets.
Maar is er in Nederland wel eens onderzoek gedaan naar clubverboden en de effecten daarvan? Op 3 maart 2017 publiceerde de Universiteit van Maastricht een studie: https://www.maastrichtuniversity.nl/blog/2017/03/ban-outlaw-motorcycle-clubs-effective. De studie besluit met de volgende conclusie: ‘Kortom, een verbod op criminele motorbendes biedt wellicht aanknopingspunten ten aanzien van de openbare orde problematiek, maar het zal waarschijnlijk weinig veranderen aan de betrokkenheid van criminele clubleden binnen de georganiseerde criminaliteit.’
Dus samenvattend: Er duiken bij afwezigheid van een landelijk overlegorgaan van motorclubs ineens overal nieuwe motorclubjes op. Daarover is geen enkele controle en het lijkt erop alsof deze clubjes nog meer bijdragen aan negatieve beeldvorming. Ook kan het zijn dat leden van verboden motorclubs eenvoudig doorgaan bij nieuwe clubs. Hoewel sommige overheidsdiensten en media roepen dat supportclubs de grotere clubs uit de wind houden, blijkt dit niet uit onderzoek in Nederland. Uit onderzoek blijkt wel, zowel in Nederland als in het buitenland, dat het niet veel zin heeft motorclubs te verbieden. Criminele leden blijven crimineel, de andere leden blijven hard werken. Wat wel heel duidelijk blijkt is dat politie en justitie met een stevige tunnelvisie blijven gaan voor een verbod op zoveel mogelijk clubs en voor de overgebleven clubs het leven zo onaangenaam mogelijk willen maken. Journalisten die zelf geen onderzoek doen naar feiten ondersteunen deze visie en zorgen voor angst bij de bevolking.