Dupont op justitie en veiligheid
Het begon eigenlijk al enkele dagen geleden. Toen kondigde de NOS aan dat de minister van Rechtsbescherming de bevoegdheid moest krijgen criminele motorclubs te verbieden. Volgens de NOS op 6 maart 2018 ‘wil een groot deel van de Tweede Kamer’ dit. “Hun voornaamste activiteiten zijn criminele afrekeningen, mishandelingen, drugshandel en het intimideren van burgemeesters”, zegt PvdA-Kamerlid Kuiken. “Ze mogen niet de baas zijn op straat.”, aldus de NOS. Nogal een mondvol voor de vertegenwoordiger van een partij waar veel mensen niet meer op stemmen en die plaatselijk vaak zelfs de eigen naam niet meer hanteert. Maar om nu weer iets te gaan roepen dat niet hard gemaakt kan worden! Ja, en laster blijft strafbaar meneer Kuiken!
Ook meldt de NOS dat volgens de partijen 85% van de leden van motorclubs een strafblad heeft. Opmerkelijk, want enkele maanden geleden werd nog geroepen dat dit 80% zou zijn. Zou zijn! Misschien zijn er ondertussen wat VVD’ers lid geworden van een motorclub zodat de cijfers naar boven werden bijgesteld?
Op 8 maart 2018 was het nieuws nog straffer. Zo meldt de NOS dat de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging niet meer wil dat de politiek en de media criminele motorbendes motorclubs noemen. De NOS: ‘De naam motorclub is besmet geraakt, zegt KNMV-directeur Patrice Assendelft. Het “misleidende woordgebruik” belemmert volgens hem ruim 700.000 motorrijders en de leden van 500 motorclubs in het uitoefenen van hun hobby.’
‘Maar “criminelen die zich toevallig voortbewegen op een motorfiets” hebben volgens Assendelft niets te maken met de tienduizenden leden die de KNMV vertegenwoordigt. Liever heeft de motorrijdersvereniging dat motorbendes voortaan Outlaw Motorcycle Gangs (OMG’s) worden genoemd. Het woord ‘motorclub’ zou volgens de KNMV weer moeten “appelleren aan de hobby van honderdduizenden liefhebbers, uit alle lagen van de bevolking”.’
Volgens Patrick Assendelft hebben die motorfans last van al die stigmatisering. Ze worden geweigerd uit horecazaken en hebben last met vergunningen. Nou, en dat is me wat. De omgekeerde wereld. De media beginnen samen met de politie een offensief tegen motorclubs en elke dag staat er wel een vervelend nieuwtje in de krant. Vervolgens gaan politici zich erover beklagen en dan volgen de burgemeesters en vervolgens roept de KNMV dat de media en de politici motorclubs anders moeten gaan noemen. Terwijl, en dat willen we graag even benadrukken in deze rechtsstaat, er maar twee motorclubs verboden zijn. En bij één daarvan loopt het hoger beroep nog.
En dan vragen wij de lezer het volgende: Waarom zouden de 1%-motorclubs die worden bedoeld geen motorclubs zijn? We gaan even terug naar wat het woord motorclub betekent. Leest u mee? https://nl.wikipedia.org/wiki/Motorclub Het lijkt er heel sterk op dat al die motorclubs vergelijkbare doelstellingen hebben. Dat vooral 1%-motorclubs steeds minder bijkomende evenementen kunnen organiseren komt door het tegenwerken van burgemeesters en politie. Burgemeesters die volgens de politie worden bedreigd, terwijl wij hier al aantoonden dat dit hoogst onwaarschijnlijk is. Alles wat 1%-motorclubs willen organiseren wordt verboden.
We kijken nu eens welke motorclubs wanneer werden opgericht. We zien dat al in 1935 de Outlaws MC werden opgericht. De Hells Angels werden opgericht op 17 maart 1948, jawel, bijna 70 jaar geleden! De Blue Angels in 1963 en de Mongols in 1960. Zijn er in Nederland veel motorclubs die ouder zijn? Dus wie heeft er hier het woord motorclub eigenlijk uitgevonden?
De KNMV zou er goed aan doen niet mee te doen met de waan van de dag. Diegenen die dat doen krijgen daar bijna altijd spijt van. Te voorbarig conclusies trekken. Met de komst van een sleepwet voor inlichtingendiensten en een dreigend verbod op clubs en verenigingen met een ministeriële pennestreek, zou die naam ‘motorclub’ nog wel eens een geuzennaam kunnen worden. Het begon met het verbieden van een paar motorclubs,……….